Jump to content

Ny seilbåt 33 fot, Contrast 33, x-102 etc., anbefalinger?


PuttiPlutti

Recommended Posts

Hei

Ser etter en ny båt for tiden. Har vært innom maxi 999, scanmar 33, cenit 33 og x yacht x-102 tidligere men så i dag en Contrast 33. Noen som har erfaringer med den eller har noen anbefalinger angående de andre jeg nevnte?  

Den båten jeg vet minst om og som virker mest spennende er x-102 så om noen har noe pluss og minuser med den settes det pris på! Er hovedsakelig ute etter seilegenskaper og kjente problemer med modellene.

Takk for alle svar

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en Contrast 36 i familien i 10 år og det var en virkelig trivelig og velseilende båt. Har hørt mye bra om 33-foteren også, de er veldig like bortsett fra størrelsen. Den 33en som kom på Finn nå synes jeg er veldig attraktiv. Siste generasjon, med den flotteste innredningen. Nyere motor og ikke veldig gamle seil. Ser veldig bra ut. Ville sett på den selv om den ikke lå så langt unna!  Contrasten er velbygd og solid og har blykjøl. Den har balsasandwich i skrog og dekk, noe som kan bli et problem ved skade og lekkasjer. Og så er de smalere og trangere enn mange konkurrenter. Du får ikke lukket akterlugar. Men det er en pris verdt å betale for linjene og seilegenskapene for mange.

 

Personlig ville jeg vært forsiktig med eldre X-båter. De seiler jo veldig bra men synes de fleste av de gamle ser temmelig slitne ut. Kanskje mange av dem har hatt et hardt liv på regattabanen? De andre du nevner er også gode valg, Cenit er flott men har som regel teakdekk som må sjekkes nøye. Ellers har jeg også sett en del på Scanmar, som er mer romslig enn Contrast. Samme konstruktør så den er nok også en bra seilbåt. Har vært problemer med røstjern og svak kjølinnfesting men dette er nok ordnet på de fleste båtene nå. Lykke til med båtjakten!

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Maxi 999 er vel den mest moderne av de aktuelle båtene. Solid laminat (enkeltlaminat) i skrog, seiler bra, Selden-rigg, divinycell i sandwich-konstruksjon for overbygg/dekk og et nokså sikkert valg. Dekkmontert mast. Contrast 33 ville jeg ha styrt unna pga balsa som distansemateriale i skrog og svært begrenset takhøyde under dekk (selvsagt avhengig av egen høyde da, men noe å være obs på). Men kjent for å seile svært godt, og har ekstremt høy balast/vekt-rate så er komfortabel i mye sjø. Scanmar 33 har jeg selv, den er nok den mest romslige og har en flott planløsning. 80-tallets drømmebåt for bemidlede familier :-) Enkeltlaminat den også, men balsa i dekket. Isomat-rigg som kan være utsatt for sprekkdannelser i salingshorn-innfester. Gjennomgående mast. Trygg og forutsigbar og gode seilegenskaper. Jernkjøl, som Maxien. Brekkasje-utsatte røstjern i M-form finnes i praksis ikke på disse båtene lengre, kjølinnfeste må man være obs på men er ofte utbedret.  Mamba 33 er en annen båt i samme klasse. Nokså lik Scanmar 33, men med blykjøl. Dekkmontert mast (Isomat, samme som Scanmar).

For alle disse gjelder det selvsagt å gjøre grundige undersøkelser, eksemplarene kan variere enormt.  Slitne eksemplarer kan bli mer jobb enn man egentlig har lyst på.

 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

X-102 har jo en litt krevende rigg med lensetakler. Det gjør den noe tungsolgt i markedet. Så det er sikkert der du får mest for pengene. Motoren er vel under salongbordet. Det er en spesiell løsning som ikke er så lekker hvis motoren lukter. Regn med enorm forskjell på velholdt og neglisjert båt. Det ligger en i havnen her (marineholmen) som er til salgs og ser veldig bra ut. Men har ikke vært ombord. Mulig det er den du vurderer?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

 

13 hours ago, Sun Flyer said:

X-102 har jo en litt krevende rigg med lensetakler. Det gjør den noe tungsolgt i markedet. Så det er sikkert der du får mest for pengene. Motoren er vel under salongbordet. Det er en spesiell løsning som ikke er så lekker hvis motoren lukter. Regn med enorm forskjell på velholdt og neglisjert båt. Det ligger en i havnen her (marineholmen) som er til salgs og ser veldig bra ut. Men har ikke vært ombord. Mulig det er den du vurderer?

Yes det stemmer! Så den på finn men har faktisk ikke hørt noe om de båtene før så ble litt nysgjerrig. Får se om jeg tar kontakt senere i dag siden jeg skal til Bergen om ikke lenge. Hadde vært morro med en liten titt

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar Sjøstein og Thostr! Scanmar 33 virker jo veldig spennende, kunne tenkt meg å fått sett litt nærmere på den. Får se om nå når jeg har litt mer fri fremover, om jeg får dratt rundt å sett på litt båter. Føler det er viktig å komme i gang med visninger for å kunne sammenligne skikkelig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...