Swingswong Startet 5.Mai.2021 Del på Facebook Startet 5.Mai.2021 Hvordan fester jeg tauet best i bryggen slik at tauet holder best mulig? Det er noen metallbøyler i bryggen som jeg fester i. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 (redigert) Fast fortøyningstau? Jeg pleier å feste løkkeenden på båten og så justere det jeg trenger ned til bøylen. Der lar jeg tauet gå to ganger gjennom bøylen (=mindre gnaging) og fester med dobbelt halvstikk på egen part. Til slutt slår jeg en helt enkel knute på tauet så tett innpå siste halvstikk som mulig, så knuten hindrer det doble halvstikket fra å gli opp. Er det mye rest så stripser jeg det opp. Done! Redigert 5.Mai.2021 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Swingswong Svart 5.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Jepp. Fast tau. Da blir det slik. Var plaget av litt slitasje i fjor. Noen som har testet tauet som man kan kjøpe i bøtter via RS? https://www.eurofritid.no/baatutstyr/tauverk-og-fortoyning/ferdige-fortoyningsliner/fortoyningspakke-i-botte-16-mm-robline Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Jeg gjør det samme, men bruker kontrastikk. Det begynte jeg med i fjor etter at det ble nevnt her, og nå bruker jeg kontrastikk på nesten alt. Har aldri en knute som har dratt seg for hardt til lenger... 😁 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Jeg bruker dobbelt halvstikk i bøylen og ett par-tre doble halvstikk på parten igjen. Sjekket fortøyningene i år, og det var ingen slitasje på tauet. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Grand Banks jr skrev 52 minutter siden: kontrastikk Hva er det? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 altera mulier skrev 13 minutter siden: Hva er det? Se til sist i denne videoen. Det var her jeg lærte det. Bruker dette når jeg fortøyer båt, fester daumann, og alle steder der tauet kommer i strekk. 👍 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
shipahoy Svart 6.Mai.2021 Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 Jeg bruker bøyestikk slik som dette. Nesten det samme som i videoen over. Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 6.Mai.2021 Del på Facebook Svart 6.Mai.2021 jeg buker dynema softsjakler inn i spleiset kaase på tauet Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 (redigert) Har brukt løkke på båten og ankerstikk i bøyle på brygga. Ikke tegn til slitasje etter 5-6 år. Har brukt samme Robline-tau som vist i link over. Redigert 7.Mai.2021 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 7.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 Jeg har festet det som shipahoy foreslo. Om jeg finner båten drivende rundt i Oslofjorden skal jeg sende han en klage 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.