larole Startet 8.Mai.2021 Del på Facebook Startet 8.Mai.2021 Har kjøpt ny TV-antenne fra Glomax med tilhørende signalforsterker. Denne har to ledninger som skal kobles til 12/24 volt. I dag når jeg testet, hadde jeg ikke tilgang til 12v akkurat der jeg var i prosessen, og jeg fikk "Intet signal". Jeg har altså akkurat i dag en løsning hvor jeg går via forsterkeren, men denne er ikke koblet til strøm. Mitt spørsmål er enkelt; må denne være koblet til strøm for at jeg skal få signal? Mvh Ole B Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 (redigert) Kort fortalt, ja den må være koblet på for å fungere, beklager. Redigert 8.Mai.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 8.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Beste svaret jeg kunne fått det :-) Jeg bare orket ikke det i dag, så da vet jeg det. Takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Samme som TV'n hjemme, selv om det er signal inn fra Telenor, hjelper det ikke uten at du setter inn kontakten for 230V hjemme. Den signalforsterkeren din har både transistorer og integrerte kretser i en forsterker som ikke fungerer av ren luft, he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
navid Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Låner tråden din larole, ser ekspertisen på tv-signaler er her. I fjor sommer dreiv jeg å plagdes med å få inn bakkenettet på møre. Jeg kjøpte en biltema antenne med signalforsterker som jeg rigget opp på kaia. Antennekabel ned i båten og via forsterkeren inn i tv-en. Mens jeg holt på der å justerte på antenna for å få inn tv2, så kunne jeg faktisk kjenne antydning til strøm i «lankene». Hentet multimetret og målte ca 70 volt en plass på antenna. Er no det normalt? eller var det feil på bt sin iantenneforsterker? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Hadde du måleinstrumentet på like- eller vekselstrøm? Var du tilkoblet landstrøm? Dette lukter målefeil. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
navid Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Husker ikke om det var dc eller ac. Var tilkoblet landstrøm ja. Signalforsterkeren var også tilkoble 230v landstrøm via en medfølgende omformer. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Klødde du deg hardt i håret mens du hadde ullsokker på og gnissa deg mot gulvteppe, når du målte 70 volt på meteret ? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Hehe...nei gjorde ikke det. Ikke nok hår til å få noe statisk utslag heller. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 12.Mai.2021 Del på Facebook Svart 12.Mai.2021 På de flesta modeller sitter antennförstärkaren inbyggd i själva antennen. Att sätta en förstärkare längre ner, där signalen redan blivit ännu sämre p.g.a. kabeldämpning, är nämligen ingen bra lösning. Den yttre "dosan" är egentligen alltså bara strömförsörjningsdelen, som överlagrar spänningen på antennkabeln upp till antennen, som där försörjer den i antennen inbyggda förstärkaren. Men ofta brukar även säljarna (och ibland tillverkarna) benämna den yttre enheten som "förstärkaren". Om man inte ansluter spänningen kommer förstärkaren inte att fungera. Det är som att du spelar CD genom en hemmaförstärkare som är avstängd - det blir inget ljud i högtalarna även om CD-spelaren fungerar.... Om det är såhär på exakt din Glomexmodell vet jag ju inte, men det är så de allra flesta aktiva antenner är uppbyggda. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2021 Del på Facebook Svart 12.Mai.2021 Ingper skrev 25 minutter siden: På de flesta modeller sitter antennförstärkaren inbyggd i själva antennen. Ikke for Glomex tallerkenantennene. Men så vidt jeg vet har Triax antennene innebygget forsterker. De har gjerne en lysdiode på selve antennen som viser om den har strømtilkobling. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 12.Mai.2021 Del på Facebook Svart 12.Mai.2021 På min Glomexantenne har jeg vært ute for at jeg må slå den av for å få signal når jeg er for nær sender, så jeg hadde trodd at svaret var motsatt? Det er en slik tallerkenantenne med et ørlite panel inne med et potmeter med av/på og justering av forsterking + en lysdiode. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2021 Del på Facebook Svart 12.Mai.2021 Den forsterkeren har Glomex gått bort fra og erstattet den med en med AGC, automatisk forsterkningkontrol. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 12.Mai.2021 Del på Facebook Svart 12.Mai.2021 Oki 😊 Nå innrømme jeg har gått over til 4G og AppleTV, men den står nå der slik at jeg kanskje kan ta inn NRK om jeg forviller meg helt inn i uren og luren Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2021 Del på Facebook Svart 12.Mai.2021 (redigert) Jeg har fjernet både TV-antenne og forsterker. TV ser jeg enten på Laptop, eller på TV'n med HDMI-kabel fra PC'n. Med Telia har jeg da tilgang til alle kanaler jeg har hjemme, enten jeg er i Norge eller Sverige. Antenne og forsterker er lagt ut for salg. Redigert 12.Mai.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.