Jump to content

Bygge Alu Båt


Øystein1993

Recommended Posts

Lurer på å bygge en båt i aluminium.

jeg har verksted, verktøy og endel erfaring med alu sveising.

Jeg lurer på å kjøpe cnc plan fra linken under, og det er Kiribati 36 jeg er mest interessert i.

http://www.yachtdesign.com.br/ingles/projetos.php

 

Er det noen på forumet her som har gjennomført lignende prosjekt, som er villige til å dele erfaringer?

har noen her inne erfaring med Roberto Barros design?

 

eventuelt komme med gode grunner til ikke å starte et slikt prosjekt?

 

hadde vert meget interresant hvis noen her har erfaring med lignende ting

 

image.jpeg.540e62411e51e37eb61b524d3c95686b.jpeg

Link to post

Ja, leser du gjennom den tråden på jobb i morgen er du god :lol:

 

Mulig Hulda kan svare på hva det har kostet, men det blir nesten irrelevant. Prosjektet har gått over så mange år, så priser på det meste har nok endret seg mye. Dessuten vil jo slike langvarige prosjekter gradvis skli over i en kombinasjon av ferdigstillelse og vedlikehold. Graden av utrustning betyr jo også mye for prisen. 

 

Men uansett interessant å følge med dersom du setter i gang :thumbsup:

Link to post

Vanskelig å skille vedlikehold fra byggekost. De tyngste postene var rigg, el-wincher, seil, baugpropell, navigasjon m/radar. Stålet i seg selv er vel ca. 50000. 4 tonn bly, heller ikke billig. Hva jeg ville gjort annerledes, ikke godt å si. Jeg er egentlig imponert over båten. Kunne kanskje hatt en bedre vekt til å veie inn blyet. Tror badevekten var overdrevet 'snill'. I så måte har Hulda blitt svært tung og utpreget vektstabil. Hvilket gir en båt som trenger litt vind for å få opp farten. Stabiliteten har også en resultant i last på rigg og seil. Uansett er disse detaljene høyt dimensjonert. Hva som er verd å ta med seg er hvor ekstremt Hulda er isolert. Båten er knusktørr innvendig, kan brukes året rundt, tåler å gå i is. Innvendig styrepos. brukes flittig. Storseilet hadde trengt et tredje rev, så lite seil at det skulle kunne brukes som stormseil. Nå er det kryssfokken som må ta jobben alene. 

 

Legge til: 'Alle' skal ha centercockpit. Har ikke savnet det ett sekund. For meg er det viktigere at båten kan drukne i en bølge, og cockpit er tømt på noen sekunder. Uten at det kommer ett drypp vann inn i innredningen. I tillegg har Hulda få skroggjennomføringer. For uten propellaksling og roraksling, er det tre gjennomføringer til: to vann inn  og ekkolodd. Gjennomføringer for vann er sveiset inn. På en alu.båt bør du bruke kompositt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

takk for svar,

isolasjonsmetoden du brukte var meget interessant. 

forsto det slik at dette var først og fremst pga isolasjonen deres er brannhemende?

 

men hva tror du om å skjære plater og lime på skroget, ikke like bra mtp luftrom der kondens kan oppstå?

 

 

Link to post

Hei @Øystein1993   Et sånt prosjekt er avhengig av mange ting.

Du behersker aluminium så da er materialvalget tatt.

Du bør kjøpe så mye tegninger / material lister, spesifikasjoner som mulig fra konstruktøren ellers er det fort å gå på en smell under byggingen.

Sånt som dette tar mye tid så du må ville BYGGE båten. Ikke bare ville ha en sånn båt.

Da er det lurere å kjøpe en brukt for dette koster selfølgelig mange penger. 

Sett deg godt inn i hva du går til før du begynner å sørg for at du har ei eventuell kone med på prosjektet. 

Utover dette er det ingen som helst grunn til å ikke gå igang.

Lykke til med planleggingen.

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Takk for innspill

ja, jeg liker bygging, og jeg er på en måte mer "bygger" en seiler, og jeg har lenge følgt med på bruktmarkedet på finn i jakten på et prosjekt, men enten er prisen for høy, båten fra 1970 eller noe annet går på tvers av det jeg ser for meg (eller båten er solgt før jeg kommer meg hjem fra visning).

 

Øknonomien i dette er selvsakt hovedgrunnen til at jeg ikke allerede har gått i gang, 

 

Går det ann å få en verditakst på en ferdig båt, og så innlemme en hjemmelaget båt i egenkapital-poolen? 

Får en solgt en hjemmelaget båt til en pris som står i stil med byggekost? (gitt god dokumentasjon, og et noget lunde håndtverk)?

Liker som sagt bygging, men ikke så godt at jeg vil bygge meg til fant, som de sier.

 

Fruen er ikke informert enda

 

 

Link to post

Skal du bygge båt må du nokk basere deg på å ha den selv i mange år. Den vil jo ikke være CE merket og derfor har du ikke lov å selge den som en bruksklar båt.

Ser jo og at prisene på selvbygg stort sett er veldig lave sammenlignet med fabrikkbygde båter.

Men om du vil bygge deg en båt for å ha i mange år er det jo bare å sette i gang.

Finansiering med sikkerhet i et slikt prosjekt tror jeg du kan se bort fra. Dertil er det alt for mange slike prosjekter som aldri ble mer en halvferdige og som i dag står der uten noe verdi.

Link to post

Jeg skjønner over hodet ikke det med økonomi skulle være et argument for å bygge en båt selv!  For min del kommer det til å bli vesentlig dyrere å bygge egen båt, som tilfredstiller den standard og kvalitet på konstruksjon og tekniske løsninger ombord, jeg ønsker meg!! Om det i det heletatt skal lønne seg økonomisk må det være "drømmebåten" jeg skal ha livet ut,

Det finnes allerede mange gode båtbyggere som seriproduserer godkjendte båter at jeg ser egentlig ikke poenget!.

 

Selfølgelig har jeg mange ganger drømt om å bygge egen båt!  Jeg har også erfaring med tegning/konstruksjon av båter fra skjergårdsjeep til skip.  Har også tegnet drømmebåten min mange ganger! 

 

På den annen side synes jeg det er fantastisk morro å se dem som tar seg tid og råd til å bygge sine egene båter! og ikke minst tolmodigheten det krever! så setter jeg også større pris på båtbruk enn båtbygging!  Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

jeg har ingen tro på at det er et lønnsomt prosjekt, men om en blør fks 500 000 til et slikt prosjekt er det greit hvis det er mulig å få belåning med sikkerhet i båten/eller økt egenandel om en skulle oppgradere bolig, med verdsetting på fks halve byggekosten.

 

i følge baajuss.no ser det ut som det holder å bruke båten i 5 år før en lovlig selger, om en mangler CE-merking.

i utgangspunktet er det en båt jeg ønsker å eie lenge, men alt blir litt lettere om det er en verdi i den.

Link to post

OK. En liten utredning. Spenn dere fast. 

Isolasjon: Jeg hadde benyttet skum enten det var brannfarlig eller ikke. For å følge spec., må brannfarlig skum dekkes av ikke brennbare plater. Skummet som er benyttet i Hulda er ikke brennbart, altså mindre brennbart enn at det 'ikke underholder en flamme'. Jeg kan sveise på utsiden uten at skummet tar fyr på innsiden av platen. Grunnen til skumisolasjon, er at skummet er meget effektivt. Og absolutt alt jern til under vannlinjen må dekkes for å unngå kondens. Det finnes andre måter å isolere på. Armaflex er en, steinull en annen. Fysikkens lover gjelder uansett. 

 

Hvorfor idiotiet å bygge egen båt: Noe er at for en lav pengemessig innsats får man noe som flyter og kan brukes. Dessuten, med tilstrekkelig kunnskap, får man båten man vil ha, bygget etter eget behov. Vi søkte først etter 'skrogferdig båt'. Tortuna hadde gått konk. Saxe hadde gått konk. Henningsson Mek. Verkstad hadde gått konk. Men vi kontaktet boet til Saxe. De hadde et skrog liggende. Det gjenstod en hel del sveisearbeider, og de skulle ha kr. 220 000 for skroget. Vi hadde ikke den slags midler tilgjengelig. Dessuten kjente vi konstruktøren av Ansö 39/42 (Kai Øvre) fra tidligere. Vi startet med å kjøpe stål for kr. 30 000 høsten 1995. Det var nok til skrog/dekk/kjøl/ror/forsterkninger. Så mariniserte vi vår nå berømte GM 6,2L. Den, med propellutstyr, styring, søkke og snøre kom på kr. 50 000 år 1999. Motoren lever enda. Sandblåsing og maling nye kr. 30 000. For kr. 170 000 hadde vi en båt som fløt og kunne brukes til badeturer. For kr. 300 000 hadde vi en båt som kunne seile og gå for motor i lokalmiljøet. Nå begynner vi å nærme oss en båt som vi kunne dundre gjennom isen med, seile som rakker'n. Så har det vel dratt på over kr. 500 000 til for å få den båten vi har i dag. En del ting som seil, styringssytem etc. er valgt fra øverste hylle og er av hva man bør kunne kalle 'yrkesbåtstandard'. Der jeg har vært i tvil, ha jeg tatt vanlige lystbåtkriterier og ganget med 2. Andre plasser mener jeg 'yrkesbåtstandard' driter på draget, og bruker 'Hulda-standard'. Dette er ikke noe vi får kjøpt som del av en standard produksjonsbåt. Styringen ble levert fra Whitlock UK, de fikk virkelig lov til å bevise at dette var noe som ikke ville ha problemer med en vinterstorm i nordre del av Nordsjøen. Styringen består av vinkeldrev og girkasse og rett på rorakslingens kult. Ikke noe wirer, hjul, trinser, stramming etc. Slik er filosofien hele veien. Kai var forresten om bord før sandblåsing og inspiserte forsterkninger og sveiser. Hulda lå et hakk over Ansö 42 i konstruksjonsstyrke. Vanlige Ansö'er produsert av Henningsson er av varierende kvalitet rent styrkemessig. Noen nokså dårlige, andre slett ikke verst. Ingen som Hulda.

 

Og vi har kunnet ta det over langen. Etter hvert som vi har hatt penger til det. Vi skylder ikke en eneste krone på båten, den er ikke belånt. 

 

Så kunne vi kjøpt en annen brukt båt. Den gangen var de ikke like billige som i dag. Dessuten ville vi fått en båt som nesten garantert ikke ville tilfredsstille våre forventninger. Jeg har mekket på ganske mange båter, så det vet jeg noe om. Og jeg har sett en del YouTubere som fikser sine båter. Det virker ikke som om de heller kommer veldig heldig ut. Prisen tatt i betraktning. 

 

Så da har vi en båt som passer oss. Og den blir aldri ferdig. Det er heller ikke poenget. Hulda er en slags 'never ending egotrip'. Der jeg tester ut teorier og lager underlige greier, gjør ting om igjen. Har glede av det. 

20200315_114421.jpg.8f06590cc336c9be48713c1f4bb36ac0.jpg

 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

ser du har gjennomført et ikke lite imponerende prosjekt du også @Knude det ser jo ut som hvilke som helst produksjonsbåt av høy kvalitet. var planene fra Bruce Roberts tilstrekkelige til bygge en hel båt, eller er det typisk mangler og ting en må løse selv for å sy sammen, når man kjøper ferdige planer?

 

jeg ser jo for meg at strategien måtte blitt å bygge et skrog, med rigg, motor og ror, alt utover det blir bonus og kan tas i "etapper"

Link to post

Jeg fikk digitale tegninger i Autocad skala 1:1

En haug med detalj tegninger. Komplett laminatspesifikkasjon. Prinsipp tegninger av innredning,motorinnstalasjon,tanker,diesel system. El system og GA tegninger. Ja det var mer enn bra.

I tillegg  supert på mail hvor jeg sendte bilder å Bruce kommenterte.  Da alt strukturelt var ferdig fikk jeg et dokument som bekrefter byggekvaliteten å at jeg har fulgt alle styrke beregninger (oppskriften) å bekreftelse på design kategori i Lloyds K1

Jeg har bygget et tilpasset design hvor båten ble forlenget med 5 fot og 1 fot i bredden samt gjort noen forandringer i innredningen. Ble da type TY 47 hvor jeg var første kunden. Er senere bygget to til som  jeg vet om. 

 

Du får lese historien en gang du har tid.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...