Jump to content

Montere lenseplugg/bunnpropp i messing - krav til metall i skruer, samt type silikon?

Ronald

Recommended Posts

Jeg holder på med et større prosjekt i båten, dvs. jeg bytter motor med tilhørende ombygging av bedding. Det blir mye støv og dritt, og for å forenkle renholdet så har jeg boret hull i bunn for utspyling. Dette hullet kan være greit å ha til en annen gang også, derfor ønsker jeg å sette inn lenseplugg som er lett å åpne senere.

Pluggen jeg setter inn er i messing. Jeg er ingen metallurg - ikke engang i nærheten, faktisk. Men jeg vet at ikke alle typer metaller kan "blandes" i båt, hvis det blandes feil så blir det fort tæring. Det demrer langt der bak at kanskje miks av messing og syrefast kan være skummel? Eller...?

To spørsmål rundt denne monteringen:

• Kan jeg bruke syrefaste skruer for å montere denne lensepluggen? Hvis ikke, hva bør jeg bruke?
  • Jeg må også ha ordentlig tetting. Jeg ser for meg bruk av helt "vanlig" silikon som sauses i hull og under pluggens flens. Er det ok, eller bør jeg gjøre det annerledes?

Pluggen som skal inn er denne fra Maritim: Lenseplugg Messing med Firkanthode Maritim Båtutstyr

Ja. I forhistorisk tid brukte vi fiberkitt/hamp, alt mulig rart. I dag ville jeg brukt Tec7, Biltema Multibond, Butyl fra samme. Et eller annet, det er ikke så nøye. Det meste blir tett. Fordelen med Tec7 og Multibond er at de limer som bare rakkern.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...