Jump to content

Markedspris på scand baltic 2000-2010

Gurba

Recommended Posts

Hei.

Vi er en familie på 5 som skal kjøpe båt, vi har landet på scand baltic 29 og har med det spørsmål om pris setting.   Utvalget på finn.no er tynt og sammenlignings grunnlaget er vanskelig.

Er nivået kunstig høyt eller ligger det på samme sted som for 1-2 år siden ?

Vi liker løsningene med soveplasser som nyere baltic har med 3 kabiner.

Ja, det er høyere enn før corona. Vi fikk nesten igjen pengene da vi i fjor solgte vår 2007 som ble kjøpt i 2013. Kjempegrei båt som vi hadde stor glede av. Forstår godt av du liker 3-kabiner. Ikke gå for mindre motor enn Yanmar på 290 hk. Det kommer nok flere på Finn i løpet av de neste ukene. 

Oversikten trydis la ut tipper jeg var før pruting.

Redigert av tilplan (see edit history)
tilplan skrev for 8 timer siden:

Ja, det er høyere enn før corona. Vi fikk nesten igjen pengene da vi i fjor solgte vår 2007 som ble kjøpt i 2013. Kjempegrei båt som vi hadde stor glede av. Forstår godt av du liker 3-kabiner. Ikke gå for mindre motor enn Yanmar på 290 hk. Det kommer nok flere på Finn i løpet av de neste ukene. 

Oversikten trydis la ut tipper jeg var før pruting.

Ja kommer det en 2007-2008 til rundt 700 med riktig motor og HT så slår vi til 😊

Valuta, inflasjon samt tilbud/etterspørsel er hva som avgjør pris, og så får man vurdere om prisen man til enhver tid må betale for en vare er "rikitg" i egne øyne, eller ikke. Hvis man mener noe annet enn markedet kan det ta lang tid før man blir båteier.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Husk at annonserte priser på Finn, ikke nødvendigvis gjenspeiler hva båter faktisk selges for. Det gjelder også i dagens Corona-marked. Scand Baltic er riktignok populære blant mange, men forsøk å ha is i magen og hodet med deg. Utrolig mange fallgruver å gå i hvis man ikke har båterfaring fra tidligere. Hva en båt kan selges for handler også mye om hvor velholdt den er, grad av ekstrautstyr osv. Her er forskjellene store.  

R.O skrev 35 minutter siden:

Hva er normalt? En ny +/- 30 foter koster rundt 3mill, så det er fortsatt betydelig brukt rabatt for båter i denne 

Normalen er bruktpris et godt stykke under nypris.

Nybåt har garanti, spesiellt på motor og utstyr.

Folk var villig til å betale langt mindre for etpar år siden enn idag, og dit kommer vi helt sikkert igjen. Nye båteiere oppdager utgifter med vinteropplag,  service, og kanskje et båtliv de ikke forespeilet seg, da vil det bli salgs- bonansa nok en gang og prisene stuper. Først tror jeg det vil skje på eldre båter fra 90 til tidlig 2000 tallet, så de mindre mer ukurante day-cruiserene. 

Nøtterøy skrev 22 minutter siden:

Normalen er bruktpris et godt stykke under nypris.

Og hva koster den aktuelle båten, eller en tilsvarende båt, ny i dag og hvilken verdi vil du da sette på en brukt båt med et konkret eksempel mht pris og alder? 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja kjøpe en båt i kårånas blir naturlig dyrere en på et A4 år. Spørsmålet mitt var egentlig hvor mye den kostet i et A4 år som da vil fortelle meg hvor mye forventet tap vil være på å kjøpe den i Kårånas for så å selge den senere  i et A4 år.

Etter hva jeg kan skjønne ca 50-150 på en 2000-2005.    Det er levbart og vil være proposjonalt med evt salg av egen båt før nyanskaffelse.  

Takk igjen for tips og bemerkninger. 
Endringen på 2003-2004 er notert

De dukker opp en del kupp på finn innimellom i denne båtklassen, men de blir solgt kjapt.

Ofte etter 2-3 dager, slik som denne med nesten ny motor: 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=217352709

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...