Jump to content

Cummins BTA 5,9M hvit eksos røyk


Halco 870

Recommended Posts

Hei! Jeg kjøpte  Halco 870    1992 med Cummins BTA 5,9 M, hørte mye godt om den motoren. Kjøpte båt og kjørte fra Haugesund til Ålesund. Kjølevæske temp,ok,  taper ikke væske,ok, oljetrykk ok, men den røyker mye hvit eksos og kommer max til 2800omd, bør kommer max til 3000omd. Er det Turbo? Forige eier hadde samme problemmer. Kanskje noen som har erfaring med den problem?

Link to post
Share on other sites

Hei, Det røyker hele tiden , ved 1800 omd, lite, ved max. 2800 omd veldig mye. jeg kjørte den på den strekkning rund 15 knopp/t og den brukte ca. 30l diesel per timme . Jeg synnes det er mye! Har ingen erfaring med den båten og mener det er stor forbruk. Forrige eier  fortalte at det er kanskje 200 l. dieseltank. Tankmåler er def. viser ikke nøyaktig og  siste gang den viser 1/3 tank, jeg fylte 205 l. diesel og lurer på hvor stor er tanken, 250?, 300l? Jeg hørte at den båten er selvbygg og eierene puttet i den båten mye rart. Takk for hjelp å finne problemmer med den stor røyk i motoren. det bekymret meg veldig mye.

Link to post
Share on other sites

Jeg fylte diesel på marine bensinstasjon  på veien oppover 2 ganger  over 200l og ble skremt over forbruk. Jeg kjønner at båten stå stille 1 år og er mye rart under, at det må opp og fjærne dritt under, at det bremser hast. 6BTA er det samme som  BTA? Jeg lærer meg helle tiden og trenger hjelp fra erfarne folk. Takk

Link to post
Share on other sites

Kjølevæske ved 2200omd viser 80 gradder, ved 2800 omd. ca. 95 grader, tapper ikke kjøllevæske , så det er ikke sprekk  i toppen. Jeg bor ved Oslo , men har feriehus og båt ved Ålesund.  Når jeg kommer naste gang til båten skal prøve sjekke om det er slak på turbo. Hva syns du?

Link to post
Share on other sites

Om den har ligget stille et år er det ikke rart den sliter både med fart og forbruk. Få den opp og rengjør den godt under. Så tenker jeg den går lettere i sjøen etterpå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis den har ligget et år, begynn med å ta opp og gjøre rent bunn og propell. Kan godt være 4-5 knop.

Høres ut som litt høy temp på fullt. Kan være pga grove i bunn, men også behov for rens av kjølesystem. Kan også gi hvit røyk.

Ingen vits i å se på turbo før dette er gjort, og hvit røyk er vel heller ikke vanlig symptom på turboproblemer heller. Svart røyk derimot tyder på luftmangel i forhold til diesel.

Link to post
Share on other sites

Det første du bør gjøre, er å følge rådet til Index: på båten på land og rengjør den.

 

I og med at temperaturen stiger såpass kraftig fra 2200-2800 rpm, satser jeg på dårlig kjøling. 

Systemet bør sjekkes og rengjøres. Defekt impeller er nevnt lenger oppe i tråden, i tillegg skader det ikke med systemrens og eventuelt mekanisk rengjøring av kjølere 

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...