EAB Startet 10.Mai.2021 Del på Facebook Startet 10.Mai.2021 Hei ser ut for att de blir å bytte ekkolodd/ kartplotter i båten nå Er ein uttern d68 me northstar Explorer 650 som har vært siden båten var ny. 2008 modell. Har nokon gode tips/anbefalinger til alternative plottere som passer inn i instrumentpanel/ fastmontert. Og enkle å montere. På forhand takk. Mvh EAB Sitér dette innlegget Link to post
morten_te Svart 31.Mai.2021 Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 En mulighet er kanskje SmartCraft til NMEA2000 og en NMEA2000 kompatibel plotter. Jeg har ikke funnet noen som er av samme størrelse som 650, så da må den enten settes i front, eller bygge om panelet. https://sf-maritim.no/produkt/mercury-nmea2000-smartcraft-gateway/ Sitér dette innlegget Link to post
morten_te Svart 1.Juni.2021 Del på Facebook Svart 1.Juni.2021 (redigert) Da blir dette planen: Raymarine Element 7 HV og Mercury NMEA2000 SmartCraft Gateway. Det blir ikke helt bra å sette plotteren på kartbordet. Den tar for mye plass og det blir veldig uryddig. Plotteren får derimot greit plass innenfor innrammingen til instrumentpanelet, men da må de to store flyttes. Tenker å flytte disse ned på bryterpanelet sammen med ratt. Jeg får ta en tur ut etter jobb å handle inn plate. Redigert 1.Juni.2021 av morten_te (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morten_te Svart 1.Juni.2021 Del på Facebook Svart 1.Juni.2021 (redigert) Prototype - kun plotter - med Biltema polykarbonatplate, 3mm Har en mistanke om at dette blir litt for tynt (?) - skal ta en prøvemontering i båten for å se om det strammer seg opp når det blir skrudd fast. Den vinylen må legges på nytt... Redigert 1.Juni.2021 av morten_te (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morten_te Svart 1.Juni.2021 Del på Facebook Svart 1.Juni.2021 (redigert) Da var jeg en tur innom skuta, og det blir jo ikke halvgalt :D Nå plata festes til båten strammes det godt opp, og det er ikke mye fleks å spore. Jeg får startet båten uten at det "gamle" instrumentpanelet er tilkoblet, men får åpenbart ingen tilbakemelding på temp/batteri/olje, etc. Med "Mercury NMEA2000 SmartCraft Gateway" kommer denne informasjonen inn på den nye plotteren. Gateway Kontakten over (b) kobles til SmartCraft-nettverket. Det ser ut som jeg kan plassere denne i området rattet, da det er en hub under kartbordet. 1. er terminering 2. kommer fra kontrollenheten bak i båten 3. gauge 1 (stor, instrumentpanel) 4. gauge 2 (stor, instrumentpanel) 3 og 4 kan jeg koble fra, og koble gateway til 3. Må da 4 termineres? Alternativt ser det ut som jeg kan koble til bak i båten "CAN P CONNECTOR" (Må gå over med støvkluten...) - der er det satt på en terminering. @EAB Håper det er greit jeg låner tråden din. Redigert 1.Juni.2021 av morten_te (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Hei flott arbeid du gjør, jeg må spørre: Jeg har akkurat kjøpt en Sting 535 med 50 Mercury 2021 mod. Jeg har et enstrument der jeg utenom turtall får opp forbruk olje trykk temp osv. Jeg har og en Raymarine Element HV 7 som det er en ledig kabel (NMEA 2000) Er det slik å forstå da at jeg trenger å kjøpe den Smartcraft Gateway modulen og koble den til så har jeg motorinstrumentene aktive på plotteren? Sitér dette innlegget Link to post
morten_te Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 (redigert) @Concorde Hei!, dersom du ser i denne tråden, koblet @Dodraugen Gateway rett til motoren. Jeg har tatt et bilde av koblingsskjema som følger med gateway. Hentet denne på posten i går, så jeg skal se om jeg klarer å få koblet denne opp i min båt nå etter jobb. Båten har ikke NMEA 2000 nettverk fra før, så jeg kjøpte en startpakke fra Garmin. Her er oversikten over signaler som sendes/mottas via Gateway: Redigert 3.Juni.2021 av morten_te (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morten_te Svart 6.Juni.2021 Del på Facebook Svart 6.Juni.2021 Liten oppdatering fra palmekysten. Det å koble opp NMEA2000 nettverket var enkelt. Jeg plasserte Gateway under rattet da det å feste denne i motorrommet var "knotete". Jeg fikk fikk da følgende NMEA2K komponenter bak dashboard: 1. terminering 2. t-ledd med tilkobling av Raymarine 3. t-ledd med tilkobling av Mercruser Gateway 4. kabel som går ned på styrbord side bak sikringspanel. --- 5. t-ledd ved sikringspanel med kabel fra 4. og terminering på andre side, tilkobling til 12V Deretter var det å koble Raymarine til felles jord og ledig plass i sikringspanel. Jeg får da informasjon om tank, oljetrykk, RPM, tilt på motor. Her må jeg se litt mer på andre måleverdier om litt. Var noen timer utpå i dag og er godt fornøyd så langt. Det som jeg mangler er dybdemåling og sonarbilder. Har nå bestilt en HV-100 som skal monteres på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.