Mastiff Startet 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2021 (redigert) Jeg har en stor, toaklset båthenger til 24-foteren der det ene hjulet har en tendens til å sette seg, selv når bremsa ikke står på, og så må det tvinges løs til det slipper, noe som er vanskelig hvis det ikke er vekt på hengeren. Jeg har tenkt å selge den til høsten, når jeg har tatt sørvis på motoren og stoffet båten (jeg har den ute hele året og tar sørvisen én gang i året, og nå mister jeg parkeringsplassen til hengeren, så jeg skal heller leie henger når jeg trenger det). Men da skal den være i orden, jeg orker ikke pes med ting jeg har solgt. Det er en rustbrun farge på det innerste lageret, men jeg tror det må ha gått greit rundt, ellers burde jeg merket noe. Jeg lurer på om forrige eier bare har sprøytet inn marint smørefett gjennom navkoppen uten at de har tatt av bremsetrommelen, og at det innerste er fargen på det opprinnelige smørefettet. Jeg kjørte med hengeren fra Malvik nord for Trondheim til Mandal i juli i fjor, med en samlet vekt med båt og henger på drøyt to tonn, uten at noen av navkoppene ble merkbart varmere enn andre. Det ville neppe gått hvis det faktisk hadde vært et rustent lager. Så foreløpig har jeg tatt av begge bremseskoene og sprøytet masse WD40 på mekanismene oppe og nede. Planen er å gjenta det et par dager til, så det kryper ordentlig inn i mekanismene, og så bruke avfetting på hele greia. Så må det vel spyles med vann? Og til slutt skal jeg smøre opp navet grundig med marint smørefett. Høres det ut som noe som vil fungere? Men så er det mekanismen oppe som er det store problemet. Den nede er utformet sånn at det ikke er noe som kan sette seg fast, men den oppe virket som den ikke var helt løs. Jeg brukte ikke noe makt på justeringshjulet for bremseskoene, jeg tenkte å få smurt mekanismen godt opp først. Men jeg bør vel ikke bruke smørefett der etterpå, for det kan vel gå videre til bremseskoene? Eller er det så pass avstand at det går bra? Og hvis ikke det er å anbefale, bør jeg istedenfor smøre det godt inn med kobberfett eller noe sånt? Redigert 11.Mai.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Lageret er jo tørt som en 90 år gammel nonne. Du må gjøre rent og fette opp lagrene dine med vannbeztandig fett. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
bellen Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Du må bruke hjullagerfett på lageret. Ta det ut og gjør det helt rent med for eksempel bremserens, så trykker du inn nytt fett før du monterer lageret igjen. Vet du ikke hvordan du trykker inn nytt fett i kulelageret, så søk det opp på Google. Bremsemekanismen tar du også ut og gjør helt ren til den går lett og smører det med litt grease før du monterer igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 (redigert) @Taskeladden Det må være ei nonne som aldri neier i agurkbedet... Men greit. Det ytre lageret var veldig godt fettet. Kan jeg gjøre rengjøringen med avfetting mens det sitter på, eller må jeg ta det av og legge det i noe? Jeg prøvde litt halvhjertet å ta det av, men det satt mer enn at jeg våget å legge press på det. @bellen Nå er det vel teknisk sett et rullelager, men greit. Jeg bør altså prøve å få det av. Jeg får prøve å finne ut hvordan jeg får nytt fett inn i det, kanskje greiest å få gjort det på et verksted? Redigert 11.Mai.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Mastiff skrev 12 minutter siden: Det er en rustbrun farge på det innerste lageret, Der har det nok vært vann, noe som betyr nye lager. Den gamle nonna der blir aldri 18 år igjen uansett hvor mye du rengjør og smører opp. Jeg hadde hengeren min stående ute hos en bonde mens jeg holdt på med ombyggingen av Dracoen, da jeg hentet den skar to av lagrene seg på vei hjem. Det viste seg at bonden hadde lånt bort hengeren til en som hadde rygget den ut i vannet. Endte med at jeg måtte bytte lager på alle fire hjul, pluss to av håndbrekk-wirene, baklyktene, og alt elektrisk... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bellen Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Du bør helst ta det ut for å gjøre det skikkelig rent og får presset lageret fult igjen med ny grease. Om du ikke får det ut helt, så koster det ikke mange kronene for et nytt lager. Det er ikke dumt å skifte lageret nå når det uansett er demontert. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 (redigert) @Komodo & @bellen Da kontakter jeg produsenten og bestilleret nytt lagersett der, takk. For det er vel ikke noe man kan få på Biltema? Og er lageret ferdig smurt når man får det? @Komodo Jeg håper du kjølhalte den bonden! Redigert 11.Mai.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Mastiff skrev 4 minutter siden: @bellen Nå er det vel teknisk sett et rullelager, men greit. Jeg bør altså prøve å få det av. Jeg får prøve å finne ut hvordan jeg får nytt fett inn i det, kanskje greiest å få gjort det på et verksted? Rullelager, ja. Mente ikke kulelager Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Dette så ikke bra ut. Som nevnt gjør lagrene rene, før de smøres. Kikk også etter skader på ruller og på lagerbanen. For rengjøring av bremsesko, og mekanismen, så er varmt Zalo vann og en oppvaskbørste bra. Skyll med varmt vann etterpå. Avfetting inneholder ofte petroleum produkter, ikke det rette på bremsebelegg. Ofte er treghet/rust i bremsekabler grunn til at bremser setter seg. Så sjekk at det er god bevegelse i de. Hvis dårlig bevegelse, så er nye kabler eneste løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 @Sørlandet2 Det er ingen feil på vaieren, den går glatt og fint. Men jeg tror jeg bare bytter lager på den siden som har skapt trøbbel. Men varmt vann med Zalo og oppvaskbørste høres greit ut. Jeg får høre hva den øvre mekanismen koster, hvis den ikke er så dyr, er det egentlig like greit bare å bytte den også istedenfor å pese mer med det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Jeg tror kanskje ikke du finner disse på BT. Jeg kjøpte på Bilextra her i Fredrikstad, de har bygget opp en ganske stor resevedelshylle til hengere. Skift også nylonskiva som ligger og tetter. Jeg måtte bytte alt av bremsesko også, det kom på ganske mange tusen. Disse lagrene kommer lett oljet, du fetter opp selv. Husk at du ikke skal fylle opp hele volumet med fett. Hvis du ikke har fettet et lager før, så legger du fett i hånda, så gnir du lageret i fettet slik at det presses inn mellom rullene og rulleholderen. Til slutt fyller du opp med inntil 1/3 av volumet i bosset med fett. Fyller du helt kan du få varmgang. Vær obs på at du må bytte komplett lager med inner, og ytterringer. Ytterringene som sitter igjen i bosset dorer du ut. Så rengjør du dette grundig med white spirit, og presser inn nye ringer på en skånsom måte uten å skade den. Det kan være lurt å varme bosset (trommelen) på ei kokeplate opp til 100 grader før du presser inn ytterringen, da går det lettere. Ser du også får anbefalinger om å rengjøre lager og smøre opp. Da må du opplyse ny eier om at det er rust i lagrene, og at han må være forsiktig med å kjøre på veien. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 11.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 @Komodo Og der ga du meg nettopp en unnskyldning for å sette bort hele jobben... Det der blir for mye og for innviklet til at jeg vil bruke tiden min på det! Men jeg vet om en i nærheten som antakeligvis kan gjøre sånt, så jeg kontakter ham. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Det er vel bare to måter å få orden på en henger som plages med bremser og lager, å få en varig løsning. Enten skifte alt av bevegelige deler. Eller selge hengeren med de feil som er. Virker som mange elsker å kjøpe henger med feil til overpris... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 @Sørlandet2Jeg skal få tatt det hjulet ordentlig, ialfall. Og så ber jeg ham om å sjekke og eventuelt smøre opp det andre bakhjulet. Den må jo være brukbar til høsten når jeg skal ha båten på land i noen dager for å gå over den, jeg gidder ikke stå der med skåret hjullager. Siden det er en boggihenger, skal det jo veldig mye til at hjulene foran har vært nedi. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Sitat Sørlandet2 skrev 1 time siden: Ofte er treghet/rust i bremsekabler grunn til at bremser setter seg. Så sjekk at det er god bevegelse i de. Hvis dårlig bevegelse, så er nye kabler eneste løsning. Har smørt opp to hengere og seks kabler med godt resultat. benyttet metode for gir og gasswirer på påhenger: Skru løs kabelen, løsne på evn.gummiforinger. Tre over kabelen en passe tykk slange på 20-30cm, f.eks. bensinslangebit. Fest den til strømpen ved å skru inn på gjengene eller bruk slangeklemme. Fyll oppi gearolje (brukte Biltemas flaske for påhengerhus). Trykk med pressluft (ca. 3-4 bar er passe) til oljen er igjennom. Beveg kabel og la renne av. Har spart mye penger på det. (Kompressor 50liter fra Jula til 1000,-) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 (redigert) @paxo Takk, men dette ble så omfattende at jeg overlater det til en som kan det. Jeg har for lite tid som det er, så jeg vil heller betale noen for jobben og bruke tiden min til det jeg kan og liker (jeg er de siste årene blitt forferdelig drittlei av å skru på biler, hengere, motorsykler og alt annet), særlig siden han garantert klarer det på halve tiden av det jeg bruker. Redigert 11.Mai.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Jeg hadde nok bare smurt det hele godt opp og montert sammen igjen. Men det er nå meg da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 index skrev 19 minutter siden: Jeg hadde nok bare smurt det hele godt opp og montert sammen igjen. Mulig jeg hadde gjort det også, men ikke uten å se tilstanden på lagerflatene og rullene på nært hold. Har mange ganger vasket lager i diesel eller white spirit, smurt opp, og satt sammen igjen, men det fordrer at lageret ikke har rustet i stykker. At man får vasket ut gammelt rustvann og ikke bare smører opp ser jeg også som en selvfølge. Er det en henger som skal ut på E6 hadde jeg uansett byttet lager. Det samme hvis man skal selge hengeren og gå god for tilstanden. Men det er nok mange som ikke vet hva de selger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 11.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Jeg har solgt et par biler i mine yngre dager der jeg i noen måneder lurte på om jeg ville få en hissig telefon... Men det har vel de fleste. Jeg orker ikke den greia igjen. Mye lettere å kunne si i annonsen at alt av lagre og bremser er gjennomgått og rettet opp det som måtte rettes opp. Men den metoden med bensinslangen var snedig, @index, så takk for tipset! Jeg liker som sagt ikke å skru lenger, men akkurat vanlig sørvis på motorsykkelen (Honda CBR1100XX Blackbird) gjør jeg selv, for det har jeg gjort så mange ganger at det er ren rutine, og så har jeg plass til å stå med den under tak. Det har jeg ikke til biler og sånt lenger. Jeg har merket at chokevaieren er blitt treg,så jeg skal prøve den metoden din der! Da slipper jeg kanskje unna med å ta den løs oppe, og må ikke ha av fire vaiere på forgasserne. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Det lageret der er fullstendig kaputt uansett. Du må bytte lageret. Ellers får du ganske snart kjøper på nakken... uansett hvor mye du smører.... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Jo da, det var det jeg mente over, med at det hjulet skulle tas skikkelig. Og det andre bakhjulet sjekkes for om det trengte samme behandling. Uansett vil jeg nok be ham om å sjekke hjulene foran også og smøre opp lagrene hvis det trengs, eller bytte dem. Det er ikke så mange kronene for et lager, har jeg sett. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Komodo skrev for 2 timer siden: Mulig jeg hadde gjort det også, men ikke uten å se tilstanden på lagerflatene og rullene på nært hold. Nei, det er klart. Og litt avhengig av bruksområdet selvsagt. Jeg kjører så korte strekninger med henger at så lenge det er godt smurt og lite slakk så fungerer det. Men skal man kjøre Oslo-Trondheim med max last så er saken noe helt annet. Nå kjenner man jo ikke kjøpers evt bruksområde, men å overhale henger før salg i tilfelle han skal kjøre langt og hardt høres lite lønnsomt ut. Da ville jeg heller ha solgt med forbehold om at hjullagre med fordel kan byttes. Om jeg hadde kjøpt brukt båthenger som jeg ikke kjenner historikken på ville jeg uansett ha gått over lagre og bremser selv for å forsikre meg om at ting er OK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mastiff Svart 30.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 (redigert) Det ble full overhaling, byttet av lagrene på alle fire hjul. De var så pass dårlige at det kunne gått galt. Og nå kan jeg legge ved kvittering for overhaling og alt når jeg legger den ut på Finn. Jeg fant ut at det var enklere, siden jeg er allergisk mot å selge noe som noen senere klager på, etter et par biler på 80- og 90-tallet som jeg var nervøs for i lang tid etterpå om det ville bli noe bråk med... Redigert 30.Mai.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.