Jump to content

Vakuumstøping, illustrert vitenskap.

Duvel

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg tenkte å lage en prosjekt tråd for å belyse noen forskjellige aspekter ved vakuumstøping sånn at interreserte kan forstå hva det dreier seg om.

Først vil jeg si at dette ikke på noen måte er en nødvendig viten, for de aller fleste her inne som kommer borti støping med glassfiber vil det enkleste og beste være å gjøre dette uten bruk av vakuum. Gjør man det riktig og er nøye med blandingsforhold, å mette glassfiber lagene skikkelig og gjerne rulle ut luft og komprimere lagene med en rillerulle eller dytte godt med penselen underveis så blir resultatet meget bra og veldig sterkt. "Meir enn godt nok" som naboen med traktoren sa da jeg skulle felle mitt første tre.

Jeg har tenkt å gjøre noen eksprementer underveis for å vise hva som skjer, og jeg vil prøve å forklare litt om hvordan man går fram, prinsippene som gjelder og ting man kanskje bør være spesielt oppmerksom på.

Kommentarer, synsinger, kritikk og morsomheter er velkommen for hvem som helst og ingen spørsmål er dumme spørsmål. Jeg kommer til å prøve å lage en gjennkjennelig overskrift på poster som er vesentlige i forhold til utgangspunktet, sånn at dem er lette å finne og identifisere.

Så vil jeg gjerne nevne at jeg ikke jobber med dette proffesjonelt, jeg er en amatør hvilket vil si at jeg har en lidenskap for det jeg er opptatt av. Jeg kan imidlertid avsløre at dette har pågått over noe lengre tid.

Dette er et langsiktig prosjekt, jeg har hus og hage også og nå er det vår og alt skal skje samtidig.

Ha en god 17-mai og en fortreffelig sesongstart.

HVA ER EGENTLIG VAKUUM?

For å forklare det som er et enkelt ord og som alle kan, men som kan være vanskelig å faktisk forstå hva er, vil jeg stille følgende spørsmål: hva er 0 (null) trykk?

Det naturlige å tro er at det er dette som omgir oss, for hvis du holder frem hånden og snur på den mens du observerer og føler - så føler du ingen trykkbelastning på huden.
Vi har aldså en naturlig oppfatning av at det som omgir oss er 0 (null) trykk, og at dersom vi beveger oss nedover - kanskje ned på 1000 meters dyp ute i nordsjøen, så opplever vi et posetivt trykk for da får jo vi vekten av alle verdens hav oppå oss. Dersom vi beveger oss opp og ut i verdens rommet har vi lært at vi opplever et negativt trykk - et vakuum.

Men det er i virkeligheten ute i verdensrommet over vår atmosfære her på jorden at vi har 0 (null) trykk, der er det ingen krefter som påvirker oss. Så hva har vi her på jordoverflaten da, på hånden din som du ser på men du snur og vender på den og føler: absolutt ingenting?

Jo her på jordoverflaten er vi alle utsatt for vekten av hele jordens atmosfære, hånden din som du holder frem og vrir og vender på er konstant utsatt for et perpendikulært trykk (fra alle retninger) som tilsvarer ca 10 tonn per kvadratmeter - det er vekten av hele jordens atmosfære.

Har du noen gang trukket opp en dypvannsfisk fra et stort dyp? Ja da har du sett at øynene popper ut og gjerne tungen også, det er fordi fisken er "bygget" for å være omgitt av det enorme trykket på dypet og den tåler ikke "vakuumet" som oppstår når det trykket ikke er der lengre. Vi mennesker her på jordoverflaten er akkurat som den dypvannsfisken - "bygget" for det enorme trykket som omgir oss, derfor føler vi ingen ting.

Redigert av Duvel (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...