Jump to content

Tilsetning for å bedre kompresjon


gautebi

Recommended Posts

Jeg har i snere tid lest en del om emnet og sett på videoer på YouTube om testing av diverse stoffer for dette. Men jeg har ikke testet noen av disse mirakel-kurene selv.

 

Felles for stoffene er at de løser opp sot og avleiringer i motoren.

Har du en sylinder med lav kompresjon kan det. Ser ut som  det er stempelringer som ikke tetter fordi de sitter fast i sot eller koks som løsnes.

Bieffekt kan være at sot som bidrar til bedre tetting i normalt fungerende stempelringer forsvinner og at kompresjon i normale sylindere vil bli marginalt dårligere.

Den store usikkerheten er at disse stoffene løser opp avleiringer i motoren som kan tette oljekanaler. Resultat kan bli at deler av motoren mister smøring. Dette kan skje i oljekanaler ette olje-filteret, så filteret får ikke fanget opp møkka som løsner. Resultater er da full overhaling av motor med fokus på å åpne tette oljekanaler.  (Finnes innlegg i bilrelaterte forum som bekrefter dette.)

 

Min konklusjon er at disse mirakelstoffene i gitte tilfelle kan hjelpe, men at i de fleste tilfellene merker man ikke forskjell.

Med mulighet for motorhavari som følge av oljekanaler som kan tette seg så tør ikke jeg å helle disse stoffene på min motor.

Blir i så fall siste utvei hvis beslutning om full overhaling er tatt, da er det lite å tape på å teste en sånn mirakel-kur.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

 

gautebi skrev for 2 timer siden:

Noen som har erfaringer med tilsetningsstoff i motoroljen for å bedre kompresjon og kraft i eldre dieselmotorer?

Hvis det er målet ville jeg heller prøvd disse stoffene man sprayer inn i motoren mens den går for å rense ventiler og forbrenningskammer for sot og koks.
Disse virker hvis man har ett slikt problem.
Tviler på att en tilsetningstoff i oljen blir sterkt nok og att det kommer til der det skal i noe særlig grad hvis målet er å prøve å få opp kompresjonen igjen.

Jeg ville heller kjørt på motorolje beregnet for lastebiler for de det er mye mer rennestoff i oljen.
Hadde det vært min motor hadde jeg nok også prøvd med ett rensestoff i motoroljen før oljeskift men slike stoffer virker bare marginalt da produsentene er veldig klar over faren med att skitten som løsner kan tette en oljekanal.
Derfor er ikke disse produktene laget så bra de kunne vært laget. 

 

 

Link to post

Er litt som å søke på sykdom på nettet dette her. Får svar fra alt om at det er dødelig til ikke noe å bry seg om. :nonod:

 

Om disse mirakel-kurene finnes informasjon som sier alt fra at det ikke er verdt pengene til at det "reparerer" det mest utrolige.

Resultatene må vurderes med kritisk sans.

Videoen som @gautebi linker til er en av de som har gått grundig til verks og kan dokumentere positiv effekt.

Finnes en tilsvarende video som jeg ikke finner igjen nå som dokumenterer null effekt. Produktet de bruker "Engine Restorer" er vanskelig å få tak i utenfor USA. Har funnet det, men fraktkostnad ble høy.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Det har du sikkert rett i @Jens_P. Som man roper i skogen får man svar. Det kan vel virke som om det er ganske jevnt fordelt på nett om det fungerer eller ikke. So kommer det helt sikkert an på hvor dårlig motoren er også om det har effekt eller ikke. Uansett virker det som om det neppe skader å prøve...

 

 

Link to post

Om man har en motor som har kokset ned innvendig, kan rensing ha en viss effekt. Det får være opp til den enkeltes fantasi å se hvordan den enkelte motor ser ut innvendig. Er motoren slitt, er det garantert null suksess. En gang i verden var det et stoff som her REDEX. Hotte greier, skulle rense og fikse. Stoffet renset, men fikset ikke slitte motorer. Koks forsvant fra lagre, styringer, pakninger. Ble mye oljelekkasjer og blårøyk. Bare i den gjengen jeg tilhørte kverka vi minst fire motorer.

Link to post

For en del år siden var det en båteier med en sleten dieselmotor som skrev i et båtblad. Han hadde en snekkemotor som han var på grensen til hjerteinfrakt av når den skulle startes. Under gange røykte den.  

Han hadde derfor foretatt en "todelt behandling" av motoren med et produkt. 

Etter dette var det en "yngre" og betydelig mer startvillig utgave som fremstod. Kolsen var og borte..:giggle:

 

Redaksjonen allierte seg med et firma som hadde tilgang på motor og vannbrems.

Ble utført div tester og resultatet fremlagt.

 

Men da jeg leste nøyere på testkriterier falt jeg av.

 

De hadde testet produktet på en nyoverhalt motor for å se om det ble mer effekt.

Er få om noen som heller slikt nedpå i det man ruller en flett ny motor ut døren fra båtsjappen.

De kunne likevel dokumentere en ørliten økning på maksturtallet under belastning, men den var liten.

 

Det jeg savnet var en testkjøring før en eneste skrue ble rørt. 

 

Derfor fortalte ikke testen oss andre noe særlig.

Jeg ble ihvertfall ikke særlig klokere. 

 

Litt skuffet, da den kunne kanskje fortalt om det var noe å hente.

Vel vel..

 

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

her er et  produkt som er et mirakel kjøp en til  båt til 500 tusen   med 100HK selg til 550 tusen nå med 120 HK Skal en tro på reklamen.

ØKER SALGSVERDIEN - GIR FLERE HESTEKREFTER - Turtalls økning fra 50-150 RPM
88% redukjon av slitasje på ventilløftere og kamaksel. for å nevne noen få av fordelene.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...