Ask Startet 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2021 Hei Eg skal ha ein dekkskasse av alu i seglbåten. Eg har kutta til nokre lekter av trykkimpregnert furu som eg tenkjer å festa under kassa. Dette for å unngå riper i dekket. Eg kom til å tenkja på at det er jo diverse tungmetall i trykkimpregnert trevirke. Det eg tenkjer å bruka er ein rest av eit kledningsbord. Dvs. klasse AB. Koparsalt. https://no.wikipedia.org/wiki/Impregnering_av_trevirke Er dette noko å uroa seg over, eller har dette berre akademisk interesse? Hulda eller andre som har synspunkt? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Egentlig ikke synspunkter. Men man skrur jo sammen Cu-impregnert virke med galv. skruer. Ser ut til å gå bra. Det er Cu i bunnstoffet brukt på Hulda også, går bra. Du beskriver koppersalt. Så det er ikke Cu, men Cuxx, altså et ion i en forbindelse. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Hvilken grad du trenger å uroe deg avhenger vel av prisen på den aluminiumskassa. Den forsvinner neppe første uka for å si det slik. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Hei. Takk for svar. Kassa kostar eit par tre "båtlappar". Ikkje all verda, men eg likar at ting ser fint ut. Då limer eg på treverket. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Ask skrev Just now: Då limer eg på treverket. Det løser jo hele problemet ditt. Limer du med en rikelig mengde fugemasse får du jo full isolasjon mellom det tungmetallholdige trematerialet ditt og alukassa Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
paxo Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Det er ikke tungmetaller i impregnert trevirke, heldigvis, men endel har kobberforbindelser. Om du får tæring vil nok mer avhenge av at aluminium ikke liker å ligge inntil noe som hindrer oksygen. Aluminium lager et beskyttende lag av aluminiumoksyd som hindrer videre tæring. Det krever tilgang til luft. Derfor har bl.a. aluminiumstanker spesielle krav til montering. Tror ikke et er lurt å pakke inn deler av kassen i tre. Særlig ikke hvis det kan bli fuktig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.