Jump to content

Dgps


Frøken Fryd

Recommended Posts

Hei.

 

Brukte selv DGPS, Garmin, i mange år til mottakeren tok kvelden. Og den gangen, før SA ble slått av , var det fantastisk med en nøyaktighet på rundt 5m fremfor 90m. Det skal være dekning langs hele kysten. Har selv bare brukt det på Sørlandet/Østlandet/Sveriges vestkyst. Oversikt over senderne finner du under linker på min hjemmeside http://trudelutt.com. Direktelink her.

 

Men er ikke GPS17N klargjort for EGNOS som nå vel bør være oppe å gå i 2006?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men er ikke GPS17N klargjort for EGNOS som nå vel bør være oppe å gå i 2006?

De nyeste GPS17N er klar for egnos ja, jeg har montert 2 stykker på targabøylen, en eldre uten egnos og en med, den eldre vil ikke bli brukt på kartmaskinen. Hørte jeg "symmetri" :lol: (kommer bilder)

 

Nå kan jo dgps kombineres med egnos for enda bedre nøyaktighet mener jeg å ha lest, sånn sett erstatter de ikke hverandre. Spørsmålet er om det har noe for seg å bruke tid på det, på vestlandet har vi noe som heter fjell som ikke alltid muliggjør sikt til ekvator :lol:

 

Har ikke satt meg dypt inn i dgps men jeg vil tro det sendes ett digitalt signal som forteller om avvik mellom den beregnede posisjonen og den virkelige posisjonen. Stasjonene sender på egne kanaler, mener disse skiftes automatisk om en mater dgpsen med gps signal (posisjon). Men som sagt har jeg aldri brukt en dgps så jeg lurer på hva forskjellen på en "gammel" dgps mottaker og en ny en er om det i det hele tatt er noen forskjell...

Link to post
Share on other sites

Hei

Søgne Dk brukte signaler fra en sender som stårt nord i Danmark til sin DGPS, og denne hadde vi problemer med å få inn enkelte plasser i den indre skjærgård i Søgne.

Litt lenger ut var den alltid i drift fram til feilvisningen ble slått av. Da ble den tatt ut av drift, og vi var godt fornøyd uten inntil det en dag , som kjent, gikk galt.

 

Oljebransjen bruker korreksjonssignaler fra satelitt. Det finnes også korreksjonssignaler på fm-båndet, men jeg vet ikke hvordan de er på sjøen.

 

Første gang jeg skulle finne ut av frekvenser ol (7-10 år siden) ringte jeg Eik jordstasjon og spurte om de sendte korreksjonssignaler som jeg kunne motta.

De svarte vennlig og lurte på om jeg var ombord. Etter at jeg svarte ja, ba han meg gå ut og se opp i masten.-ja -Ser du en hvit kule med diameter ca 2 meter? spurte han da, og la til at hvis ikke så kunne jeg ikke motta signaler fra dem. ;-)

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, i oljen bruker de inmarsat b for å få ned signaler.

Det står vel også en eller flere dgps ute på feltet også.

 

Men vanlig standbybåter trenger jo ikke slikt. Det er vel ikke krav til dgps heller med mindre en kjører dp.

 

Men så tilbake til utgangspunktet:

-Er det forskjellige kvaliteter på dgps utstyr? nytt vs. gammelt

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med dekningsområdet for dgps i Norge? Hele kysten?

Hvor god blir nøyaktigheten i praksis? <3m ?

Finnes det forskjellige kvaliteter på dgps mottakere eller spiller det ingen rolle?

Jada, hele kysten er dekket.

Senderne står her.

 

Bilde

 

Jeg bruker Færder, med Skagen som back-up. I tillegg er det beacons i Göteborg og på Kullen.

 

I tråden om EGNOS la jeg ut noen plot. Uten DGPS var avviket 6.3 m i 95% av tiden, mens det med DGPS var 1.2 m. 95% av tiden.

Man bør vel ikke se seg helt blind på dette. Nøyaktigheten varierer over tid. I dag vil systemet være rimelig dårlig fra ca. kl. 23:00 til ca. kl. 23:45 samme hvor mye det korrigeres på grunn av satellittkonstellasjon. (Har ikke mer bildeplass, så jeg får ikke lagt ut grafen). PDOP vil ligge mellom 15 og 20.

Korreksjonene som brukes offshore, Starfix o.a, kan ganske riktig lastes ned over Inmarsat A/B/M, men det er et abbonnementsystem som er skamdyrt. Disse korreksjonene sendes også over mellombølge.

Korreksjoner på FM-båndet (P2) er så vidt jeg vet nå tatt ut av drift.

Korreksjonene blir også dårligere jo lenger vekk fra referansestasjonen man kommer. EGNOS har to stasjoner i vårt område, i Aalborg og i Trondheim.

Så jeg holder meg til Færder og Skagen.

 

 

Bilde

Situasjonen i Oslo idag.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...