Jump to content

Installerer Simrad autopilot, trenger hjelp til feilmeldinger


Mr_TJ

Recommended Posts

I går fungerte alt som det skulle. Når jeg kommer i båten I dag står det "ingen autopilot" I display på Ap44. Har ikke gått gjennom kalibrerings prosedyrene ennå, var det jeg skulle gjøre i dag.

Er det nettverks kabelen fra Nac-2?

Nettverkslyset på Nac-2 står og blinker, men jeg finner ingen steder som beskriver om dette indikerer at alt er i orden eller om det er feil.

 

Jeg får dessuten feilmelding når jeg forsøker å oppdatere software på Ap44, men det er underordnet.

 

Hjelp tas i mot med stor takk. 

Link to post
Share on other sites

Det var uvanlig tynt med respons her. Heldigvis fikk jeg hjelp fra support tlf. Det viser seg at oppdatering av software kan være en skummel affære. Om ikke alt går helt som det skal, for eksempel at oppdateringen brytes før den er fullført, eller nedlastingen ikke er 100%, kan man ende opp med en ubrukelig komponent (ifølge support). Oppdater derfor ikke om du er usikker på internet linje eller andre mulige forstyrrende faktorer.

Jeg ble instruert til å laste ned oppdateringen på en minnebrikke via PC for så å laste det videre via brikken. Han ga det en 50% sjanse for å fungere. Alternativt måtte jeg bytte komponent. Det gikk heldivis bra, og vips var alt i orden.

 

Kalibrering av autopilot på brygga gikk veldig fint. I morgen er vi klare for "sea trial" :)

 

Takk til support på Navico, super oppfølging.

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke sett posten din.

 

AP44 software kan bare oppdateres via en USB minne pinne i USB porten bak på AP44. 

 

Jeg har sikkert gjort mer enn 100 software oppdateringer for forskjellige Simrad produkter via NMEA 2000 og aldri hatt problemer. Jeg bruker en batterilader hvis jeg oppdaterer software uten motoren i gang for å være sikker på at spenningen er tilstrekkelig. Jeg bruker alltid SD kort for softwareoppdateringer. 

 

Hvis det ikke er mulig å laste ned NAC-2 software fra MFD så er det 98% sannsynlig at det kan gjøres via SWUP software. Det trengs en Simrad ST-10 eller en Kvaser USB til CAN bus konverter for å kunne bruke SWUP. 

Link to post
Share on other sites

Hvis en softwareoppdatering har gått feil så må en få stoppet ved bootloader og så lastet ny software. Dette kan normalt gjøres fra MFD, hvis det ikke er mulig så kan det stort sett alltid fikses med SWUP software som jeg har omtalt over. 

 

En reset gjør at produktet oppfører seg akkurat som når det slås på. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...