Jump to content

Kjøre båt i vind


Båteren

Recommended Posts

Hei!

 

på fredag skal jeg ta turen i ny rib (6 meter) fra Tønsberg til Oslo. Ser det er meldt 5-6 m/s m vindkast opp mot 10m/s i Tønsberg by.

 

vil dette gå greit i en grand 580 m/4 stk ombord? Noen som forresten vet hvor hardt man kan presse motoren under innkjøringstid?

Link to post
Share on other sites

Vindstyrke har veldig stor betydning på lokale variasjoner, hvor åpent fjordstykket er osv. hvilken vindretning i forhold til drag i sjøen.  F.eks 10m/s S-SV  i Trondheimsleia betyr 1-1,5m bølger og hvite topper.

alt avhengi av motorleverandør, men trodde de fleste var litt innkjørt fra fabrikk.   Generel regel for innkjøring er variabelt turtall men at den skal gå lett. U ansett om du har kjøpt ny motor så spør du leverandør om dette, og det følger selvfølgelig med instruksjonsbok!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Sånn som vinden er nå med nordavind skal den stå til og med lørdag. Løyer litt fredag, men trolig ruskete fra du går nordover mot Horten fra Vallø. 
 

Blir sikkert greit med sjø forbi Horten/Bastø og opp mot Hurumlandet. 
 

Ville kanskje drøyd til det har vært typisk vindretning noen dager, som er sørvestlig. Da har du sjøen med deg. Tror det blir en strevsom tur, selv om båten sikkert takler det helt fint. 
 

mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Om båten er helt ny hadde jeg vært litt skeptisk til å legge ut på en slik tur uten å gi den en god gjennomgang først.

 

5-6 m/s er i seg selv ikke noe problem. Ser også skiftene vindretning.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å gå den dagen.

 

Men, på spørsmålet ditt tolker jeg deg dit at du kanskje er ganske ny på sjøen? Hvis de tre som er med deg også er det ville jeg vurdert å vente. Kan bli rotete sjø og en del bølger, og er man ikke vant til det kan man da både bli sliten og miste fokus og feilnavigere. Det kan også tenkes at det blir nok bølger til at det blir så ubehagelig at dere må ned fra plan. Skrogfarten på en slik båt er ikke høy og skroget er slik at det nok kan slå litt over. Den turen blir lang i kulde og sprut dersom dere må gå ned fra plan.

 

Når det er sagt. Det er mest sannsynlig at dette går bra. Legg tur på forhånd, betal medlemskap i RS, ta med litt reservedeler og verktøy og planlegg for det uforutsette og for å måtte være kald, våt og i elementene. 
I så fall blir det nok en storveis tur :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Legger man seg langs land etter å ha passert Torgersøy, går innenfor Bastøy, og så i le for Mølen før du kommer i le for Hurumlandet burde det ikke være noe problem i det heletatt. Du behøver ikke gå utenfor rødblinken øst for Slagentangen. Fra Filtvet og innover er det ikke noe sjø å prate om, og legger du deg langs land på en av sidene (avhengig om det er NØ eller NV) til du kommer til Drøbak er du så godt som hjemme.

Link to post
Share on other sites

Big Horn skrev 23 minutter siden:

Legger man seg langs land etter å ha passert Torgersøy, går innenfor Bastøy, og så i le for Mølen før du kommer i le for Hurumlandet burde det ikke være noe problem i det heletatt. Du behøver ikke gå utenfor rødblinken øst for Slagentangen. Fra Filtvet og innover er det ikke noe sjø å prate om, og legger du deg langs land på en av sidene (avhengig om det er NØ eller NV) til du kommer til Drøbak er du så godt som hjemme.

Noe slikt?

 


har god erfaring med båt så skal nok gå fint. Helt ny båt 😀

49E1E2EC-72B7-4D45-8C76-757DC6CB12E8.png

Link to post
Share on other sites

Kaskazi skrev 3 minutter siden:

Det er veldig kaldt å kjøre rib nå. Ta på rikelig med klær, lue og hansker. Jeg ville  lagt ruta fra mølen rett inn mot Hurumlandet for å få le. Det kan sprute litt sjø hvis du må ned fra plan. God tur!

Alle 4 har fullt sail racing sett! Tar med ekstra også 😊 
 

Har erfart en god del ganger rundt hurumlandet at det sjøer godt ved tofte. Dersom forholdene tillater det, ville det vært bedre å legge seg i hekken på en bastø ferge og ta gjennom mossesundet kanskje? 

Link to post
Share on other sites

Mye gode svar! Jeg ville ha utsatt turen til det ble endret vindretning! Det kan bli mye sprut og våte passasjerer! Husk at vannet fortsatt er veldig kaldt! Hvis det skulle bli varmgang på en uinnkjørt motor kan det ble veldig ubehagelig! Uansett, totalmedlemsskap i Kystpatruljen er en selvfølge!

God tur nå, eller senere!

 

Med vennlig hilsen

Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

strawberry skrev for 3 timer siden:

Mye gode svar! Jeg ville ha utsatt turen til det ble endret vindretning! Det kan bli mye sprut og våte passasjerer! Husk at vannet fortsatt er veldig kaldt! Hvis det skulle bli varmgang på en uinnkjørt motor kan det ble veldig ubehagelig! Uansett, totalmedlemsskap i Kystpatruljen er en selvfølge!

God tur nå, eller senere!

 

Med vennlig hilsen

Strawberry

Vann tåler vi 😅 Vært borti litt sprut forrige sesong... har beste medlemsskapet på RS.

 

blir nok tur på fredag :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...