Jump to content

Slitt skjærgårdsjeep båtgulv - Tips til utbedringer


Eivind A

Recommended Posts

Hei,

Jeg har gått til innkjøp av min første båt. 

Etter å ha polert og voksa store deler, syntes jeg gulvet ( dørken ) er noe slitt. Det kan tyde for meg at glassfiberen kommer til syne?
Er litt usikker på om det er gelcoat som ligger på fra før, for meg ser det for matt ut? Noen tips om hva som kan gjøres med dette?

Topcoat? 2-komponent epoxy maling? Det er ikke nødvendigvis ekstermt viktig for meg at finishen blir 100% når det gjelder gulvet. 
Det ser bare så møkkete ut nå ( gult ), men ved nærmere ettersyn ser man at det ikke er møkk.


/Eivind
 

IMG_0916.JPEG

IMG_0918.JPEG

IMG_0919.JPEG

Link to post
Share on other sites

Prøv først å gå over med 30% saltsyre. Den tar organiske misfarginger. Vernebriller, gode og langermede hansker, langermet skjorte/regntøy et pensum. Så tar du en svamp av typen superbillig kjøkkensvamp til tuten av flaska, fyller svampen med syre og sveiper over misfargingene. En fordel å ta for deg mindre områder av gangen for å konstant holde områdene du behandler fuktige av syre. 
 

Å lakkere/male dørken med tokomponent epoksy eller polyuretan ville jeg ha unngått i det lengste. Du har såpass godt med antisklimønster igjen at det ville være synd å dekke dette med lakk/maling. Skulle ikke misfargingen forsvinne med syre kan du jo for så vidt vurdere det, men da må du ha i en god del antisklipulver/sand i malinga. Malte selv dekket med 2K polyuretanmaling med antisklipulver i, men på tross av dette pulveret blir dekket ukomfortabelt glatt, så skal til med et nytt og bedre strøk i år.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg gikk til innkjøp av rens som innehold saltsyre, og skulle fjerne gulning av gelcoat. Det var da jeg fant ut at det faktisk ikke er missfargning, men nesten ikke noe "farge" igjen.

Vil evt epoksy / topcoat bli så tykt at det gjevner ut antiskli strukturen?

/E

Redigert av Eivind A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For all del, skal ikke insistere på at det bare er en organisk misfarging, men verdt å prøve syra lengre tid/kraftigere løsning. Fordi; hvis det er slitasje og du ser glassfiberen gjennom gelcoaten er det nesten nødt til å være en alvorlig produksjonsfeil, kan ikke se noe annet. Her er det jo misfarget inni hjørnene, altså steder som knapt opplever mekanisk slitasje. Får det bare ikke til å stemme🤔

 

Smører du tykt nok på vil antisklistrukturen kunne jevnes noe ut ja. De skarpe kantene i mønsteret vil rundes av på grunn av større radius. Største utfordringen oppleves når det regner og dørken blir fuktig, da vil den avrundede og samtidig blankere overflaten oppleves glatt.

Link to post
Share on other sites

Hvis den gulfargen er polyester som kommer til syne fordet toppene på antiskli mønsteret i gelcoaten er slitt ned, så ville jeg ha dekket det med noe for polyester kan som kjent trekke vann. Jeg syns jo i motsetning til de andre her inne at det absolutt ser sånn ut, for det er jo veldig renskuret ellers og den gulfargen ligner umiskjennelig på polyester. Det er jo kanskje lettere å se på nært hold om overflaten faktisk ser ut til å være slitt ned, har du makro fotografering på den lure telefonen? Øien bruker epoksy coating inni båtene for å gjøre det ekstra slitesterkt og holdbart, jeg synest ikke det høres så veldig dumt ut.

Link to post
Share on other sites

Duvel skrev 27 minutter siden:

Jeg syns jo i motsetning til de andre her inne at det absolutt ser sånn ut, for det er jo veldig renskuret ellers og den gulfargen ligner umiskjennelig på polyester

Fargen er en ting, men synes ikke du også det kan virke litt rart om det skal ha kommet såpass med mekanisk slitasje i ytterkant av antisklimønsteret, helt inn mot hjørnene der dørken går mot stående sider? Det kan jo være en produksjonsfeil det det har blitt påført for lite gelcoat akkurat der, da er jo forklaringen grei og forståelig, men klarer ikke helt sannsynliggjøre at det kommer av slitasje, nettopp på grunn av plasseringen av misfargingen (og antisklimønsteret virker ikke å være særlig slitt). Hadde i alle fall prøvd en runde til med saltsyre (som  få tid til å virke en stund for å ha effekt, overflaten bør holdes fuktig av syre fram til man skyller syra vekk) før jeg hadde tydd til mer omfattende og dyrere løsninger. Har hatt lignende misfarginger selv som har forsvunnet etter syrebehandling og en god omgang med Hugos.

Link to post
Share on other sites

Joda, selvfølgelig.

Men du har jo ikke mye tiltro til Eivind da som nettop har fortalt: "Jeg gikk til innkjøp av rens som innehold saltsyre, og skulle fjerne gulning av gelcoat. Det var da jeg fant ut at det faktisk ikke er missfargning, men nesten ikke noe "farge" igjen."

Et makrobilde av hva som foregår nede til høyre på det første bilde burde kunne gi noen samstemte svar fra ekspertene her inne og det er ikke meg, det ville kanskje vært det aller enkleste og billigste.

Link to post
Share on other sites

@Duvel

Det handler ikke om mangel på tiltro, men mer om at det er lett å konkludere kjapt i farten. Noe som også gjelder for min del. Grunnen til at jeg «messer» om syra (og også Hugos, eller tilsvarende skuremiddel) er fordi jeg har drevet på med båter en god del år, både privat og profesjonelt, og har sett hvilke underverker de riktige rensemidlene kan gjøre, forutsatt riktig bruk slik at de får virke skikkelig.
 

Et godt makrobilde hadde nok ikke vært feil her nei. Klarer man se struktur fra fiberen under er jo svaret klart. Eventuelt kunne det også ha vært interessant å tatt en aldri så liten «biopsi» av overflaten der man boret ned 1mm der misfargingen er verst (ikke der det er antisklimønster), for å se hvor tykk gelcoaten er i området misfargingen befinner seg. Gelcoatsparkel koster ikke all verdens, men først da hadde man fått en sikker vurdering av gelcoatens tilstand og om misfargingen kommer av for tynn gelcoat eller noe annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...