Ziigmund Startet 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2021 Hei, Jeg er helt ny på forumet her, og lurte på om noen har noen gode tips. I helgen fikk båten min noen veldig lette skrammer fremme på stålrekka fremme i baugen. Er ikke på båten, så får ikke lagt ut bilde nå, men det er snakk om litt skrapemerker i stålet. Jeg ser for meg (og håper) at disse lett kan pusses litt ned og gjøres mindre synlige, om ikke helt usynlige. Er det noen som har tips til hvilke produkter jeg kan bruke og hvordan jeg bør gå fram? Forsøkte å finne tidligere spørsmål/svar her på forumet, men klarte ikke finne noe. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Stål kan jo være så mangt! Er det rustfritt stål i rekka? er det lette riper kan man jo polere dette bort med Autosol Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ziigmund Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Yes, det er rustfritt stål. Båten er en Windy 25 Mirage. Det er nok litt mer enn bare riper, litt skrammer også. Vil det være nok med autosol da? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Nei, da holder ikke Autosol. Da må du slipe og polere. Men umulig å si noe fornuftig uten å ha sett gode bilder av dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lucky Strike Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Autosol vil ikke ta skrammer. Stål er hardt. Man kan pusse ned eventuelle skrapekanter med et ikke altfor grovt slipepapir og maskin. Det gjelder å ikke lage nye striper og riper. (Begynne med 600-800 våtpapir?) Så fortsette med finere og finere papir helt ned til rubb og Autosol. Som før vil det aldri bli, og samme hva man gjør vil det nok være mulig å se at det har vært pusset når man ser nøye etter. Men konturene av skrammene kan viskes litt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ziigmund Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Takk for gode svar! Jeg skal se om jeg ikke får tatt noen bilder neste gang jeg er på båten. Høres litt ut som dette ikke er en jobb for en amatør? Hvis det er nødvendig med maskin, mener jeg. Det er ikke mulig å gjøre dette uten, hvis skrammene er små? Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Jo, forslaget med maskin var vel egentlig for å gjøre pussing mer effektiv og redusere innsatsen i jobben. Til slutt kommer man jo like langt med handmakt, og har ofte litt bedre kontroll også enn når man pusser med drill. Sitér dette innlegget Link to post
Ziigmund Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Takk igjen, Lucky. Da skal jeg prøve meg forsiktig frem med våtslipepapir 800 og eventuelt 1200. Er heldigvis ganske tålmodig og nøye av meg, så tipper det da kan funke bra for hånd. Jeg har null erfaring med slikt, men skjønner at det er mye vann som gjelder. Har du noen andre tips ved fremgangsmåte? Jeg var også litt usikker på hva du mente med "helt ned til rubb"? Bruker man en slipekloss? Kom over en tråd her hvor noen anbefalte å bruke svamp til våtslipepapir. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Uten å ha sett skadene på rekka, tenker jeg disse fra Biltama kunne gjort jobben greit nok. Med litt øvelse burde det kunne bli i alle fall nesten som nytt. Men viktig å ikke være for hardhent. Den hvite skiva med polerpasta til slutt sørger for å gi en tilnærmet høyglanset resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 På runde emner er en myk og formbar pussekloss bra når skrammer som stikker opp er fjernet med en hardere kloss. Jeg har brukt ting som biter av liggeunderlag og styrofoambiter som pussekloss til pussing av krumme flater. Som sagt, prøv deg litt frem med korning så du ikke skraper opp mer enn nødvendig. Det jeg mente var at man til slutt går over med finere og finere korning, og til slutt ender man opp med rubb og autosol. Polering med myk skive til slutt blir selvfølgelig også bra. Sitér dette innlegget Link to post
Ziigmund Svart 11.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Her er bilder av skrammene. Hadde kjøpt inn det jeg trengte for å gå løs på jobben, men fikk litt kalde føtter. Er dette en jobb for en amatør? Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Ser relativt dypt ut noe av det der... På den annen side er det litt vanskelig å tenke seg hva en proff skulle kunne gjøre uten å bytte det hele, og det ser ut til å bli uforholdsmessig dyrt. Kanskje det kan la seg fylle og slipe til med sveising, men i så måte har jeg ingen erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 (redigert) Det der lar seg ikke polere bort. Dersom du sliper det ned først vil det bli en tydelig grop. Tror en habil sveiser ville fikset det ved å legge i litt metall. Slipe, sveise, slipe og polere. Jeg tror jeg ville greid det på min egen båt, men vil ikke prøve på andres . . Redigert 11.Mai.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 NilsPils skrev 1 time siden: Tror en habil sveiser ville fikset det ved å legge i litt metall. Slipe, sveise, slipe og polere. Det er fullt mulig for en dyktig kar. Så vidt jeg husker fikk @Bitteliten utført en slik reparasjon på rekka på sin båt for noen år siden. Mer om det i denne tråden, men videoen på youtube (link i tråden) er dessverre inaktiv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.