Jump to content

Mercruiser 2.8qsd hvit

BavariaSport30

Recommended Posts

Hei. 
Er ganske ny i båtverden, da spesielt med innenbords motorer.

Jeg har kjøpt meg en Uttern D66 med mercruiser 2.8qsd (210hk) diesel motor. Samt Bravo 3 drev. 2008-modell. Motor har gått rundt 300 timer per nå.

Tenker å få tatt båten opp og gått over diverse punkter for å selv ha kontroll når ting er utført.

(Båten skal ha fått storservice hos Bergen Marine før 2020sesongen)

Hva er normalt å bytte på disse motorene/drevene ved en årlig service?
Hva er intervaller på andre ting som bør taes, og hvilke ting gjelder det?

Redigert av Uttern d66 båt (see edit history)

Jeg har denne motoren, en 2009 versjon med aksling vel og merke. Du får kjøpt servicekit på Eurofritid til 2700,-

Det årlige er oljeskift, dieselfilter, oljefilter, vannutskillerfilter, sjekk anodene på motoren og bytt luftfilteret. 

Jeg er ofte her inne: https://issuu.com/163633/docs/cummins_mercruiser_qsd_2.8_170_hp_d_1df9ce964ebbff og det du ikke finner der, får du svar på her inne :-)

Gratulerer med en knallbra motor.

På drevet er det jo anoder og girolje som er viktig vedr. årlig service, men det kommer jo også an på generell tilstand og når det sist var inspisert/byttet belger. Altså drivknutebelg og girwirebelg. Eksosbelgen er jo ikke kritisk vedr. vanninntrenging, men hvis all eksosen forsvinner ut foran propellene så får man jo ikke optimal effektivitet..

Vedr. motoren så må man ikke glemme internanodene i bl.a. varmeveksler og intercooler. Husker ikke eksakt hva/hvor mange på denne motoren.

Ellers har jo Bravo-drev en svakhet etter X antall år i saltvann når det kommer til styrebolten og tettingene til den.

Oppdages gjerne ved at man ser fukt og saltavleiringer på transom innvendig, og evt. slakk i styringa etterhvert.

For å bytte styrebolt må dessverre motoren vanligvis ut (eller flyttes hvis det er plass), men det finnes et par snarveier som innebærer drilling/kutting av hull i transom utvendig som da blir blendet med propper eller et lokk etterpå.

Ellers finnes det en mystisk "oppfinnelse" man kan lese om her 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 11 måneder senere...

Hei. Jeg har nylig tatt service som ikke gikk helt som den skulle. Skulle kjøre gjennom med frostvæske og var ikke klar over at sjøvannsinntaket i drev var blokket og at det var eget inntak under båten. Det første til at jeg kjørte motoren tørr under frostvæske og oljeskift. Så da båten ble sjøsatt steg naturlig nok tempen raskt og impeller er ødelagt. Da jeg skulle bytte impeller oppdaget jeg at slangen fra sjøvannsintaket til sjøvannspumpen var fullstendig morken og lekk mellom slangeklemmene. Litt hell i uhell men oppfordrer alle til å sjekke slangen fra sjøvannskranrn til impeller. MEN er det noen som vet om det er sjøvannsfilter når jeg har inntak i egen ventil under båten? Jeg finner ingen filter og verkstedet sier det ikke er sikkert om det er sjøvannsfilter på båten. 

FB271D00-0CC5-4084-9449-68842DDC1CC4.jpeg

Hvis du ikke ser et sjøvannsfilter så har du neppe et.

1154136681_sjvannsfilter.jpg.19e40f95f925cf916241063a8bbc054b.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...