Swingswong Startet 8.Mai.2021 Del på Facebook Startet 8.Mai.2021 (redigert) Flere ting jeg forsøker å nøste opp i..... Hvordan virker SmartCraft? Er det slik at all data kommer fra VIP boksen? SmartCraft instrumentene kan bare motta data? De kan jo programmeres til en viss grad, men de sender ikke noe tilbake? Etter at jeg fjernet alle instrumentene bruker jeg kun en gateway mellom SmartCraft og NMEA2000. Jeg får opp motordataene som turtall, temperatur etc., men det mangler forbruk pr 100km eller hva man ønsker det oppgitt i. SmartCraft har inngang for GPS via NMEA0183. Jeg antar om jeg får GPS data inn vil disse data dukke opp via gateway fra motor. Datastrengen er tilgjengelig, men det er ingen data som presenteres. Sannsynligvis da motoren og interface ikke ser distanse/fart. Teltonikaen jeg kjøpte for internett i båten har RS232 og RS485. Den kan settes opp til å sende GPS data ut på NMEA via RS232..Tror jeg.. https://community.teltonika-networks.com/16867/can-rut955-output-gps-position-data-rs232-serial-connection Vil det virke å sette opp RS232 med GPS data og få dette å virke med SmartCraft som ønsker NMEA0183? Redigert 8.Mai.2021 av Swingswong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Swingswong skrev for 5 timer siden: Etter at jeg fjernet alle instrumentene bruker jeg kun en gateway mellom SmartCraft og NMEA2000. Jeg får opp motordataene som turtall, temperatur etc., men det mangler forbruk pr 100km eller hva man ønsker det oppgitt i. NMEA2000 har ingen setning for forbruk/strekning, men den kan overføre volum/tidsenhet. Om du ønsker forbruk/strekning må dette regnes ut i instrumentet som skal presentere dataene, og dette krever selvfølgelig at instrumentet i tillegg til å få inn volum/tidsenhet fra motoren, også mates med GPS-data fra et annet sted. Hva benytter du for å vise disse dataene? SmartCraft / plotter / laptop / nettbrett? Jeg forstår ikke helt hva du har og hva du ikke har, og hvilken datastreng som er tilgjengelig (NMEA0183/N2K/SmartCraft). Jeg tror jeg bør forstå det slik at du viser dataene med et eller annet SmartCraft display, men jeg blir usikker når du samtidig sier at du har fjernet alle instrumentene. Enkleste SmartCraft instrumentet er vel den med analog turtallsnål og et lite display nederst. Jeg merker jeg er litt på dypt vann her. Kanskje vi kan lokke inn @abbor. Jeg har hørt han er ganske flink, men aner ikke om han kan sin SmartCraft :-) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Jeg har tatt vekk alle SmartCraft instrumentene og bruker en gateway til å presentere data på den ene plotteren I fjor fikk jeg opp forbruk pr/100km i plotteren. Det virker ikke lengre. I fjor hadde jeg SmartCraft instrumenter og en Axiom i midten. Invinter fjernet jeg alle instrumentene og satt inn 3 Axiom i stedet. Etter en samtale med RayMarine mener de at Mercruiser er glad i GPS data inn i SmartCraft for å kunne vise noen data. Jeg er usikker på hvorfor jeg ikke får disse dataene opp lengre. Det har vært oppdateringer av Software til Axiom også som kan være skyld i det. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Dette bilde er fra i fjor. Her ligger båten stille så tallet er noe høyt. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 X10an skrev for 4 timer siden: Jeg merker jeg er litt på dypt vann her. Kanskje vi kan lokke inn @abbor. Jeg har hørt han er ganske flink, men aner ikke om han kan sin SmartCraft :-) SmartCraft er jeg lykkelig uvitende om, jeg holder meg unna alle produkter med motor produsert i USA, dette inkluderer BMW og Mercedes satt sammen i USA Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Jeg har kommet litt videre. den gamle Lowrance plotteren hadde en RS232 utgang som ga GPS signal til SmartCraft, så det er sannsynlig at det vil kunne virke fra Teltonika ruteren. Jeg tror RayMarine har fjernet funksjonen for å vise forbruket. Jeg skal sjekke opp dette med de. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Og så løste det seg. Det hadde ingenting med manglende GPS til SmartCraft å gjøre. Etter å konfigurert drivstofftankene fikk jeg velge forbruksmåleren 😀🛥 Alt det andre er jeg fortsatt like blank på Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.