Jump to content

Trenger råd vedrørende tilkoblinger og lufting ved bytte av dieseltank i gammel seilbåt.


Hallaron

Recommended Posts

Jeg har en gammel Albin Vega fra ca 1976 med original dieseltank. Jeg har også diesel lekkasje så det pipler ut i kjølsvinet. Jeg finner ikke ut hvor lekkasjen er og siden tanken er liten (30 liter) har jeg bestemt meg for å bytte tank og slanger. Jeg ser på en tank fra Watski, se bildet. F70390-65-62a995341610b0923d5ee36392c4e532.jpg.ee9efc1ac37fd8fa969ab55fd3ae31c9.jpg

 

Jeg regner med de tre tilkoblingene er Motortilførsel, påfylling og lokk for giver til tankmåler. På tanken jeg har i dag er det ti lførsel til motor, påfylling, lufting og dieselretur. Jeg blir sittende og lure, hva gjør man med dieselretur og hva gjør man med lufting på den nye tanken?  Jeg ser det er lufting i påfyllingslokket som er på tanken nå, men til denne tanken selges det også stuss for å koble til slange for dekkspåfylling. Jeg tenker å montere slange på den og bruke eksisterende påfylling på dekket. Det er ikke noen uoverkommelig ulempe å fylle via det blå skrulokket og bruke luftingen der, men jeg ser for meg at ved seiling når båten legger seg over, kan man oppleve at det lekker ut av lufteskruen, derfor ville jeg foretrukket å beholde påfylling på dekk via slange ned til tanken. 

 

Jeg lurer også på dette med dieselretur. Noen som har erfaring med hvordan det kan løses? 

 

Veldig takknemlig for svar.   

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Jeg ville ha koblet opp påfylling gjennom dekksgjennomføring, unødvendig å drive å søle med dieselfylling inne i båten. 

 

Det er vel mulig å ettermontere slangetilkoblinger på toppen av tanken for dieselretur og lufting. Lufting bør være tilkoblet på toppen av tanken og ha tilstrekkelig diameter slik at man får luften ut ved fylling uten at dieselen kommer opp påfyllingsslangen. Videre bør luftingen gå i en svanehals så høyt som praktisk mulig for å unngå at det kommer vann inn i tanken. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hei Brigg. Ja det er kanskje mulig å koble på noe ekstra på disse tankene. Jeg har aldri jobbet med slik plast og er usikker på hvordan. Man kommer jo ikke til på innsiden. Litt usikker på om det finnes koblinger man borer hull og bare presser på plass. Føler jeg har vært borti noe slikt en gang for lenge siden. Helt enig i dine betraktninger om påfylling og lufting  

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Ut fra bildet kan det se ut som det er en utsparing på toppen på enden til høyre i bildet. Mulig at det er forberedt for en tilkobling der?

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 13 minutter siden:

Ut fra bildet kan det se ut som det er en utsparing på toppen på enden til høyre i bildet. Mulig at det er forberedt for en tilkobling der?

 

Tipper det er denne for 16 mm slange som passer der . .

https://www.watski.no/Tilbehoer-slangetilkobling-11b80

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Har samme tanken ombord, det er ferdig gjenget opp hull på andre siden av tanken hvor det hullet er (til høyre) må bare stikke hull med en bor, er noen mm med plast der.

min står på høykant med fylling stuss opp, retur opp og diesel ut nede.

du må bestille overgang på fyllingen og en rør stuss til å ha på høyre siden. Monterte min med to jekkestropper.

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...