Ttor Startet 9.Mai.2021 Del på Facebook Startet 9.Mai.2021 Har nettop rengjort og byttet kjøleveske på begge motorer. På prøvetur i dag så jeg at den ene motoren ble raskere varm enn den andre. Lå på 1500 rpm og den ene la seg fint på 80 grader som den pleier. Den andre fortsatte til 90. Holdt seg rett under 90 på tomgang på vei tilbake. Ekspansjonstanken så tom ut, men det rant over så snart jeg åpnet lokket. Kan set stå noe luft i systemet? Og i tilfelle hvor bør jeg åpne? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Har du luftet etterpå? På mine tidligere 60c maskiner skulle det luftes flere steder i systemet. Også unødvendig høy frostvæske konsentrasjon reduserer de varmebærende egenskapene. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Fikk som sagt bare problemet på en motor. Slapp ut trykket og nivået sank litt for hver gang jeg startet og stoppet motoren. Fikk så helt på en liter til, da det gikk inn litt for hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein50 Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Jeg har erfart at det må etterfylles på termostathuset og ikke bare fylle opp ekpansjonstanken på min VP MD40A (hvis du har det). Men nå har jeg ikke særlig peiling heller. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Det gikk seg til. Etterfylte og kjørte motoren både på tomgang og etterhvert på tur. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Bra. På mine maskiner var det spesielt viktig å lufte et sted ved turboen, da luft der ville hindre vann i å sirkulere i den sløyfa - hvilke ikke var særlig turbovennlig. Også 60 motorene hadde påfylling et annet sted enn ekspansjonstanken, og i alle fall 2-3 lufteventiler i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
kriftian Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Det er då vidt jeg erindrer to luftinger på kjølesystemet på denne motoren. Den ene på kjølekappen på turboen og den andre på termostathuset. Begge er tilkoblet et tynt rør som leder til ekspansjonstanken. Sjekk at disse rørene er åpne. Banjokoblingene kan ofte gro igjen og da kan du få slike symptomer som du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.