Jump to content

Feste tau i brygge


Swingswong

Recommended Posts

Fast fortøyningstau? Jeg pleier å feste løkkeenden på båten og så justere det jeg trenger ned til bøylen. Der lar jeg tauet gå to ganger gjennom bøylen (=mindre gnaging) og fester med dobbelt halvstikk på egen part. Til slutt slår jeg en helt enkel knute på tauet så tett innpå siste halvstikk som mulig, så knuten hindrer det doble halvstikket fra å gli opp. Er det mye rest så stripser jeg det opp. Done!

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør det samme, men bruker kontrastikk. Det begynte jeg med i fjor etter at det ble nevnt her, og nå bruker jeg kontrastikk på nesten alt. Har aldri en knute som har dratt seg for hardt til lenger... 😁

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 13 minutter siden:

Hva er det?

 

Se til sist i denne videoen. Det var her jeg lærte det.

 

Bruker dette når jeg fortøyer båt, fester daumann, og alle steder der tauet kommer i strekk. 👍

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...