klikk Startet 6.November.2005 Del på Facebook Startet 6.November.2005 Denne var vel genial? Utenbordsmotor montert inne i skroget kombinerer jo fordelene fra både utenbords og innenbords. Stillegående, billige motorer, enkelt å ta ut motor for vedlikehold eller motorbytte. Er det andre som har slik løsning? http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...68&pos=5&tot=79 Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 Jada, dette er prøvd før - vet om en svensk produksjonsbåt, en snekke på omtrent 22'-23' som er basert på denne løsningen. Kommer selvfølgelig ikke på navnet på den, nå........ Dessuten har vel IF-båten (26' seilbåt) en slik "brønn" hvor påhengsmotoren sitter på denne måten? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Krapyl Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 Har ikke First 24 også en slik løsning. Var endel diskusjon rundt en som ville bygge om. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Bitteliten Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 IF'en hadde en slik løsning ja. Husker at vi var ute og prøveseilte da familien skulle bytte vår Marieholm 20 MS. Motoren på IF'en startet ikke - så da ble det HR 26 i stedet Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 På sørlandet går det en del gule og grønne tyskerfiskebåter på rundt 20 fot med en slik løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 Dette har jeg aldri sett før. Noe slo meg med en gang at dette var hjemmelaget. Det nærmeste jeg har sett er 16 fot åpen jolle med påhengsmotor midt i båten. Husker jeg synes det så rart ut også Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
pero Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Dette er en vanlig løsning på mindre seilbåter i Storbritania bl.a. Drascombe båtene er ofte bygget med slike løsninger. En del andre også. Felles for de fleste er vel at de er bygget i små antall, og ofte som selvbygg. Pero Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Hunter seilbåter, hvertfall noen modeller, hadde en slik løsning. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Hurley 22 også. Min gamle Hurley hadde også denne ordningen. Var bare sånn passe fornøyd med denne ordningen. Eksos inn ombord var kanskje det mest plagsomme. At propellen kom ut av vannet her jeg bare opplevd noen få ganger, utafor Engelsviken og over Gula Humpen. Det er i det minste billig å skifte motor. Miranda en Hurley 22 mvh, Ole S/Y Sirius Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
opus Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Riktig ! First24 , også mindre Kelt seilere. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Denne løsningen har jeg fundert litt på i det siste, siden jeg kikker på brukte seilbåter, og vet om en meget velholdt IF som skal selges til våren. Muligens blir den min en vakker dag. I min prisklasse har seilbåtene påhengs, de fleste på brakett. Brakettens ulempe er at vektstang-prinsippet gjør at propellen mister "taket" i litt sjø. Jeg har vært mannskap i en Maxi 68 og sett dette i praksis. I tillegg fryktet eieren av båten for selve braketten, at den ikke skulle tåle kreftene som påvirket den i litt sjøgang. Ulempen med Brønn er som allerede nevnt i et av innleggene at eksos har vanskeligere for å drive bort fra båten når motoren er stengt inne i en brønn. I tillegg har det, i alle fall for IF'en sin del, lett for å samle seg vann inne i brønnen, noe som er negativt for båtens stabilitet. Dessuten kan man ikke tilte motoren opp under seilas, motoren "streker" i vannet.Av den grunn har mange IF-eiere droppet brønnen og montert brakett på akterspeilet På denne siden har en IF-eier beskrevet hva han har gjort for å få brønnen til å fungere tilfredsstillende. En ting skal brønn-løsningen ha: det er mye, mye penere! Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 På sørlandet går det en del gule og grønne tyskerfiskebåter på rundt 20 fot med en slik løsning. Navnet er Yellowboats Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.