Jump to content

Transport 5 meter lang båt fra Oslofjorden til Dalen

Kaptein Arild

Recommended Posts

Vurderer å få transportert 5 meter lang båt fra Oslofjorden til Dalen med tanke på båtferie Dalen-Skien-Ytre Oslofjord.

Hvilke firmaer er aktuelle ?

Tanker er å få en flying  start på Dalen framfor å starte med værhard  Vestfold kysten .

Har ikke hengerfeste på bilen.

Finnes det transportfirmaer som har spesialisert seg på båttransport av fritidsbåter til Telemarkskanalen?

Jeg ville lagt ut en forespørsel på Nimber. Jeg har hatt god erfaring med å bruke folk derfra. Det er viktig uansett hvem du velger at du sjekker at de har godsforsikring som dekker verdien av din båt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det beste, enkleste og billigste er å ta sjøveien - det vil bli en fin tur. Få med deg en en båtkyndig person som tar turen sammen med deg. Hvis du ikke kjenner noen kan du eksempelvis poste en forespørsel på Båtfolk på Facebook som har 70 000 medlemmer. Der finner du garantert noen som stiller. Ser stadig vekk folk som poster lignende der. 

Ref "investere i hengerfeste": Det er mange biler i dag som ikke kan ha hengerfeste. De fleste elbiler kan enten ikke ha hengerfeste, eller i alle fall ikke med nok tillatt hengervekt til å kunne dra en tyngre 16-foter. En ting er tillatelse, og en annen ting er hvor fort man går tom for Ah på batteriet ved å dra på såpass vek og motstand. Det kan også begrenses av type sertifikat en person har. 

Men det å evt leie passende bil med hengerfeste samt en henger kan jo være aktuelt om man får det inn under sertifikatet vedkommende har.

Det er mange som frakter ting på kryss og tvers i feks Nimber-systemet, men det spørs hvor mange som har en passende tilhenger.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Må da være flust av tomme båthengere på østlandet sommerstid, og sikkert noen som er villig til å kjøre en tur for å tjene noen kroner. Men er jo ett heldagsprosjekt tur/retur så inkludert drivstoff og bompenger så må du nok regne med å betale en del/noen tusen kroner for jobben. 
Legge ut jobben på "mitt anbud" er vel det letteste

Buster L Mercury skrev for 10 timer siden:

Det blir trolig billigere å kjøpe krok/tilhengerfeste? 

Normal pris på hengerfeste montert er vel minimum 10.000,- pluss tilhengerlappen til 5-6.000,- . Så om det er snakk om en engangshendelse kan fort leietransport lønne seg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det kosta 8000 på Subaruen vi hadde i 2004!!  rekn med 10-15 på en moderne bil med sensorer og alskens opplegg! Det er svært komlisert og mye jobb, da ramma til kroken må gå inn på avstivere i chassiet, hele hekken må demonteres!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Betalte 10.000 på elbilen jeg nettopp fikk levert og fikk det forhandlet inn gratis på en nyere bruktbil jeg kjøpte ifjor.

En båt på fem meter er da enkelt å ha på en henger med mindre det er noe helt spesielt med den båten? Hadde jeg hatt en ledig henger her nå skulle jeg gjerne ha gjort det for en liten penge.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Cerberus skrev 7 minutter siden:

Man trenger ikkje tilhengerlappen for å frakte 5 meter båt. Snakk om krisemaksimering.

Ka med leie/låne- bil? Sikkert billigste alternativet. 

Det kommer helt an på vekten på båten, ikke lengden.

Nå tror jeg TS ønsker å kjøre båten fra Dalen og hjem til Oslo, da gidder han vel ikke å ha bilen sin stående på Dalen med henger.

Sjekk gule sider etter trp.firmaer mellom Seljord og Åmot, de har ofte tom kranbil fra Oslo og hjem.

Men mellom 5 og 10 000 må du nok forvente å betale.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Cerberus skrev 24 minutter siden:

Man trenger ikkje tilhengerlappen for å frakte 5 meter båt. Snakk om krisemaksimering. 

Det avhenger av vekten, samt bilen man skal dra med og hengeren man har/leier/låner.  Men poenget var at det er en kostnad med å transportere det selv også. Og at hengerfeste ikke er billig lengre. Men om vi sier 15.000,- for tilhengerfestet og drit i lappen, er du fornøyd da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
nomen skrev 41 minutter siden:

Men mellom 5 og 10 000 må du nok forvente å betale.

Skal vi se; distanse Oslo til Dalen og retur er rundt 400 kilometer og til en pris av mellom 5'og 10' eller mellom 12,50 og 25 kroner per kilometer så tror jeg dette kan bli en fristende oppgave for noen med en båthenger og litt fritid!

Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Ref "investere i hengerfeste": Det er mange biler i dag som ikke kan ha hengerfeste. De fleste elbiler kan enten ikke ha hengerfeste, eller i alle fall ikke med nok tillatt hengervekt til å kunne dra en tyngre 16-foter. 

Hvis du ikke kan dra 3-4 tonn på kroken så kan det vel ikke defineres som bil??

Mouche skrev for 3 timer siden:

Skal vi se; distanse Oslo til Dalen og retur er rundt 400 kilometer og til en pris av mellom 5'og 10' eller mellom 12,50 og 25 kroner per kilometer så tror jeg dette kan bli en fristende oppgave for noen med en båthenger og litt fritid!

Etter å ha betalt drivstoff, bompenger, forsikring, "veiavgift" og regnet med slitasje/verditap på henger og bil så er vel ikke 5000kr sinnsyk god betaling for +\- 8 timer, men 10000kr så regner jeg med det er mangen som vil ta jobben.

Baat_man skrev for 1 time siden:

Etter å ha betalt drivstoff, bompenger, forsikring, "veiavgift" og regnet med slitasje/verditap på henger og bil så er vel ikke 5000kr sinnsyk god betaling for +\- 8 timer, men 10000kr så regner jeg med det er mangen som vil ta jobben.

Men hvis jeg har en passende henger, bor i Oslo-området, og skal den veien allikevel (hvilket jeg ofte skal) så hadde selv "bare" 5.000 vært en grei betaling i mine øyne.:wink:

nomen skrev 58 minutter siden:

Båten er 5 meter, da er det lov, selv uten hengerlappen

Det er helt feil. Med tung bil har du ikke lov til å ha tyngre henger en 750 kg. Gjelder alle større elbiler, og mye annet. Både båt og henger må være veldig lett for å komme under 750 kg. Ubremset henger og lett robåt med 10 hk bør gå. Min 5,4 meter skjærgårdsjeep veier rett over 1200 kg på vekta til biltilsynet med enkel tilhenger. 

Men så var det «campingvogn-regelen» da, som gjør at du på mange biler kan dra betydelig mer enn 750kg, men da må man vite hva som er godkjent tilhengervekt på bil, vekt på henger og båt osv. 750kg er ikke absolutt.  
Det enkleste er å bruke bil&henger appen til SVV

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...