Jump to content

Mercruiser qsd 2.0 150hk hoppet over én tann, ventilskade?

Haageen

Recommended Posts

Hei Jeg har en hvit Mercruiser 2.0 qsd motor hvor registerreim hoppet ei tann. Registerreim er byttet og riktig timing er satt på motoren. Blir ventiler skadet ved feil på 1 tann. Eller går det bra. Motoren er litt tungstartet når den er kald med mye hvit røyk. Går veldig fint på tomgang og opp til 2000 rev. Starter enkelt ved varm motor. Over 2000rpm fusker den. Noen tips til hva dette kan være

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Mercruiser qsd 2.0 150hk". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Eika skrev 47 minutter siden:

Vet om en som satte sammen en d6 og faktisk bomma på 1 tann. Toppen sprakk, ventiler blei bøyd og knekt, stempel sprakk. Den 1 tanna kosta ca 100 000kr på 2minutter 

Man kan ikke sammenligne motorer på denne måten. Dette er ganske individuelt fra motor til motor om det går til helvete eller ei.

Torsen67 skrev 2 minutter siden:

Man kan ikke sammenligne motorer på denne måten. Dette er ganske individuelt fra motor til motor om det går til helvete eller ei.

Det vet jeg godt, har satt sammen noen motorer. Men jeg vet ikke hvor stor klaring det er imellom stempel og ventiler på gjeldende motor, når stempelet er på topp, så jeg sa bare ifra om hvor ille det kan gå. Så jeg ville fått fiksa det med en gang 

Eika skrev On 14.5.2021 at 12.54:

Vet om en som satte sammen en d6 og faktisk bomma på 1 tann. Toppen sprakk, ventiler blei bøyd og knekt, stempel sprakk. Den 1 tanna kosta ca 100 000kr på 2minutter 

Det tror jeg ikke noe på, for det er ikke mulig "å montere den en tann feil". Denne motoren har ikke registerreim, men kjede. Timingen gjøres ved å låse veiven med en 8 mm bolt, så løses tannhjulene på kamakslingene, som er koniske. Så dreier du kamakslingene til du får ned låseboltene i sporet på kamakslingene. Deretter fester du tannhjulene på kamakslingene igjen. Dette er rett og slett et idiotsikkert systen og du kan derfor ikke sette den en tann feil. 

bellen skrev for 9 timer siden:

Det tror jeg ikke noe på, for det er ikke mulig "å montere den en tann feil". Denne motoren har ikke registerreim, men kjede. Timingen gjøres ved å låse veiven med en 8 mm bolt, så løses tannhjulene på kamakslingene, som er koniske. Så dreier du kamakslingene til du får ned låseboltene i sporet på kamakslingene. Deretter fester du tannhjulene på kamakslingene igjen. Dette er rett og slett et idiotsikkert systen og du kan derfor ikke sette den en tann feil. 

Det var i allefall det vi konkluderte med at hadde skjedd, når dette skjedde med motoren 10-20sekunder etter oppstart. 

Etter at det har gått sikkert 100 D motorer inn og ut av verkstedet de siste årene, så er det 1 dette har skjedd med. 

Hvis du vil komme å analysere selv, så er du velkommen til det. Motoren står på en pall borti hjørne og innsatsen legges i de 7-8 andre d6'ne som står på verkstedet nå. Denne blir det ikke gjort noe mer med før til vinteren 

IMG_20201223_200821.jpg

Redigert av Guest (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...