Jump to content

Asymetrisk fortøying i marina - noen tips?


Alias_Knagg

Recommended Posts

Ja her har det skjedd en del i løpet av dagen :-)

 

ivar skrev for 7 timer siden:

Ser utfordringen her, med at springet kan havne over rekka og gjøre skade på feks kalesje

Ja det var dette som skapte hodebry for meg i dag.

 

ivar skrev for 7 timer siden:

I vår båthavn så er det ikke lov med sjakler i fester på brygge/utliggere. 

Her er det sjakler i fleng, og da gjør jeg som romerne i Roma nærsagt, men jeg skal forsøke med en stump bensinslange eller noe slikt på sjakkel boltene og se hvor lenge det holder, bare for moro skyld.

 

mons skrev for 7 timer siden:

Største problemet er vel at brygga til stb kanskje flytter seg en meter sideveis når det blir mye vind

Det er faktisk et veldig godt poeng som jeg ikke helt hadde tenkt på. Det tilsier nok at jeg skal ha litt mer marginer på den siden en jeg har nå ja.

 

lurvetass skrev for 7 timer siden:

Bå brygga knyter du doble halvstikk og sikrer med strips.

Da kan du justere litt så det blir akkurat passe.

 

Planen min er egentlig stikk motsatt. Dvs. spleis og sjakkel på brygga, og "faste" pålestikk på kryssholtene til jeg får justert inn det hele, og så spleiser jeg øyer når jeg er fornøyd. Etter neste gang det er litt ordentlig vær forhåpentlig vis.

 

Det er sikkert bare fordi jeg er ny på dette at jeg tenker slik. Om noen år skal du se at jeg kjøper 15mm, lager noen knuter og ferdig med det!  :-)

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post

Og her er resultatet av all min grubling og alle de gode forslagene :-J

 

1372578491_Screenshotfrom2021-05-1523-51-39.png.c07f1d64339612802dbfaad1c882a45e.png

 

Kanskje jeg tenker klarere i morgen, men i dag klarte jeg ikke finne noen fornuftig måte å få på plass et spring til.

Observer at jeg faktisk måtte ett par ledd ned på kjettingen for å unngå at springet tar livet av kalesjen min når det blir stramt. Ikke optimalt.

Det kan tenkes det hadde vært litt lettere med baugen inn, men jeg innbiller meg at baugen mot den mest værutsatte retningen er et viktigere hensyn.

 

 

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
mons skrev 1 time siden:

Da er du den korteste fortøyningen.

Drittplass.

Hm.. skjønner hva du mener. Om man skal se positivt på det, er det kanskje derfor den er litt ekstra bred. Tror jeg trenger å ta en prat med noen som har litt fartstid i denne marinaen. F.eks de som har plassen på andre siden av broa, selv om den står tom nå.

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post

Er det mulig teksten forsvant

Jeg hadde forholdt meg mest til utliggeren som er det "eneste fast punktet"

Er det ikke et jern på tvers  eller tre et tykt tau rundt firkantrøret så du får et punkt til et spring begge veier.

Du får observere  hvor mye bryggende vandrer og ta hensyn til det, en ser snart på bryggeplaten hvor mye landgangene vandrer studer begge.

det var det meste som forsvant.

 

Det er vel noe å gå på akterover ser ikke hvor baugen er i forhold til utliggeren.

 

image.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev for 22 timer siden:

FORSHEDA NR.1   dempere holder til din båt.

Båtvekt   0,5 tonn  10 mm..  1,0 tonn 12mm.. 2,0 tonn 14 mm

 

Nå har jeg funnet noen flere gamle tråder om fortøying og da skjønner jeg at dette med Forsheda er en greie :-)

Tror jeg skal forsøke å klare meg med det jeg har for denne sesongen, men om det tegner til at jeg får leie denne plassen på lengre sikt, så skal jeg vurdere å oppgradere. Da slipper jeg kanskje å kjøpe en ekstra for ett spring jeg ikke får montert også :-J

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Roger jo skrev 29 minutter siden:

Jeg hadde forholdt meg mest til utliggeren som er det "eneste fast punktet"

Jeg det forslaget kom jo tidligere her også, uten at jeg skjønte den sammenhengen.

Det er ingen andre i marinaen som har laget midt-fester på utliggeren, men ned på knærne og kikke under, er helt klart på agendaen i dag :-) Ellers er det årsmøte i bryggelaget om bare to dager, så da har jeg en god anledning til å forhøre meg litt om saker og ting.

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Alias_Knagg skrev 2 minutter siden:

Jeg det forslaget kom jo tidligere her også, uten at jeg skjønte den sammenhengen.

Det er ingen andre i marinaen som har laget midt-fester på utliggeren, men ned på knærne og kikke under, er helt klart på agendaen i dag :-) Ellers er det årsmøte i bryggelaget om bare to dager, så da har jeg en god anledning til å forhøre meg litt om saker og ting.

Nå ser jeg og at det med spring er en utfordring.

Tror forslaget til Roger Jo må være en bra løsning.

Du vil nok få mye av den samme effekten på denne måten.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Alias_Knagg skrev 36 minutter siden:

Da slipper jeg kanskje å kjøpe en ekstra for ett spring jeg ikke får montert også :-J

Du bytter ikke til Forsheda før en er utslitt.

Alias_Knagg skrev 4 minutter siden:

Det er ingen andre i marinaen som har laget midt-fester på utliggeren

De andre har utliggere på begge side, og gjerne  kryssholt på mitten, ikke tenk tanken ville blitt en snublefelle på din båt

og hekken på din båt er utfordring å sette spring fra.

får du beholde plassen, tenk på å fortøye,  hvis du kjøper ny båt. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...