Katie Startet 4.Mai.2021 Del på Facebook Startet 4.Mai.2021 (redigert) Hei! Har ingen erfaring med båt men ønsker å teste båtlivet. Tenkte båt til tur, og turer til øyer. Skal kjøres i saltvann. Hva anbefaler dere meg å tenke på ved båtkjøp? Størrelse og motortype? To eller fire takter? Alder på motoren.. Er det ok å kjøpe båt som har 20 år gammel motor? Kunne tenkt meg en «lettstelt»skjærgårdsjeep/landstedsbåt på ca 15-17 fot. 😊 Ser og at det ikke alltid er mulig å prøvekjøre båtene som er til salgs. Redigert 4.Mai.2021 av Katie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Hvilket bruk? Er det for å komme ut på sjøen og øyene på de fineste sommerdagene, ut å fiske eller feks dra tube/ vannbrett? Er det på ferskvann eller sjø? Antar ferskvann mtp bosted. 🙂 Viktige poeng: - Anbefaler motor nyere enn 8 år hvis du vil ha firetakt. Må ha fulgt alle servicer. Spesielt bytte anoder i motor, i tillegg til i undervannshuset. - Alternativt er totakter som er godt holdt fra ca år 2000. De bruker mer bensin, men er etter min erfaring mer stabile i drift. Spesielt hvis firetakteren ikke har fått godt stell. - Annet alternativ er Evinrude Etec generasjon 1 (stemmer @Eika?) Båt: - Velg en selvlensende, spesielt hvis den er uten kalesje. Da kan det regne nye og du slipper å øse. Mye greiere enn å måtte se til en lensepumpe eller øse manuelt. - Båt kan godt være "gammel". Plasten holder lenge. - Type båt kommer an på bruk du vil ha. - En 12-17 foter er fin å starte med. Kommer an på hvor mange du ser for deg at du vil ha med. Tips: Lær deg å manøvrere båten på en trygg måte. Jeg anbefaler: Få med deg en person som kan vise deg basis manøvrering og hvordan han eller hun stopper, svinger og legger til en brygge. Ta deretter båten på vannet og prøv å beregne stopp mot en blåse (flytende fender eller noe annet mykt som er festet i bunnen). Min 14 åring lærte seg å manøvrere er 12 foter i vind på dem måten. På et par timer. Deretter prøv det samme med en brygge. Legg til. Gå ut. Legg til igjen. Det er artig, og når du føler deg trygg på båten og hvordan den oppfører seg så er det så mye mer koselig i båten 😊. Spesielt når du vil ha ned venner ut. Ved å poste linker til konkrete båter du lurer på så får du gjerne mange gode innspill fra folk her. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Buster L Mercury Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Av erfaring kan jeg på det sterkeste anbefale å aldri aldri kjøpe 20 år gammel to-takter om du ønsker å bevare familiefreden. I såfall blir det kun den ene turen.😄 Hilsen en som har prøvd. Båten kan gjerne ha noen år på baken, men motoren må være fire-takter og av nyere dato om du skal ha "påhenger".😊👍🚤 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 (redigert) Et raskt råd hvis du ikke har erfaring med båtlivet er å ikke starte med noe gammelt og billig som du ikke kjenner til, men garantert kommer til å bli plaget med. Motoren trenger nødvendigvis ikke å være en 4-takter. Og en 4-takter fra 2008-2010 er ikke spesielt gammel hvis den er tatt godt vare på. Men helst ikke noe særlig eldre enn det (med mindre det er en Honda da....). Det finnes moderne 2-taktsmotorer som heter Mercury Optimax og Evinrude E-tec. De produseres ikke lengre nå i år, men det var ganske vanlige for noen veldig få år siden. Optimax kommer du neppe borti på så små båter som 15-17 fot uansett. Mens E-tec 40 og 50 hk har vært populære. Antar at 12 fot ikke er så aktuelt, det er relativt enorm forskjell i størrelse og bruksområde til en 12-foter og en 17-foter. Redigert 5.Mai.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Familiesnekke Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Hvis det står siste generasjon 2-takter (altså før 2007) japansk, gjerne Yamaha, bakpå båten, og den ser godt vedlikeholdt ut (spør en som kan hjelpe deg å vurdere den), så hadde jeg ikke vært bekymret for gammel motor. Eksempel: https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=217488762 Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Spørs jo på budsjett også da. Prøvekjøring er viktig, og gjerne så ny og velholdt motor som mulig. Har selv en Sting 530 med 75hk Evinrude Etec, som jeg har hatt siden 2016, som jeg er veldig fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.