Jump to content

Teknikker, tips og triks for å trekke kabel i rør / trekkefjær etc?

snekkerbod

Recommended Posts

Skal trekke en nmea2000 kabel akter og frem til styrekonsollen. Det går 2 stk ca 60mm rør der fra før. Disse har allerede diverse kabler i seg (gir, gass, hydraulikkkabler forstyring, diverse strøm etc. De er vel ca 3 meter lange disse trekkerørene.

Har forsøkt med en trekkefjær i nylon (3 mm tykk) i begge rørene fra begge ender uten å komme spesielt langt, burde være grei plass i dem for det ser ikke ut som trekkerørene er stappfulle. Usikker på om trekkefjæren er for myk (i forhold til rørets bredde?). Forsøkte meg også på å blåse en lett tøydott bundet fast i et fiskesnøre gjennom der. Brukte en Makita 18v blower. Har funket med 12 mm el-rør tidligere. Men er vanskelig å komme til så det funka ikke i dette tilfellet. 

Hva er beste triks, bortsett fra banning og forsøke i timesvis?

Solseng skrev 6 minutter siden:

oble fra i ene enden og bruke den som "trekkefjær". Litt frem og tilbake altså.

Det er et triks. Et annet triks er å bruke en gammel kontrollkabel som trekkefjær, de er vesentlig stivere enn trekkefjæra som elektrikeren bruker. Mange ganger kan det også være alfa-omega å smøre opp skikkelig slik at det blir glatt. Gummikabler o.l. som ligger i trekkerøret kan bli veldig tråkke. 

Solseng skrev 17 minutter siden:

Du kan jo se om en av kablene som allerde ligger i røret, ligger/løper fritt - koble fra i ene enden og bruke den som "trekkefjær". Litt frem og tilbake altså.

Bra tips. Men vet ikke helt om jeg tør det. Mange av kablene er buntet sammen så er ingen åpenbar singel kabel som kan brukes til det. 

Komodo skrev 3 minutter siden:

Det er et triks. Et annet triks er å bruke en gammel kontrollkabel som trekkefjær, de er vesentlig stivere enn trekkefjæra som elektrikeren bruker. Mange ganger kan det også være alfa-omega å smøre opp skikkelig slik at det blir glatt. Gummikabler o.l. som ligger i trekkerøret kan bli veldig tråkke. 

Ja - det kan jo være en ide. Finne en stivere kabel. Spm er hvor jeg enkelt kan finne noe slikt. 

snekkerbod skrev for 1 time siden:

Forsøkte meg også på å blåse en lett tøydott bundet fast i et fiskesnøre gjennom der. Brukte en Makita 18v blower. Har funket med 12 mm el-rør tidligere. Men er vanskelig å komme til så det funka ikke i dette tilfellet. 

Forsøk med støvsuger i stedet, bind fast en passende tøybit i hyssing og sug den inn.

se der ja to like forslag samtidig:smiley:

Redigert av Beach (see edit history)

Trolig stopper trekkefjæra opp fordi den er for myk og kablene som ligger der ligger sjelden snorrett igjennom et slikt trekkerør.

Ofte kan en stakefjær, som er langt stivere løse problemet. Et annet alternativ kan være en PR-kabel (kabel til åpen forlegning i bolighus). Tape denne i enden så den ikke blir for butt.  

Svart (redigert)

Takk for gode innspill. Jeg skal nok absolutt teste PR-kabel. Det har jeg liggende her på hytta. Dyson støvsuger på batteri har jeg akkurat kjøpt hjemme, så det får jeg prøve hvis PR-kabelen skulle svikte, men tipper og håper PR-en gjør jobben. Trekkerøret er vanlig «rillete» på utsiden men har en gummikledning på innsiden, så kabelen vil ikke bli bremset unødig (forhåpentligvis...).

Burde funnet en liten kjegleformet gjenstand som jeg kan tape på tuppen. Hva kan brukes til det mon tro. 

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Solseng skrev for 4 timer siden:

Er elektriker, så kjenner til problemstillingen. Latmannsmetoden er å først prøve med det man har for hånden: Tommestokken. Er det mer enn 2m, så teiper man sammen to stk. Så lenge man ikke har et 90-graders bend, kan det fort fungere bra det...:giggle:

Det finnes vel ingen elektrikere som ikke har denne i bilen?6422304C-D83F-4CAC-8443-7393C942D3DD.jpeg.284f040396733d9ab4b1987bceab77d1.jpeg

Forøvrig er min erfaring at pvxp er hakket bedre enn PR ✌️

Har akkurat slitt med det samme. Løste seg til slutt etter fler timer med ukvemsord med plenty glidemiddel a la zalo.. det gjør en forskjell! 
Bare husk å dra med en ekstra snor til sist, så har du en forbindelse til neste gang. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Kan i hvertfall love at tommestokk, pr og andre elektriske ledninger kommer langt ned på lista i forhold til en gammel kontrollkabel. Kontrollkablene er så stive at de pløyer seg vei og dytter vekk andre ledninger som ligger i veien i trekkrøret. Pr o.l. vil bøye seg hvis man bruker litt kraft. Det skjer ikke med en kontrollkabel. Men som sagt, viktig å smøre. På vanskelige tilfeller bruker jeg et smøremiddel som ligner litt på silikonfett i konsistensen. Blir utrolig glatt med dette fettet, samtidig så er det ikke fett på samme måten som grease. Har ei svær bøtte av stoffet som har blitt brukt til å smøre gummilister på hangarporter den gang Rygge flyplass hadde jagerfly. 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Har ei svær bøtte av stoffet som har blitt brukt til å smøre gummilister på hangarporter den gang Rygge flyplass hadde jagerfly

Vi lurte alltid på hvor det blei av den bøtta. Husker vi organiserte flere manngarder for å finne den igjen, distribuerte flyveblader og ringte snåsamannen, men måtte etterhvert innse at den var tapt for resten av evigheten...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...