Jump to content

Utenbords montert innenbords


klikk

Recommended Posts

Jada, dette er prøvd før - vet om en svensk produksjonsbåt, en snekke på omtrent 22'-23' som er basert på denne løsningen. Kommer selvfølgelig ikke på navnet på den, nå........

 

Dessuten har vel IF-båten (26' seilbåt) en slik "brønn" hvor påhengsmotoren sitter på denne måten?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg aldri sett før.

 

Noe slo meg med en gang at dette var hjemmelaget.

 

Det nærmeste jeg har sett er 16 fot åpen jolle med påhengsmotor midt i båten.

 

Husker jeg synes det så rart ut også :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hurley 22 også.

Min gamle Hurley hadde også denne ordningen. Var bare sånn passe fornøyd med denne

ordningen. Eksos inn ombord var kanskje det mest plagsomme. At propellen kom ut

av vannet her jeg bare opplevd noen få ganger, utafor Engelsviken og over Gula Humpen.

Det er i det minste billig å skifte motor.

 

Miranda en Hurley 22

 

 

mvh,

Ole

S/Y Sirius

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Denne løsningen har jeg fundert litt på i det siste, siden jeg kikker på brukte seilbåter, og vet om en meget velholdt IF som skal selges til våren. Muligens blir den min en vakker dag.

I min prisklasse har seilbåtene påhengs, de fleste på brakett. Brakettens ulempe er at vektstang-prinsippet gjør at propellen mister "taket" i litt sjø. Jeg har vært mannskap i en Maxi 68 og sett dette i praksis. I tillegg fryktet eieren av båten for selve braketten, at den ikke skulle tåle kreftene som påvirket den i litt sjøgang.

 

Ulempen med Brønn er som allerede nevnt i et av innleggene at eksos har vanskeligere for å drive bort fra båten når motoren er stengt inne i en brønn. I tillegg har det, i alle fall for IF'en sin del, lett for å samle seg vann inne i brønnen, noe som er negativt for båtens stabilitet. Dessuten kan man ikke tilte motoren opp under seilas, motoren "streker" i vannet.Av den grunn har mange IF-eiere droppet brønnen og montert brakett på akterspeilet På denne siden har en IF-eier beskrevet hva han har gjort for å få brønnen til å fungere tilfredsstillende.

En ting skal brønn-løsningen ha: det er mye, mye penere!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...