Jump to content

TAMD41p Varmgang etter bytte av kjøleveske.


Ttor

Recommended Posts

Har nettop rengjort og byttet kjøleveske på begge motorer. På prøvetur i dag så jeg at den ene motoren ble raskere varm enn den andre. Lå på 1500 rpm og den ene la seg fint på 80 grader som den pleier. Den andre fortsatte til 90. Holdt seg rett under 90 på tomgang på vei tilbake. Ekspansjonstanken så tom ut, men det rant over så snart jeg åpnet lokket. Kan set stå noe luft i systemet? Og i tilfelle hvor bør jeg åpne?

Link to post

Bra. På mine maskiner var det spesielt viktig å lufte et sted ved turboen, da luft der ville hindre vann i å sirkulere i den sløyfa - hvilke ikke var særlig turbovennlig. Også 60 motorene hadde påfylling et annet sted enn ekspansjonstanken, og i alle fall 2-3 lufteventiler i systemet. 

Link to post

Det er då vidt jeg erindrer to luftinger på kjølesystemet på denne motoren. Den ene på kjølekappen på turboen og den andre på termostathuset. Begge er tilkoblet et tynt rør som leder til ekspansjonstanken. Sjekk at disse rørene er åpne. Banjokoblingene kan ofte gro igjen og da kan du få slike symptomer som du beskriver.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...