Jump to content

Kan man måle med et multimeter mens man fyller vann om instrumentet for vanngiveren virker?

Espen C

Recommended Posts

Espen C
Posted (edited)

Instrumentet for vanngiveren viser tom tank etter at jeg fylte opp tanken etter vinteropplag,

så jeg lurer på om man kan man måle med et multimeter mens man fyller vann for å finne ut om instrumentet for vanngiveren virker eller ikke?

Edited by Espen C
Swingswong

Om det er en flottørsensor bør den veksle i ohm når du fyller. 

Espen C
Swingswong skrev 15 minutter siden:

Om det er en flottørsensor bør den veksle i ohm når du fyller. 

Måler man fra sensorledning til minus eller pluss? antar at det bare er tre ledninger på et gammelt instrument?

Hulda

Jeg måler på samme måte på dagtanken til Hulda. Her er det to ledere (We-Ma). Måleren er bare en variabel motstand. Tror du finner en beskrivelse rundomkring side 25 i 'Byggingen av Hulda'. Hvis du gidder å bla.

Brigg

Om det er snakk om en stavgiver hender det at flottøren setter seg fast i nedre posisjon mens tanken er tom. Prøv å banke litt på toppen av giveren, ofte er dette nok til at flottøren løsner. 

VegJoh

Hvis du leser denne tråden her, så har jeg i tredje innlegg en noen bilder og beskrivelse av hvordan en slik giver virker. ( det er en Biltema-giver, men prinsippet er det samme )