Jump to content

Hvordan lage spor til "kiling" av klemflens på propellaksel?

Ronald

Recommended Posts

Jeg bytter motor, og i den forbindelse må jeg skifte klemflensen (ny motor er yanmar, den gamle var VP).

På den gamle var det bare klemmingen som hold fast til aksel, men på den nye er det slik at det må lages spor i aksel til de to siste (av totalt 6) skruer nærmest selve flensen. Dette fordi disse skruene ligger mer inn mot senter, og av den grunn treffer (toucher) ytre del av akselen. At det er gjort på denne måten er nok for å være (enda) sikrere på at sluring mellom flens og aksel ikke oppstår. Altså et slags kilespor, men ikke slik jeg normalt kjenner kilespor fra propellen.

Første bilde under viser en type flens (ikke min) som har denne type plassering av skruer. De hvite ringene viser de to skruene det er snakk om.

Jeg må til et mek.verksted for å få laget de nødvendige sporene. Det jeg lurer på er hvordan dette skal utformes? Hva er vanlig? Jeg ser for meg to muligheter, begge vist i siste bilde. Alternativ-1 er formet (nesten) helt etter skruene, og vil også låse aksel mot gliding ut/inn, mens sistnevnte gir noe større flesisbilitet for hvor langt inn på aksel flensen kan settes osv.

Hva er vanlig tilpasning av aksel med denne type flens?

image.png.bbc2fdc5560bc294b7745e2d5802a909.png

image.png.7f0f3508b61f5ec0484e87d9e4bfaa4e.png

Redigert av Ronald (see edit history)

Fritt etter hukommelsen fra svunnen tid i båtbyggeri. Merk aksel med en tusj gjennom hullene. Ta av klemmflens å slip med en vinkelkutter med slipe skive. Litt av gangen så ikke den blir blå..... Da får du et ovalt spor der bolten kan passere. Meningen er at denne løsningen forhindrer at aksel kan svive rundt i klemmflensen. Heller ikke gli ut. 

Er generasjonen etter settskrue som måtte bores inn i akselen. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev 1 time siden:

...Ta av klemmflens å slip med en vinkelkutter med slipe skive. Litt av gangen så ikke den blir blå..... Da får du et ovalt spor der bolten kan passere. Meningen er at denne løsningen forhindrer at aksel kan svive rundt i klemmflensen. Heller ikke gli ut....

Takk for svar. Ja, tusj hadde jeg tenkt på :-)

Men bare for å være 100% sikker - av de to alternative tegningene, så betyr det da at du stemmer for alternativ-1, ikke sant?

Knude skrev for 2 timer siden:

Egentlig blir det ikke sånn heller. Sporet skal låse for vridning også. Slip bare der bolten treffer. Ikke helt rundt.

Da er det nok bare tegningen min som ikke er god nok. Tanken var at akselen er sett ovenfra, og at det kun skulle være spor på hver side der bolten toucher innpå. Altså ingen utfresing på overside og underside, kun en halvmåne-lignene utfresing på hver side. Men jeg ser det kan misforstås på tegningen, uten at jeg vet helt hvordan jeg skulle tegnet det. 

Så ja, jeg tror vi da er enige ?☺️

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...