Jump to content

Seilinntak i Z-spar mast. Lage selv?

Belia

Recommended Posts

Har en gammel. Beneteau First 305 med det jeg mener er en Z-spar mast. Seilinntaket i masta er ikke bra, med en tidligere diy-løsning. 

IMG_20201206_121621.jpg.c2ee4d4690374ccdb0f3020defa2036e.jpgIMG_20201206_121331.jpg.8a9f5dd4e743ed47d645f80d99ca3e2f.jpg

Har nå nytt seil med rullevogner på spilene, vil gjerne at de går fint i sporet ute å ramle ut. Har ikke klart å finne riktig reservedel, så er litt i villrede hvilken løsning jeg skal gå for. Noen som kan noe om dette? 

Hilsen

Belia

Får du tredd de nye sledene inn i sporet hvis du fjerner den siste metallbiten med de to skruene? Isåfall er det ganske greit. Da trenger du bare en stoppskrue i mastesporet rett over uttaket, så seilet ikke faller helt ned og ut når du river det. Slike finnes å kjøpe løst, husker bare ikke eksakt hva de heter... skal prøve å finne.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Jeg har selv en slik lås som du har på babordsida i min Isomat NG 51 mast. Vet ikke om den er original. Og nå kom svaret fra Seilfred med en mulig enkel løsning. Dersom den funker er det jo greit, men dersom du ikke når evt. revehorn, vil den kanskje ikke det. Jeg kunne ikke gjort det slik.

Det ser ut som at det er brukt en slags sparkel på styrbordsida? Mitt forslag gikk på å får det bort, og få et verksted til å lage en tilsvarende port som på babord, eller rett og slett sveise inn ny aluminium. På min mast er styrbordsida i sporet hel og rett, man trenger bare skru av den på babord for å tre seilet.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

seilfred skrev 1 time siden:

Denne stoppskruen ser forsåvidt fin ut, men jeg får problem med å pakke seilet i lazy-bag'en. Seilinntaket sitter litt høyt (synes jeg) på masta, så tror det blir vanskelig å reve også. 

Steihy skrev 1 time siden:

Det ser ut som at det er brukt en slags sparkel på styrbordsida? Mitt forslag gikk på å får det bort, og få et verksted til å lage en tilsvarende port som på babord, eller rett og slett sveise inn ny aluminium. På min mast er styrbordsida i sporet hel og rett, man trenger bare skru av den på babord for å tre seilet.

Det var nok min far som en gang i tiden la på noe epoxy der. Det fungerte greit til det knakk av. Jeg mener det er originalt med utfresingen på begge sider av sporet. 

Problemet med å lage noe er at det må bygge så lavt at rullevognene og sleidene glir greit over uten å hekte der. 

Kunne det vært en idè å 3D-printet noe der? Ta en avstøpning slik at jeg fikk nøyaktige mål?

Har også vurdert å file ned en liten alu-bit slik at den fyller sporet akkurat uten å bygge for mye. Men det er sakte arbeid vil jeg tro om det skal bli nøyaktig. 

Redigert av Belia (see edit history)

Hilsen

Belia

Code0 skrev for 2 timer siden:

Det bør vel være slik at når låseplata er på plass kan traverne / sleidene bruke sporet helt ned til bommen. Ellers får du ikke revet skikkelig, eller pakket seilet ordentlig på bommen. En låseskrue noen dm over bommen synes jeg ikke er en løsning.

Hos meg fungerer det ypperlig med både rev og pakking av seil med slik skrue, men alle master er litt forskjellige. Mitt inntak sitter ganske langt ned. 
Hvis ikke det fungerer ville jeg bare skjært ut en aluminiumbit tilsvarende den på venstre side, og sett på om jeg ikke kunne lage til en plastikbit av en gammal skjærefjøl e.l. til å fylle ut «hakket» på baksiden av aluminiumsbiten, slik at innsiden av hulkelen blir så jevn som mulig.. 

Jeg vill tenkt skruer for å sette aluminiumsplaten på plass (slik som den som er der) så det lett kan løsnes for seil-ut-/inntak

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Passende maskinskrue i forborret hull burde funke. Popnagler blir mer permanent. 
Velg noe med torxhode eller annet som er godt å få fatt i til skruen skal ut igjen. Ting irrer fast over tid, og stjerneskruespor kan være noe hærk å jobbe med. Sett inn skruen med litt syrefri vaselin eller annet fett, så går det enda lettere. 

seilfred skrev for 1 time siden:

Ellers får du ikke revet skikkelig,

Nå husker jeg forresten at jeg pleier å seile med de to nederste sledene ute av sporet, så jeg kan reve. Men dette fungerer også utmerket. Pakking er ikke problem hos meg

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...