Krimart Startet 14.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2021 Har allerede begynt å glede meg til neste Vendee Globe. Boris Herrmann og Pip Hare har allerede bekreftet at de er med. Boris får en helt ny båt, som skal seile bl.a. Ocean Race (tidl. Whitbread/Volvo OR) som trening for Vendee. Interessant at Vendee er det ultimate målet og OR bare et steg på veien dit. Pip skal seile Burea Valle 2 som kom på 3dje i år Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Flere som følger? https://www.vendeeglobe.org/en Jean Le Cam på 65år ledet en stund, han seiler en båt uten foiler og seiler lenger øst enn hovedfeltet. Akkurat nå er det Sam Goodchild som har teten, 39 av 40 båter fortsatt med. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 «Race and Repair» som Koji (japansk deltaker) så treffende beskrev det… Mye drama allerede, første båt er ute av racet, og flere har større reparasjoner. Veldig spennende taktisk nå, særlig gjør «Le Roi» Jean le Cam med sin helt avvikende strategi i øst sammen med «The Crazy Kiwi» Conrad Coleman det til en thriller ned mot «The Doldrums» rundt Ekvator! Jeg var i Les Sables d’Olonne forrige helg og vinket dem av gårde - sammen med noen hundre tusen andre langs den berømte kanalen ut fra havna. Helt utrolig stemning! Mest jubel fikk yngste deltaker, 23 år gamle Violette Dorange! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Skulle så gjerne ha vært der selv, så bare bitelidt misunnelig på Indy😉. Personlig Synnes jeg videoene til Conrad Colman er meget bra. Både er fyren god til å formidle stemningen om bord, men også hvordan han tenker strategi og planlegging av seilasen. Mye informasjon også « mellom linjene».. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Jeg hadde håpet å få tid til å dra og se på starten, men det ble med tanken. AFølger spesielt Pip Hare og Boris Herman da jeg synes de var spesielt gode til å formidle forrige VG. Jean begynner jo å få litt ledelse nå, sørlig i forhold til hovedfeltet, men har dreid mer mot vest nå. Det blir spennende å følge med på hvordan han kommer seg gjennom stillebeltet, og etterhvert St. Helena high. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Jeg har alltid med meg batteridrevet vinkelsliper, drill, fiberduk og epoxy på lengre turer etter å ha hatt noe av det samme behovet som denne karen: Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.November.2024 Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Indy skrev On 18.11.2024 at 15.42: Jeg var i Les Sables d’Olonne forrige helg og vinket dem av gårde - sammen med noen hundre tusen andre langs den berømte kanalen ut fra havna. Helt utrolig stemning! Mest jubel fikk yngste deltaker, 23 år gamle Violette Dorange! vi seilte forbi Les Sables d’Olonne ….angrer litt på det nå, men vi låg på øya Ile D’yeu, 20 M nordvest Les Sables så vi gikk ned til La Rochelle, seilingens Mekka ! Der finnes alt absolutt alt til seiling…..en butikk som bare solgte vindroder ! lurer på hur man kan overleve på en så smal nisje når man kommer dit ned, så forstår man hur stor seiling og seil-sporten er i Frankrike ! i La Rochelle har kjente seilere fått gater og torg oppkallet etter seg Pl. Bernard Moitessier (hans båt, Joshua fra første jordomseilings regatten ligger på museet) Esplanade Eric Taberly etc etc Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Code0 Svart 26.November.2024 Link til dette innlegget Svart 26.November.2024 Slettet Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Lederene har kunne ri på et lavtrykk i Søratlanteren og 24 timers solo monohull rekorden slås fortløpende. Siste(?) rekord var Sebastien Simon som seile 615 Nm, dvs over 25 knop i snitt.... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 30.November.2024 Link til dette innlegget Svart 30.November.2024 Imponert over farten de klarer. Over 20 knop i snitt over en uke. Snart bare krigsskip som holder følge. Hadde vært utrolig gøy å prøvd en båt noen timer på havet. har ikke funnet moen å følge. De jobber jo for fart ikke for publisitet. Skulle gjerne tatt et dypdykk i teknologien. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 3.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2024 Etter en drømmeferd ned mot Kapp det gode håp går det mot mer dramatiske tider for mange av deltakerne. To kraftige lavtrykk treffer torsdag to ulike deler av flåten - som er spredt over 3000 NM nå. Vi snakker signifikant bølgehøyde på over 10 m og vindkast over 60 knop, så dette er det man kaller "boat breaking conditions". De fleste navigerer nå så godt de kan for å komme seg ut av det verste, men noen kommer til å få det ordentlig. Særlig er vel Charlie Dalin og Seb Simon i tet utsatt, da de har drøyd (for?) lenge med å komme seg nordover. For de som vil følge med anbefaler jeg youtube-kanalen til Vendee Globe, med både On-board videoer fra deltakerne og ikke minst den daglige live-sendingen 1430, på engelsk, med dyktige programledere (Andi Robertson og Dee Caffari) og hver dag interessante gjester - i tillegg til live intervjuer med seilerne. https://www.youtube.com/@VendeeGlobeTV/featured Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2024 Takk for link Indy! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Se denne helt til slutt Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Jeg så på dagens video en seiler som hadde druknet motoren med sjøvann, også i sylindrene. Fire timer etter gikk motoren igjen, fått orden på den alene på en båt som seiler for autopilot i >20 kn fart og 30 kn vind og grov sjø!! Multikunstner! Jeg hadde ikke visst hvor jeg skulle startet. Kan de få teknisk hjelp over satelitt? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 ja, de kan få hjelp. Hørte et intervju med Pip Hare i går som hadde prøvd å reparere styringen av en foil. Jeg som bli sjøsyk bare av å gå ned for å lage mat i ytre Oslofjord.... Noen som vet taktikken for seilføring og kurs når man seiler i +50 knops vind med en IMOCA i mørket? Ser for meg et mareritt med å holde båten på kurs og unngå brytende bølger... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Indy Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 De har lov til å motta teknisk og medisinsk rådgivning, men ikke taktisk. All kommunikasjon skal kunne overvåkes. Lois Burton, som gjorde en heroisk innsats for å reparere etter at en uventet byge trykket "jockey pole" inn i skroget, har måttet bryte etter å ha funnet nye skader i riggen. På vei til Cape Town. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Framtia skrev for 2 timer siden: Ser for meg et mareritt med å holde båten på kurs og unngå brytende bølger... de autopilotene er utrolige! Seilerene sitter jo inne.. Seilføring er vel ned-revet storseil, om de rakk å redusere, og det minste stay-seilet, de har vel tre ruller foran med seil av varierende størrelse, og mulighet til å sette code-seil fra baugspydet. Kursen er vel gitt av taktikken Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Se Sebastien Simon setter rev tre i stormen: God gammeldags reving ved masten :-D Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Framtia skrev for 5 timer siden: Noen som vet taktikken for seilføring og kurs når man seiler i +50 knops vind med en IMOCA i mørket? Ser for meg et mareritt med å holde båten på kurs og unngå brytende bølger... Taktikken er å seile så konservativt at du ikke ødelegger noe, samtidig så aggressivt at du greier å vinne... Det dreier seg vel mye om å vite når du må pushe og når du må slacke og å klare å posisjonere seg riktig og å kunne ri lavtrykkene på den riktige siden der det er passe mye vind og ikke alt for mye bølger. Om natten og når de sover må de naturlig nok være litt mer konservative, men de har jo likevel snitthastigheter over 20 knop over flere døgn. De har jo veldig gode autopiloter med smarte reguleringssystemer som registerer vindretning, styrke, bølgeretning og høyde mm, og avansert utstyr for å oppdage og unngå kollisjoner med flytende objekter. Men alt av reving, seilbytte etc. må vel gjøres manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Krimart skrev 8 minutter siden: Se Sebastien Simon setter rev tre i stormen: God gammeldags reving ved masten Fransken min er for rusten, han sier kanskje noe om hvorfor han ikke gjør dette fra cockpit? Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Flere grunner: det er veldig mye seil som skal ned i lazybag og bindes fast, vognene til storseilet er av en spesiell type som låses til mastesporet (fallspenningen ville kunne overbelaste masta), og revepunktene må manuelt settes i revekroker. De har ett forseil (på rull) som står hele tiden, den største fokka (J2). Denne fungerer som forstag, uten den ramler masta ned. Det er forresten festet til J2 som er skadet hos Louis Burton (Bureau Vallee) slik at han må bryte. Bak denne har de J3 på sitt eget stag, og stormfokk bak denne igjen. Disse tas ned når de ikke brukes. Litt inne på spydet setter de J0 og Quad (for de som har det). Ytterst setter de FRO (Fractional zero), MHO (Masthead zero) og eventuelle gennakere (A2 og A7). Ikke alle har gennakere, de nyeste båtene er så raske at de nesten aldri har apparent vinkel høy nok. Alt på spydet kan tas ned. De tyngste seilene veier over 80 kg, så man kan forstå at de lar rullene stå hvis det er sannsynlig at de skal i bruk igjen… Men det er både drag og vekt på feil sted, så det er en avveining hele tiden. Og flere har opplevd at furling line ryker og blafrende seil får skader. Sist Pip med skader på to seil. Interessant for øvrig er at de oppnår størst hastighet med de nyeste foilerne med enkel seilføring: Bare storseil og J2, i ca. 18 knop TWS og 85-90 AWA. De legger alle andre seil i land, har båten i minimal vekt slik at den flyr lett, og balanserer med vannballast, kjøl og foiler slik at de får båten stabilt flygende. Da går det i over 40 knop, altså mer enn det dobbelte av vindhastigheten. I VG, hvor de har mange hundre kilo seil, ekstra tauverk, reservedeler, verktøy, diesel, mat, nødvann etc. etc. om bord, går det ikke fullt så fort. Men snitt på 25,7 knop over ett døgn, slik Seb Simon gjorde for noen dager siden, er nå ikke så verst det heller... Fint bilde av Macif (som leder nå) i slik lett, rask konfigurasjon: Bilde av Jean-Louis Carli Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Maika skrev for 13 timer siden: Fransken min er for rusten, han sier kanskje noe om hvorfor han ikke gjør dette fra cockpit? Jeg kan ikke fransk, men de har antagelig fire rev og skulle man rigge reveliner både for masteliket og akterliket for alle disse blir det mye tauverk som kan hekte seg i ting, of det er som @Indy sier mye seil som skal stues på masten. Enklere og mindre som kan gå galt, og man kan ta en manuell sjekk på alt opphever sikkert ulempen med å måtte ta på seg smokken og klatre ut? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2024 Masten på Pip Hares Medallia falt ned : https://www.vendeeglobe.org/en/article/dismasting-imoca-medallia Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 16.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2024 Tragisk for Pip som har jobbet så hardt gjennom så mange år. Hun har jo en litt mer uvanlig bakgrunn og vei inn i dette enn de andre, og har kanskje slitt hardere enn de fleste. Håper virkelig at hun kan få til satsing videre mot VG2028. Følelsesladet video lagt ut nettopp: Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2024 Ja, det er trist, det var moro å følge Pip i 2020-21 og så langt i år. Men det er jo en del av gamet, med dette er tre av 40 ute p.g.a. skader, men fortsatt 37 som er med i racet, selv om det har begynt å bli større og mindre skader på flere av båtene. Sebastien Simon har f.eks. mistet den ene foilen og er nå nede på tredjeplass. Interessant at det er nå bare 25 Nm mellom Leder Carlie Dalin og Yoanne Richomme på andreplass... https://www.yachtingworld.com/all-latest-posts/breaking-news-pip-hare-dismasted-in-vendee-globe-156110?fbclid=IwY2xjawHM3j1leHRuA2FlbQIxMAABHeSZBNKBUFhYZLtsnynszdidZMKFsenKNcTYdBGWoZUNT5LP5Ey6-8ZILg_aem_bK0B7p0zBJr_b6L_9DkbcQ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.