Esp3n Startet 12.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2021 Hei, Jeg skulle gjerne hatt litt mer informasjon rundt det å kjøre min AMT 170BR med 75HK til Brattestø fra Nedgården. Jeg har ikke erfaring med å kjøre så langt, ei heller så mye uttaskjærs. Båtbruken består i hovedsak av turer frem og tilbake Nedgården - Skjærhalden, og min lengste tur hittil er Nedgården - Tjurholmen. Jeg tenker selvsagt ikke å ta denne turen i annet enn ganske rolige værforhold, men alle mulige tips til en som aldri har måttet plotte kurs før tas imot med takk! Tenker spesielt på hvor lang tid man må regne med at det tar og evt. ting å være spesielt oppmerksom på. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 Det er jo ikke rare turen fra Nedgården til Brattestø med en planende jolle. Men kort eller langt, hvis man ikke er lommekjent med hvert skjær må man ha kart. Og kunne bruke det. Kort sagt må du vite hvor du er i kartet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Selco Racing Svart 12.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 (redigert) Havet er grovere utaskjærs, selv om det er vindstille inne. Så det er som regel vanskelig å kjøre i skikkelig plan med liten båt når dere passerer Løperen utaskjærs. Alt avhengig av hvor mye passasjerene tåler av sjø. Påregn en del kjøring i halvplan og beregn nærmere en time på turen. Husk at dere er utaskjærs. Der er det ensomt, slik at dere helst ikke bør få motorstopp der, eller i Løperen der skipstrafikken går. Når dere passerer Vikertangen kan dere kjøre på utsiden eller innsiden av den store lumske grunnen, men ikke over.? God tur, det er nok av muligheter for farer og opplevelser. Ta turen innaskjærs tilbake. Da blir det en rundtur, slik at dere opplever dobbelt så mye. Redigert 12.Mai.2021 av Kai Kokos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Esp3n Svart 12.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 Takk for svar begge to. Jeg har GPS-kart i båten, og vil forsøke å sette meg inn i kart på forhånd (tar ikke en evt. tur før nærmere sommeren, men bruker anledningen til å lære meg hva en typisk burde planlegge for og hvordan man burde tenke). Kai Kokos skrev 29 minutter siden: Når dere passerer Vikertangen kan dere kjøre på utsiden eller innsiden av den store lumske grunnen, men ikke over.? Etter hva jeg kan se er det flere grunner langs med Asmaløykysten - noen spesiell grunne du tenker på? Synes det ser ut til at det vil være safe å kjøre langs med kysten innenfor hhv. Arve-hausene og Landfastgrunnene (?). Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 Sett deg ned og utforsk Gule Sider på nettet, der har du gode sjøkart. Fin måte å gjøre seg kjent med hvor grunnene er. Her har du et forslag til rute: https://kart.gulesider.no/m/eOhox Det skal mye til at du ikke kan kjøre den ruta i plan med jolla di når været er bra. Som du ser av kartet ble distansen ca 6 nautiske mil. Det betyr at du ved 20 knop bruker 18 minutter. Her har du en enkel kalkulator hvor du kan plotte inn distanse i nautiske mil, og hastighet i knop: https://www.kalkuler.com/kalkulator/div/avstand-fart-tid/ Ellers er formelen: Nautiske mil / knop. Svaret får du i timer, så du må gange med 60 for å få svaret i minutter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 12.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 Til sammenligning er det tre nautiske til Tjurholmen. https://kart.gulesider.no/m/K8i1X Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.