Halco 870 Startet 10.Mai.2021 Del på Facebook Startet 10.Mai.2021 Hei! Jeg kjøpte Halco 870 1992 med Cummins BTA 5,9 M, hørte mye godt om den motoren. Kjøpte båt og kjørte fra Haugesund til Ålesund. Kjølevæske temp,ok, taper ikke væske,ok, oljetrykk ok, men den røyker mye hvit eksos og kommer max til 2800omd, bør kommer max til 3000omd. Er det Turbo? Forige eier hadde samme problemmer. Kanskje noen som har erfaring med den problem? Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Dette kan fort skyldes dårlig dieselkvalitet også. Vet du noe om status på diesel? Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Er den ratet til 3000 rpm? har samme motor med M2 utgave 300hk, denne er ratet til 2800 rpm. Ryker det ved oppstart eller på varm motor? Det er vel heller ikke unormalt med hvit røyk fra eksos når det er kaldt i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Halco 870 Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Hei, Det røyker hele tiden , ved 1800 omd, lite, ved max. 2800 omd veldig mye. jeg kjørte den på den strekkning rund 15 knopp/t og den brukte ca. 30l diesel per timme . Jeg synnes det er mye! Har ingen erfaring med den båten og mener det er stor forbruk. Forrige eier fortalte at det er kanskje 200 l. dieseltank. Tankmåler er def. viser ikke nøyaktig og siste gang den viser 1/3 tank, jeg fylte 205 l. diesel og lurer på hvor stor er tanken, 250?, 300l? Jeg hørte at den båten er selvbygg og eierene puttet i den båten mye rart. Takk for hjelp å finne problemmer med den stor røyk i motoren. det bekymret meg veldig mye. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Jeg ville sjekket kjøler på gear og varmeveksler. Evt eksosbend.Det kan være liten gjennomstrømning, men nok til å holde temp stabil. Jeg hadde mer røyk på stb maskin. Fant en halv impeller i aftercooler og masse grums i kjøler på gear Sitér dette innlegget Link to post
Halco 870 Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Jeg fylte diesel på marine bensinstasjon på veien oppover 2 ganger over 200l og ble skremt over forbruk. Jeg kjønner at båten stå stille 1 år og er mye rart under, at det må opp og fjærne dritt under, at det bremser hast. 6BTA er det samme som BTA? Jeg lærer meg helle tiden og trenger hjelp fra erfarne folk. Takk Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Hvis du har 250hk må du regne ca 50l/ t på max/ fullt turtall, men en går jo ikke med fullt turtall over tid. 6bta bta blir brukt om en annen. Sjekk hva som står på motorskilt. Sitér dette innlegget Link to post
Halco 870 Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Kjølevæske ved 2200omd viser 80 gradder, ved 2800 omd. ca. 95 grader, tapper ikke kjøllevæske , så det er ikke sprekk i toppen. Jeg bor ved Oslo , men har feriehus og båt ved Ålesund. Når jeg kommer naste gang til båten skal prøve sjekke om det er slak på turbo. Hva syns du? Sitér dette innlegget Link to post
Halco 870 Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 OK, jeg kjønner at den bruker mye drivstoff, men bekymrer meg den hvit røyk, det er ikke vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Halco 870 Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Hei, jeg er veldig takknemlig om råd og hva jeg bør gjøre hvis det røyke så mye og båten går kun 16 knopp i stede for 20 knopp som bør går. Hilsen Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Båten min hadde hvit røyk og dårlig ytelse på motoren. Jeg fikk renset diesel og tank, og problemet ble borte. Kjenner du status på diesel og tank? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mai.2021 Del på Facebook Svart 11.Mai.2021 Om den har ligget stille et år er det ikke rart den sliter både med fart og forbruk. Få den opp og rengjør den godt under. Så tenker jeg den går lettere i sjøen etterpå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 11.Mai.2021 Del på Facebook Svart 11.Mai.2021 Hvis den har ligget et år, begynn med å ta opp og gjøre rent bunn og propell. Kan godt være 4-5 knop. Høres ut som litt høy temp på fullt. Kan være pga grove i bunn, men også behov for rens av kjølesystem. Kan også gi hvit røyk. Ingen vits i å se på turbo før dette er gjort, og hvit røyk er vel heller ikke vanlig symptom på turboproblemer heller. Svart røyk derimot tyder på luftmangel i forhold til diesel. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 11.Mai.2021 Del på Facebook Svart 11.Mai.2021 Det første du bør gjøre, er å følge rådet til Index: på båten på land og rengjør den. I og med at temperaturen stiger såpass kraftig fra 2200-2800 rpm, satser jeg på dårlig kjøling. Systemet bør sjekkes og rengjøres. Defekt impeller er nevnt lenger oppe i tråden, i tillegg skader det ikke med systemrens og eventuelt mekanisk rengjøring av kjølere Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.