Jump to content

Volvo Penta 2003T - kjøletemperatur ned til 0° ? !

eis865

Recommended Posts

Hei, prøver meg her i forumet.

Har en MAREX 21 m/Volvo Penta 2003T som har følgende feilvisning i instrumentpanelet(Type A) til temperatur i kjølevannet:

1) Ved oppstart av motor alt OK, tempvisning er lav(selvfølgelig). Ingen alarm, ingen lamper lyser.

2)Etter ca 30min gange og motor har oppnådd 80° over lengre tid>> Begynner det å skje noe.

3)Temp måler begynner å riste litt, hakker og den går gradvis ned, helt ned....til 0°.

4)Kjenner på motor at det ikke stemmer i virkeligheten, motor er varm og kjølevannet som kastet ut er det en liten lunk. Altså motor er ikke kald.

5)Alarmen begynner å høres, svakt men hørbar. Ingen lamper lyser. Alarmen øker gradvis..........

For interesserte, her er video :) 

Deretter stopper jeg motor:

1) Slår på tenning, alle lamper lyser, temp måler viser 80°, ingen alarm lyd, alt ser OK ut

2)Starter motor. Nåla til temp måler detter ned igjen til 0°. Alle lamper slukkes og alarm lyden kommer på igjen.

Video:

Det virker som om det er temp-giver ikke fungerer som den skal. Siden koster godt over 2000 kroner så tenkte jeg noen her i forumet som har vært borte i dette før.

Noen som kjenner til dette?

1042132256_TempGiverkjlevann.jpg.aa0e3b6a8359a796ee23b4f61363c9d0.jpg

Har bestilt ny rele, kan jo hende det er den som er gåen............

El skjema:

1701625061_ElskjemaInstrumentpanelA.jpg.0f459b21ec1411781c1ef67932c17889.jpg

Temp sensor:

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-840345-temperature-sensor.aspx

https://www.frenchmarine.com/product/Volvo-Penta-840345-Temperature-Sensor-1606-105

Redigert av eis865 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...