Jump to content

Fantasipriser på VP deler

Lazyjack

Recommended Posts

Må nesten dele denne.

Bestilte ny sirkulasjonspumpe til D2-40 fra forhandler på Østlandet. Overraskelsen var stor da da den kostet NOK 8.700! I tillegg var den utsolgt fra hovedlager i Belgia og var ventet inn til hovedlager først om tre uker.

Kastet meg rundt og sjekket hos parts4engines.com i England, £60!!! 

Med frakt og moms rundt NOK 1.300 og levert på under en uke. 

Hvordan er det mulig med en slik prisdifferanse, vi snakker over femgangeren! Og det er mest sannsynlig samme pumpa! 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Hulda skrev 1 minutt siden:

Muligens er pumpen til 1300 kroner en opplagt kinapumpe. Mens pumpen til 8700 kroner er en fordekt kinapumpe. Ikke bytt din Volvo bort bit for bit, kjøp originaldeler! Samme gjelder filtere og mye annet rart. 

Joda, husker slagordet fra Volvo fra 70(?)-tallet. Sikkert mange som tror på det enda ?

Jeg fikk vel litt pes her inne da jeg ble mistenkt for å kjøpe kinakopi av Separ filter til halv pris sammenlignet med pris fra norsk forhandler. Men faktum var at filteret er merket made in Germany. Og transporten gikk fra Tyskland til USA til Norge. Og selv med frakt halve kloden rundt, inkludert USA VAT, norsk fortolling og norsk MVA, ble prisen halvparten av importørpris over-disk-pris Vestby, Norge.

Motoren er ikke Volvo Penta, men en Perkins motor marinisert av Volvo Penta. Disse går i anleggsmaskiner over hele verden, og ser ingen grunn til å betale 6 gangeren for grønnfargen på en vannpumpe som kun ser innsiden av motorrom og kjølevæske, intet sjøvann. 

Jeg hadde gladelig kjøpt den i Norge til fornuftig pris for å støtte norsk forhandler, så dette handler ikke om å kjøpe samme del for å spare 20% i utlandet. Men fant ikke erstatningsdel uten grønnfarge her hjemme. 3D403B61-0539-472F-BCC1-0D1920581A29.jpeg.43e6ac333f0da9e09a081247d0e40a79.jpeg

Redigert av lr-80 (see edit history)

Eneste måten å komme ut av dette med æren i behold er ved å først bestille billigpumpen (på grunn av tidsbesparelsen med rask levering), så legger du prisdifferansen på kr 7.400,- i en konvolutt og leverer (sammen med en flaske vin?) til din lokale grønnmalingsforhandler. Da får du støttet lokalt næringsliv, samtidig som du får bonus med rask levering. Vinn, vinn i pose og sekk for alle næringsdrivende altså! 

Lazyjack skrev 51 minutter siden:

.... og kanskje også anspore andre til å sjekke to ganger. 

Takk for tips og informasjon om alternative dealere, @Lazyjack

Etter to ti-år med Yanmar-motorer hadde jeg helt glemt hva reparasjoner og delekjøp innebar, helt til det for et par år siden snek seg inn grønnmaling i kjellerrommet igjen. For meg har det besynderlige vært at "Perkins-delen" av motoren sånn sett har vært feilfri, mens ganske mye av det som er montert i Skøvde og Vara ikke engang har tålt 700 motortimer.

Min samvittighet er detfor ikke grunnere enn at jeg godt tåler noen linker som reduserer belastningen med å være VP-eier med en femtedel ??. Kjør på!

Hulda skrev for 1 time siden:

Og selv med frakt halve kloden rundt, inkludert USA VAT, norsk fortolling og norsk MVA, ble prisen halvparten av importørpris over-disk-pris Vestby, Norge.

Omtrent som da jeg kjøpte ny original elastisk kobling. Jeg har overhodet ingen skrupler med å bestille fra utlandet når det er stor prisforskjell og brukbar kvalitet. Min økonomi tillater ikke unødvendig sponsing dersom jeg skal fortsette båtlivet . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

VP tar ca 300kr pr O-ring for ladeluftkjøler.

Så var jeg i kontakt med en som bekjent som jobber med produsering av pakninger/o-ringer. 
Han fortalte at O-ringene spys ut i hopetall og koster ca 5kr å produsere (alt inkl).

Så kommer VP og setter en pose med logoen sin, så stiger prisen så til de grader. 

Eika skrev 42 minutter siden:

Noen her som vet hva d6 er brukt som før den blei marinisert ? Hadde vært deilig med litt billigere deler 

Kan ikke svare deg konkret på ditt spm....men din tanke er rett:wink:

Jeg har en MD31A i min båt, den motorn sitter i Volvo-Åkermans gravemaskin H3.......så trenger jeg noen reservedel kan jeg gå til en

Reservedelsbutikk for anleggsmaskiner

S/Y Gunga Din

Kjøpte for en del år siden originale xenon lykter til en mercedes E200(99 modell) i thailand, siden jeg oppholdt meg der nede de fleste friperioder. Disse ble kjøpt hos autorisert MB forhandler. kosta ca 1/5 av prisen i Norge. Når jeg gikk ut, så lurte de på om jeg ikke skulle la de montere de, for det var innbakt i prisen hehe

Disse bestilte de hjem via bilens VIN nummer, å delene kom fra lager i Tyskland. Made by Hella, å levert med MB dele nummer hehe

Han jeg kjenner på BOS ble noe lang i tryna når han så disse å hørte prisen.

Eika skrev 1 time siden:

Noen her som vet hva d6 er brukt som før den blei marinisert ? Hadde vært deilig med litt billigere deler 

D6 er ikke «marinisert» i ettertid. Både D4 og D6 er rene marinemotorer, itviklet til det bruket de har i dag og fins ikke i noen andre utførelser. Så du må nok holde deg til VP.

Synes forøvrig ikke servicekostnadene er så høye på disse, er nå på min tredje problemfrie D6 og noen tusen gangtimer tilsammen. Hva er det du bruker så mye penger på disse på?

Chiefengineer skrev 9 minutter siden:

D6 er ikke «marinisert» i ettertid. Både D4 og D6 er rene marinemotorer, itviklet til det bruket de har i dag og fins ikke i noen andre utførelser. Så du må nok holde deg til VP.

Synes forøvrig ikke servicekostnadene er så høye på disse, er nå på min tredje problemfrie D6 og noen tusen gangtimer tilsammen. Hva er det du bruker så mye penger på disse på?

Kjøper noen vrak innimellom som overhales da, hadde vært fint med billigere lager, stempel og stempelringer, pakkninger, dyser, foringer, ventiler, kamkjede osv osv 

Så må den som er i dagelig bruk overhales etterhvert, den nærmer seg jo 9000 timer nå og skal få det meste av innmat nytt til vinteren 

Redigert av Guest (see edit history)
Okkaby skrev 2 minutter siden:

jøpte for en del år siden originale xenon lykter til en mercedes E200(99 modell) i thailand,

Jeg handler mye i Thailand for en brøkdel av Norske piser. Men når det gjelder spesielle båtdeler er det ofte ikke så billlig. Fritidsbår er for de rike som ikke ser på prisen . . . .

Likevel kan en gjøre gode kjøp, som for eksempel multifilament fiskesnøre som jo koster skjorta her hjemme . .

Og trenger du nye spesialtipassete briller kan du tjene inn hele flybilletten på to par. Synstest, utvalg, sevice og kvalitet minst like bra som i Norge.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 1 minutt siden:

Jeg handler mye i Thailand for en brøkdel av Norske piser. Men når det gjelder spesielle båtdeler er det ofte ikke så billlig. Fritidsbår er for de rike som ikke ser på prisen . . . .

Likevel kan en gjøre gode kjøp, som for eksempel multifilament fiskesnøre som jo koster skjorta her hjemme . .

Og trenger du nye spesialtipassete briller kan du tjene inn hele flybilletten på to par. Synstest, utvalg, sevice og kvalitet minst like bra som i Norge.

Har bodd der nede en del år, å komt der mye siden 90 tallet. Å ja en kan gjøre goe kjøp. Men noen ting er plutselig mye dyre enn her hjemme.

Prøvde å kjøpe en gass grill når vi drev bar der nede for en del år siden. kom meg fort ut fra butikken igjen. kosta sikkert 4 ganer norske prisen hehe Så da fortsatte vi med kull grillen 

Fiskesnøre har jeg faktisk kjøpt fra kina seneste år. Svin billig, å holder en tankbåt om nødvendig hehe

Men briller er helt utrolig billig i Thailand ja. Rene go bort prisen i forhold til her hjemme.

Eika skrev 1 time siden:

Kjøper noen vrak innimellom som overhales da, hadde vært fint med billigere lager, stempel og stempelringer, pakkninger, dyser, foringer, ventiler, kamkjede osv osv 

Så må den som er i dagelig bruk overhales etterhvert, den nærmer seg jo 9000 timer nå og skal få det meste av innmat nytt til vinteren 

Om en D6 er blitt så dårlig at du må bytte stemplene skulle jeg likt og sett sylinderveggene. Og uten løse foringer tror jeg regnestykket med overhaling er meningsløst kontra helt ny longblock med fabrikkskvalitet til ca 100 tkr.

Jeg hadde iallefall ikke vurdert engang å legge jobb i noe slikt.

For dere som har VP motorene som også brukes i anleggmaskiner, last eller buss, så ta med den gamle delen tilet Volvo Truck og Anleggs verksted. Da finner de gjerne den eksakt samme delen, men da med anleggsdelenummeret på pappesken, og så er delen ofte grå. 

Da har du fortsatt original Volvo del, og du har støttet lokalt næringsliv.

Når det er sagt: min erfaring er av Lasa - som jeg handlet hos - ofte hadde riktig så konkurransedyktige priser etter en samtale. Smådeler som filtre var de billigere enn f.eks Maritim på. 

Men ingen regler uten unntak. De skulle vel ha over 16000 pr giroljekjøler. Endte med nye Bowmankjølere til ca 1/10 av det - også handlet lokalt. 

Frustrerende også å ha betalt snaue 30000 for 2 originale eksosbend - som igjen røk etter ca 8 år.... (begge 2!)...Så originalkvaliteten et ikke hva den var.

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Om en D6 er blitt så dårlig at du må bytte stemplene skulle jeg likt og sett sylinderveggene. Og uten løse foringer tror jeg regnestykket med overhaling er meningsløst kontra helt ny longblock med fabrikkskvalitet til ca 100 tkr.

Jeg hadde iallefall ikke vurdert engang å legge jobb i noe slikt.

Smelta stempler for eks skjer støtt og stadigt ser det ut som. 

Foringene bytter vi, dreier ut de gamle og lar 2-3mm av de gamle stå igjen og dreier av 2-3mm på de nye og setter nedi 

Kamerat har kjørt over 1000timer med en d6 vi har gjort det med 

Eika skrev for 6 timer siden:

Svenske SLP har jo deler til de fleste VP motorer, å da noe rimeligere enn VP.

Ellers er det jo Mahle som levere det meste av stempler/foringer til VP. Så får du funnet en vei til å handle mahle deler uten om VP systemet, så har du originale deler til en bedre pris.

Svenske Orbitrade levere jo også mye deler inkludert stempler/foringer ti VP motorer til en bedre pris.

Så er jo noen muligheter der ute. Er å et firma i Hellas som levere komplette overhalings sett til både VP å de fleste andre merker .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...