Jump to content

Noen har borret hull i båten min, hvordan fikse?

gixen

Recommended Posts

Hei!

Når jeg skrapet bunnstoff forleden rant det vann fra en liten innsenking i skroget.

Jeg plukket ut en lang stripe med sika eller lignende. Hullet er ca 6 cm dypt, men går ikke gjennom på innsiden. Det har ca. samme vinkel som skroget.

Hva i all verden er formålet med dette hullet? Skulle tro noen hadde prøvd et senkesett for båt en gang I tiden.

Hvordan fikser jeg dette best mulig? 20210511_192516.jpg.d5db9f959d38eb54bd9faaa9fe1d9572.jpg20210511_192523.jpg.2fecc0ca8424f3bdb58776a30ba8bd2f.jpg20210511_192830.jpg.d3b5ea4834429ec9b0d78d80b268ff8c.jpg

Kan det ha vært brukt til feste av riggen for å bore hull til baugtruster?

Skrapt og sjekket andre siden?

Alternativt kan det ha vært boret som bunnplugg hvis den en gang i historien har stått lenge på land med baugen lavest?

Enig i å fylle med epoxy, gjerne med sand el innblandet. Ville boret opp hullet en millimeter eller to for å få rent gods å lime i.

Mons

index skrev 31 minutter siden:

Jeg ville slipt ned og laminert på ordentlig vis.

Selv når du har et såpass lite hull og som bunner? Der det ikke er lekkasje og det er hele 6cm dybde? Hadde vært enig om det var et gjennomgående hull i 1cm laminat, men her skal det vel virkelig en del til for å løsne en støpt plugg når den blir såpass dypt inn i skroget. Ikke kan den presses ut på baksiden heller?

index skrev 1 time siden:

Mange rare tips her . Jeg ville slipt ned og laminert på ordentlig vis. Rett og slett.

Hullet ser ut til å være ca 10 mm så her er det ikke nødvendig å ta den helt ut. Men Epoxy er nok tingen her.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

index skrev 1 time siden:

Mange rare tips her . Jeg ville slipt ned og laminert på ordentlig vis. Rett og slett.

Det ville jeg også gjort. Skroget er jo ikke 60mm tykt, og ut fra plasseringen i forhold til tunnelen tipper jeg at det er støpt fra røret og ned på skroget på innsiden det. Det kan forklare hvorfor det ikke kommer inn vann selv om det går gjennom skroget.

Teerex skrev for 6 timer siden:

Hullet ser ut til å være ca 10 mm så her er det ikke nødvendig å ta den helt ut. 

Jeg ville ikke hatt et 10mm hull i mitt skrog. Greit nok å fylle hullet, men jeg ville uansett laminert men noen lag duk ytterst i tillegg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...