Jump to content

Turtall signal til nmea2000


oj_knut

Recommended Posts

Prøver å finne en måte å få turtall signal fra en Kad43 inn på Nmea2000 nettverket. 
 

Har forsøkt meg med "billig" nmea2000 converter som da må bruke W utgangen på dynamo, men den klarer ikke regne/lese signalet riktig. 
 

Jeg leter og leter etter en sensor som leser turtall, og sender dette direkte ut på Nmea2000 nettverket. 
 

Finnes det virkelig ikke ???

Link to post
Share on other sites

For meg høres det ut som du trenger en schmitt trigger for å gjøre W-signalet til lettleste firkantpulser, noe som i en enkel form kan være en 8 beins IC til 5 kroner. Dette svaret hjelper deg trolig ikke så veldig mye, men det er ihvertfall mulig å løse på en enkel måte.

 

Eller du kan kjøpe deg en slik:

https://a.aliexpress.com/_mP3XDKd

 

Det er egentlig litt rart dette ikke går helt sømløst. Er du helt sikker på at din W-utgang gir rett utsignal? Hva slags N2k konverter benytter du nå? 

 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev On 12.5.2021 at 13.16:

Jau, det fins fleire alternativ, f.eks.denne:

EMU-1 Engine Monitoring Unit | Convert analogue to NMEA 2000 (actisense.com)

 

 

Vil denne fungere i parallel med de gamle analoge instrumenter, eller kutter de ut?

Tenker da om en kobler inn denne via samme ledning som går til de analoge instrumenter.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

X10an skrev 24 minutter siden:

 

Dette bør fungere helt greit sammen med de gamle analoge instrumentene. W-signalet kan fint drive to slike laster samtidig. 

Tenkte mer generelt, siden en jo vil ha mer enn kun turtall om en kjøper en sådan boks. Vil jo ha temp/oljetrykk/tank signaler i tillegg.

Å har skjønt at den billige kina dingsen ikke lar en få signaler begge plasser.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det kommer rett og slett litt an på inngangene til interfacet og til instrumentene. Der sensoren kun er en variabel resistans som er seriekoblet med instrumentet (tankmåler, temp sensorer, oljetrykk) kan man få noen interessante resultater. Vet egentlig ikke hvordan inngangen på interfacene er satt opp, men om inngangene på interfacet er høyohmige og det skal kobles en ekstern resistor fra inngangen og opp mot 12V for å gi forspenning til sensoren, bør dette gå greit ved å bare utelate den eksterne resistoren. 

I mange tilfeller kan man eventuelt koble en liten buffer på utgangen fra sensoren.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Vil denne fungere i parallel med de gamle analoge instrumenter, eller kutter de ut?

Tenker da om en kobler inn denne via samme ledning som går til de analoge instrumenter.

Ja, eg har 2 stk EMU-1 montert i parallell med orginal Volvo /VDO instrumentering. Har ikkje registrert avvik på nokon av dei analoge instrumenta. Heller ikkje på turtellarane.

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev Just now:

Ja, eg har 2 stk EMU-1 montert i parallell med orginal Volvo /VDO instrumentering. Har ikkje registrert avvik på nokon av dei analoge instrumenta. Heller ikkje på turtellarane.

Har du bare koplet deg inn på original ledninger med kabelsko eller?

Men høres jo bra ut dette. Holdt på å bestille en kina dings. Men leste så enten her eller på Face at da mistet en de originale. Jeg vil ha begge deler. Så da blir nok EMU montert litt frem i tid

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...