Jump to content

Vendee globe 24/25


Krimart

Recommended Posts

De har kanskje vært ekstra uheldige med været i år, stormene har kommet (og fortsetter å komme) tett på hverandre - og er store. Dette tatt i betraktning er det godt gjort at første båt som mister riggen kommer først nå etter halvkjørt løp. 

 

Det ser vel ut til å være 4 båter som er ute - jeg tror ikke Szabi (New Europe, fra Ungarn) klarer å bytte V2-vantet (som har røket) uten assistanse. Han er på vei til Cape Town, og han ligger jo laaangt bak de andre etter å ha måttet reparerere på Gran Canaria etter seilskader tidlig i løpet.

 

Man ser lavtrykkene står i kø nedenfor (mørkeblått er over 40 knop). Jeg har medfølelse med kineseren Charlie som har fått bra med juling allerede, og nå skal bli skambanket av ikke bare en, men to stormer. Og han har bare en hånd, og har attpåtil skade i den skulderen han må bruke hele tiden. Rød båt rett før Kerguelen Islands.

 

image.png.4b3a1fe1c09b9d146bc573b928548f55.png

Link to post
  • 2 uker senere...

Charlie Dalin og Yoanne Richomme har nå krysset ekvator på vei nordover i Atlanteren. Forventet ankomst i Les Sable D'Olonne 14-15 januar. De to har byttet på ledelsen nesten hele veien siden Kapp det Gode Håp, nå leder Dalin med bare 80Nm.  De ligger an til ny rekord på rundt 65 dager og knuser dermed den gamle rekorden med 9-10 dager. 

Link to post
Sitat

This morning, at 0830 UTC the halyard of the code 0 (largest headsail) of the IMOCA Freelance.com broke. The 200m2 sail ended up in the water, dangerously tangling in the keel.
Guirec had no choice but to dive under his boat, in water of 5 degrees Celcius, to disengage the sail from his keel. It was a particularly difficult and high-risk operation in the cold waters of the South Atlantic, while the boat was uncontrollable and drifting towards the coast.
At the end of an exhausting operation he brought the sail back on board. For him, the mission was essential: "it would make me sick to leave anything in the ocean." But he admitted to being exhausted afterwards, confiding to his team: "I have no more juice left.”

tøffe tak...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Ja. Boris Hermann har fått sitt å stri med siste uken, først måtte han klatre masten for å fikse arbalete( hva nå det er?) så ble han truffet lynnedslag og en del elektronikk gikk ad undas, i går røk fall-kroken til Jib2. Se video av at han klatrer masten igjen 4 dager etter forrige, og jobber til det er mørkt for å surre toppen av seilet. :sjokkert: https://youtu.be/jxu5tKl1suA

Link to post

Boris valgte, som den eneste, å ha fall på J2 (de andre lasher dette seilet permanent i toppen slik at seilet ikke kan tas ned). Disse store seilene kan uansett ikke henge i fallet, derfor brukes en fallkrok som mekanisk låser seg til en skinne og fallet avlastes. Denne kroken (som alle bruker på storseilet) er komplisert, består av over 40 deler, og har gitt problemer hos mange. Når kroken røk hos Boris måtte han ned med seilet, og når været tillot det måtte han opp i masten og lashe toppen som de andre.

 

J2 er ved siden av storseilet det viktigste seilet de har, det brukes desidert mest av alle forseil, særlig på kryss og slør. Staget til J2 er permanent og masta faller ned om det ryker. Når de kjører masthead-seil må også J3-staget stå, ellers inverterer masta.

 

Det han tidligere måtte opp og fikse i masta var nedhalene til akterstagene. Disse nedhalene flytter akterstagene lenger ned på masta når de ikke kjører masthead-seil. De blir en slags lensetakler om man vil.

 

Boris er for øvrig ikke noe glad i høyder og går ugjerne i masta...

Link to post

Det står mer her om arbalete: https://www.team-malizia.com/news/successful-repair-at-great-heights-day-58-vendee-globe en krok på akterstagene som med line kan stramme akterstagene inn på masten i posisjonen for Jib 2, men som kan slakkes når han seiler med Jib 0 (Code zero).  M.h.t. bruk av avlastningskrok på fallet har jo det vært i bruk i mange år nå for storseil, og mens det tidligere VG var en typisk utfordring at disse røk har de slik jeg forstår blitt mye bedre. Problemet med å surre forseilet til toppen er at om du må ta ned seilet må du opp og kutte/løsne surringen, og så opp igjen og surre på nytt når det skal heises igjen. Derfor prøvde Boris med krok også på J2 så seilet kan tas ned og heises uten å måtte klatre. https://www.team-malizia.com/news/back-sailing-on-j2-after-successful-mast-climb-and-repair-day-62-vendee-globe

Link to post

En annen grunn til at ikke kan ha stramme fall stående i masta er at entype-masta, som alle bortsett fra to båter bruker nå, ikke har salingshorn, og med de fallspenningene vi snakker om her kan masta kollapse. Det er betydelig egenvekt i masta, som gir sideveis krefter i bølger, og et anselig vindfang også (masta er over en halv meter bred). 

Link to post

Synd med Eric Bellion som måtte gi seg og søke havn på Falklandsøyene. Dekkfestet for hans J2-stag var i ferd med å ryke for andre gang, og med en kraftig storm i vente hadde han ikke annet valg enn å søke nødhavn for reparasjon. 

 

Det ble visst en hårete tillegging i Port Stanley med 50 knop i kastene! Havnemanøvrering er ikke disse båtenes sterke side! 

 

Eric er ikke noen nybegynner akkurat, og han var sterkt preget da han endelig var trygt fortøyd.

 

image.png.5607682bfcb1c3d278d6f3a81e6514d6.png

Link to post

Charlie Dalin er ventet i mål i morgen tidlig, mellom 4 og 7. Det vil gi ny rekord med 64 døgn og noen timer, 10 døgn raskere enn Armel l'Cleach's gamle rekord fra 2016! Yoann Richomme ventes inn ca. 12 t senere, Seb Simon (lokal helt fra Les Sables d'Olonne) på tredje ventes torsdag eller fredag. Det blir så ca. 1 uke før 4.-10. plass kommer inn. Ved passering av ekvator i går var det 3 minutter mellom 4. og 5. plass.

 

Målgangen blir selvsagt sendt direkte på YouTube, både engelskspråklig og fransk, og på mange TV-kanaler i Frankrike. Det forventes minst 200 000 mennesker langs kanalen inn til havna (han må rekke inn før 0730, ellers blir kanalen for grunn og han må vente noen timer til neste høyvann). 

 

Siste båt er enda over en uke fra Kapp Horn, og ventes ikke inn før i midten av februar.

 

Av 40 startende deltar fortsatt 34, og to båter seiler solo mot Les Sables utenfor konkurranse etter å ha måttet stoppe for reparasjoner. Disse blir tatt i mot i Les Sables av folkemengder de også.

 

Link to post

Helt utrolig rask rekordtid, det sier også Charlie Dalin. Båtene har blitt raskere, men de tre i tet har også vært fantastisk heldige med forholdene. Som Charlie sier det: disse båtene er veldig raske når de har vind, men de er veldig trege når det ikke er nok vind. 

 

Han sier også: At "røkla" ligger over en uke etter tet-trioen skyldes været og ikke at de er dårligere seilere eller har spesielt dårligere båter. 

 

Rekordtiden kan komme til å stå lenge, det skal mye til å treffe så maksimalt med været. 

 

Og at akkurat Charlie Dalin er den "heldige" er nok ingen tilfeldighet. Han har vunnet mest gjennom mange år, og er dyktig på det meste. I tillegg til at han bruker 5-6 timer i døgnet på vær-ruting, så har han også en slags syvende sans som gjør at han bommer mindre i usikre forhold enn de andre. Så en vel fortjent seier til en hardt arbeidende, fokusert og talentfull seiler!

 

Også Charlie har hatt sine tekniske problemer underveis, selv om han velger å holde tett om dem underveis. En stor reparasjon på J0, et fall som måtte byttes, 1,5 m lang sprekk i skroget som måtte repareres, autopilot-ram, taulåser og tusen småting har måttet repareres underveis også for ham. Men han hadde rigg, hele seilparken, styring, foiler, kjøl og all elektronikk fullt funksjonsdyktig når han gikk i mål. I motsetning til de fleste andre. 

Link to post

Heller ikke min helt, 65 år gamle "le Roi" Jean le Cam, i sin 6. Vendee Globe, kom unna uten alvorlig skade på utstyr. Staget til J2 røk tvers av!

 

Alle forseil på IMOCA'ene er flyvende, så båtene har ikke forstag i vanlig forstand. Forlikstauet i J2, altså den største fokka, fungerer som permanent forstag og kan ikke tas ned, det er det som holder masta oppe. Og hos Jean røk det altså. Han hadde heldigvis andre forseil oppe og forholdene var ikke verre enn at masta ble stående, og han har fått fikset det såpass at han kan bruke J2. Det er nok ikke så solid som det opprinnelige, så han må seile med forsiktighet hjemover. Synd, for han var i ferd med å legge gode foilere som Hublot, Fortinet-Best Western og Groupe Apicil bak seg, og han lå an til å bli desidert beste ikke-foiler.

 

image.png.e4f9a2b961a3addc0290558a35b69e47.png

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...