Jump to content

Kjøp av Sandvik 28 AC - tanker om VP md21b.


dreyrs

Recommended Posts

Hei. Vurderer å kjøpe en Sandvik 28 AC - har tidligere hatt en Skarpnes 28 vi var fornøyd med og ser at denne virker til å være minst like stor og romslig.. Greit da vi er en familie på 5.

 

Planen var å kjøpe en ny båt neste år da vi har mer penger og rutte med, men ser prisen på denne og et greit utstyrsnivå som ankervinsj som er veldig greit så far kan legge til mens mor har et øye til barna.

 

Båten det dreier seg om er denne:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=217702736

 

Prisen er levelig, må legge på 10.000,- ca i frakt for å få den ned til Kristiansand, men likevel.

 

Skal ikke dra opp debatten rundt md21b, selger har hatt båten i 5 år og har kjørt den fint og behandlet den bra.

Nå er jo motoren 40 år og saltvannskjølt, gått i ferskvann siste to årene riktignok.

 

Skjønner jo at motorens verdi er tilnærmet 0,- i dag og må nok byttes ut om maks noen år.

 

Men om jeg kunne fått en båt til sesongen og kanskje neste før jeg eventuelt bytter motor hadde dette i deres øyne fortsatt vært en grei deal?

Ville kjørt en systemrens på både saltvannssiden og ferskvannssiden før jeg hadde dratt på ferie. Samt vært nøye på å la motoren bli varm før belastning og kjøle seg ned før jeg skrur av motoren med hensyn til alu. toppen. Så har jeg også hørt at denne fungerer best 1000RPM under anbefaling fra VP, men dette er vel påvirket av propell osv? Selger mente at denne båten hadde litt liten propell på i dag?

Så er dette et greit kjøp? Høll i hue? 

 

Takker for svar og hjelp.

Link to post
Share on other sites

Heisan. Hadde vp21b i Enes 25 fra 2005 til 2013 og hadde nok en del problemer underveis må jeg innrømme. På min var det ferskvannskjøling. Bytta eksos kjøler 2 ganger og sjøvannspumpa 5 ganger. Oljekjøler 1 gang. Toppakning 2 ganger. Motoren i seg selv er jo en traust sliter men alt rundt den voldte meg en del bry og penger. Marsja på 2800. Så mitt dyrekjøpte råd, vurder veldig nøye. Kan bli en forholdsvis kostbar fornøyelse. NB vanskelig med deler også etterhvert. Dette er min mening og erfaring. Glemte å nevne at jeg også bytta demper plata.  Ms3 gear. 

Link to post
Share on other sites

Er ikke md21b satt opp med ferskvannskjøling når den kjøpes ny? Finnes det i det hele tatt originalutgaver uten? Virker jo rart om denne skulle være frakoblet, spør du meg. Så er du sikker på dette? Eller kan det være at det ikke er md21, men en annen variant uten ferskvannskjøling med samme "fundament" fra Idenor (tror den heter xd90), eks en Peugeot? 

Link to post
Share on other sites

jørn skrev 1 time siden:

@RonaldHvor får du at det er frakoblet henn? TS skriver: .....»Ville kjørt en systemrens på både saltvannssiden og ferskvannssiden før jeg hadde dratt på ferie.»

 

Trådstarter skrive da vitterlig, i første innlegg: "Nå er jo motoren 40 år og saltvannskjølt, gått i ferskvann siste to årene riktignok." 

 

Så svaret på spørsmålet er altså at det var her jeg får det fra. Annonsen har jeg ikke sett. Men kanskje det bare er en skrivefeil av TS, og at det skulle ha stått saltvannskjørt? Ser nå i ettertid at det kanskje er en mer sannsynlig forklaring...?

 

 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ronald skrev for 8 timer siden:

Trådstarter skrive da vitterlig, i første innlegg: "Nå er jo motoren 40 år og saltvannskjølt, gått i ferskvann siste to årene riktignok." 

 

Så svaret på spørsmålet er altså at det var her jeg får det fra. Annonsen har jeg ikke sett. Men kanskje det bare er en skrivefeil av TS, og at det skulle ha stått saltvannskjørt? Ser nå i ettertid at det kanskje er en mer sannsynlig forklaring...?

 

 

Rett og slett jeg som trodde den var saltvannskjølt, noe den ikke er, blandet samtaler på finn.no når jeg snakket med selger. 

 

Dårlig med bilder av motor ja, skal se på den på fredag, tar sikkert noen bilder og legger ut. 

 

Tenkte å sjekke oljer og kjøre den varm og se på temp og høre jevn gange og turtall. Andre tips til ting å se \ gjøre? 

Link to post
Share on other sites

Virker som du du har noe erfaring med dette, men hvis ikke kan det lønne seg veldig å ta med en kompetent person på visning. Jeg så meg blind på en nymalt 21b da jeg handla i 2005. Men dette vil helt sikkert gå kjempebra. Du får holde oss oppdatert og lykke til. Selve båten er jo kjempefin prisen tatt i betraktning. 

Link to post
Share on other sites

Til den prisen kan man vel knapt regne med å få en mer kurant motor. At den har holdt i 40 år tyder nå på godt stell. Problemet med disse og enkelte andre eldre motorer er deletilgangen. Men det er nå begrenset hvor mye motordeler man trenger sånn til vanlig. Og alt kan løses på et vis. Jeg ville vurdert å ta sjansen, selv om det ikke er optimalt...

Link to post
Share on other sites

Klart det meste ordner.. Skulle bytte glødeplugger på min 21b og hos VP skulle de ha 500 pr stk. Tok me pluggen til Biltema og her fant vi en til en Ford og prisen 55 kr pr stk. Glødinga funka i mange år helt til jeg solgte videre. Dessuten selges disse som delemotorer dann og vann til småbeløp. En ting er sikkert og det er at du lærer mye om mekking med gamle motorer... 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode svar sålangt. Ja prisen skal jeg ikke utsette på om båten ser ut som på bildene. Er ikke fremmed for å investere i ny motor, men dette måtte blitt om to år. Ikke redd for å skru og mekke til tross for at jeg ikke har særlig mye erfaring, hadde en perkins i fjor der jeg fikk skrudd motor første gang og lærte mye på bare det.

Heldigvis kjenner jeg flere som er villig til å hjelpe. Allerede funnet en delemotor om det blir behov.

 

Også snakket med volvo penta forhandleren i kristiansand, de sa de var forsiktige med å reparere på den, men de stilte seg ikke fremmed til å ta en kikk om jeg skulle ha behov, regner med det har med nevnt deletilgang bl.a. å gjøre.

 

Godt poeng med at den later til å være stelt godt med, vi får se hva det blir til når jeg ser på den i morgen. 40 år gammel motor er og blir en gammel motor uansett.

 

Takk for gode tips og råd så langt. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Heisann jeg nylig kjøpt en polar 770 med Md21b er noen spesielt turtall de ikke skal overskride, jeg ligger på Max 2800 den går opp til 4500, men har kjører aldri mere enn Max 2400-2800, siden det er en gammel motor! Takknemlig for alle svar å tips da jeg vet svært lite om disse motorene. 😀

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...