Jump to content

Koble D6 starter


Gp68

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har et godt bilde som viser oppkobling av starter på D6. Har skiftet til ny starter men det skjer ingenting når jeg forsøker å starte. Har ikke mye kunnskap om dette men koblet ny starter som den gamle, jeg tror det er riktig koblet men er ikke 100% sikker. Et bilde ville hjelpe. 

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg faktisk jeg har koblet det riktig, likevel ikke antydning til liv. Jeg får forsøke å måle om den får spenning. 12.76 volt var det i alle fall på den store plusspolen. Får se om det er spenning til startrele når jeg vrir om. Mistenker faktisk at det kan være tenningslås som er defekt. 

Link to post
Share on other sites

Hva var årsaken til at du byttet starter?

 

Har du fast aksel eller drev?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det ikke er en annen, bakenforliggende årsak?

 

Jeg har ikke drev og har følgelig ikke mye greie på sånt. Men det har tidligere vært tråder her på forumet hvor D4/D6 ikke ville starte, og hvor årsaken har vært at gearaktuatoren ikke har stått i midtstilling. Det er vel en mikrobryter der inne som registrerer om giret står i fri. Årsaken har da vært, etter det jeg kan erindre, at girvaier har gått tregt slik at aktuator ikke klarer å dra den til fristilling. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Baserer meg på at du har koblet alt riktig, men vet ikke om du kan ha samme problem som meg. Jeg kan jo nevne følgene:

 

Etter noe overhaling av el-anlegget på min D6 og nøyaktig re-kobling av kablingen, får jeg ikke starte. Tenningsstrøm er på, instrumenter starter opp og alt starter å summe i "tenning på" stilling. Men det skjer intet når jeg så vrir til "start". Startmotoren har full spenning på hovedpolene og tenningsbryteren har tenningsstrøm i start-ledningen når nøkkelen vris til start. Instrumentene "synker" ikke når jeg vrir til start, dvs. ingen belastning oppstår. Jeg ser at en annen med D6 hadde samme problem i 2011, men jeg kunne ikke se noen avklaring på problemet.

 

Når ledninger og kontakter blir frakoblet og satt på plass igjen, kan det her virke som om at dette EVC systemet må re-startes på en måte(?). Dersom du får de samme resultatene som meg under, kan det jo være noe å jobbe videre med.

 

Oppsummert:

- alle normale lyder kommer ved påsatt tenning, inkludert i PCU boksen (motorrom).

- motor starter ikke - ingen feilkoder vises i EVC.

- når startrelé på starteren kobles direkte til tenningslåsen med egen ledning, starter motoren umiddelbart og sviver som normalt.

- Når motoren går, blinker diagnoseknappen og varslingslampen viser varslingsskilt som blinker orange.

- Når motoren er slått av og når man forsøker å avlese feilkode etter brukerboka, så lyser diagnoseknappen konstant og varslingslampe/skilt blinker orange/rødt.

- rød lampe vises som normalt i nøkkeldisplayet (EVC) og orange for girspak i nøytral.

- drevet er i normal stilling.     

Link to post
Share on other sites

@MoJo Hva var årsaken til at du «overhalet» el-systemet? Var den noen feil/problemer før dette? Og har du drev eller fast aksling?

 

Etter nyinstallasjon kjøres det en oppstarts-/kalibreringsprosedyre. Har du prøvd å kjøre denne på nytt?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har fremdeles problemet og Volvo verkstedene har ikke tid før langt ut i juni. Har du prøvd å starte den med direktekobling mellom starter og nøkkel? Det er jo interessant å vite. Jeg overhalte kun forbruksanlegget og måtte i den forbindelse frakoble EVC systemet og koble dette sammen igjen. Det kan jo ikke kobles feil egentlig. Har DPH drev. En oppstarts-/kalibreringsprosedyre er jeg usikker på om jeg kan gjøre selv uten det nødvendige utstyret for dette(?). 

Link to post
Share on other sites

Takker for godt innspill, men jeg har dessverre ikke det EVC kontrollpanelet som vises i oversikten. Dessuten er det i overkant av hva jeg har av innsikt i dette. Jeg har nå merket at varsellampen for batteriet har begynt å lyse orange ofte før startforsøket, selv om batteriet nesten er toppladet. Startbatteriene er ikke helt nye - kan det være at EVC systemet fanger opp manglende strømmengde/ampere selv om det er tilstrekkelig volt mon tro? Jeg får vel bare forske videre...  

Link to post
Share on other sites

MoJo skrev for 2 timer siden:

Jeg har nå merket at varsellampen for batteriet har begynt å lyse orange ofte før startforsøket, selv om batteriet nesten er toppladet.

 

Batterilampen skal blinke før start, såfremt du ikke har på lading. Lyser din fast (uten å blinke)?

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Gp68 skrev for 9 timer siden:

Forøvrig virker alt normalt hos meg også. Det summer i pumper og alt høres normalt ut bortsett fra det lille klikket man skal høre fra rele til starter. 

Tror jeg fant feilen, drevet er tiltet for mye opp pga litt lave opplagringsbukker på båten. Hadde en rød lampe på tiltindikator. Jeg koblet fra sylinderne og vipps så ble den gul. Var visst ikke noe særlig å starte den med såpass mye tilt så da får jeg bare krysse fingrene for at det er i orden når den settes ut. Fant et nytt problem også, det renner olje fra en styresylinder så nå er den åpnet og klar for nye tetninger. 

Link to post
Share on other sites

B9184FA8-B007-4234-8A2D-5E5FCA11BAB5.jpeg.f613ee50866e82969436692aa632b06a.jpeg

 

Ladelampen pleier å blinke før oppstart, men skal lyse fast ved manglende lading. Dersom den lyser fast før oppstart kan dette kanskje tyde på at årsaken er strømrelatert. 

 

9B6C9AEE-6246-4850-BE8D-384FEAE508C1.jpeg.34779c6478dd6713d500efacedadc13d.jpeg

 

Feisøkingsguiden nevner 1, 2, 3 og 24 som mulige årsaker dersom startmotor ikke går rundt.

 

3 er sikringen på SB side av motoren. Har du sjekket denne?

 

24 er lagrede feilkoder. Har du sjekket at det ikke er feilkoder når du slår på tenningen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...