Jump to content

Feste tau i brygge

Swingswong

Recommended Posts

Swingswong

Hvordan fester jeg tauet best i bryggen slik at tauet holder best mulig? Det er noen metallbøyler i bryggen som jeg fester i. 

Popeye70
Posted (edited)

Fast fortøyningstau? Jeg pleier å feste løkkeenden på båten og så justere det jeg trenger ned til bøylen. Der lar jeg tauet gå to ganger gjennom bøylen (=mindre gnaging) og fester med dobbelt halvstikk på egen part. Til slutt slår jeg en helt enkel knute på tauet så tett innpå siste halvstikk som mulig, så knuten hindrer det doble halvstikket fra å gli opp. Er det mye rest så stripser jeg det opp. Done!

Edited by Popeye70
Grand Banks jr

Jeg gjør det samme, men bruker kontrastikk. Det begynte jeg med i fjor etter at det ble nevnt her, og nå bruker jeg kontrastikk på nesten alt. Har aldri en knute som har dratt seg for hardt til lenger... 😁

bellen

Jeg bruker dobbelt halvstikk i bøylen og ett par-tre doble halvstikk på parten igjen. Sjekket fortøyningene i år, og det var ingen slitasje på tauet. 

altera mulier
Grand Banks jr skrev 52 minutter siden:

kontrastikk

Hva er det?

Grand Banks jr
altera mulier skrev 13 minutter siden:

Hva er det?

Se til sist i denne videoen. Det var her jeg lærte det.

Bruker dette når jeg fortøyer båt, fester daumann, og alle steder der tauet kommer i strekk. 👍

shipahoy

Jeg bruker bøyestikk slik som dette. Nesten det samme som i videoen over.

1666607987_Byestikk_c1.png.160f5bedc44c0584e70b8177c55bc44b.png

486498058_Byestikk_c2.png.6ff92bf008ea47621cb9dc6762443ecc.png

1895557753_Byestikk_c3.png.a16023b5832925d03109d595829ffa90.png

tilplan
Posted (edited)

Har brukt løkke på båten og ankerstikk i bøyle på brygga. Ikke tegn til slitasje etter 5-6 år. Har brukt samme Robline-tau som vist i link over.

Edited by tilplan
Swingswong

Jeg har festet det som shipahoy foreslo. Om jeg finner båten drivende rundt i Oslofjorden skal jeg sende han en klage 😂