Hulda Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 (redigert) Jeg kan godt se for meg at støpejernet i blokka ikke er av samme materialet som sliteoverflaten i sylinderveggene. Redigert 17.Mai.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 (redigert) Fargenyansen på toppen av D6 blokka kommer fra toppakninga, den har en forsterkning i sylinderkanten på størrelse med nyansen utenfor sylinderveggen på topp. D4/D6 var i all hovedsak utviklet for fritidsbåtmarkedet eller til lett yrkesbruk med begrenset garanti og mindre enn 300 gangtimer pr. år samt full effektuttak 1 time/12 timer. Derav ratingklasse 5. En av de store produksjonsfordelene med å ikke ha løse foringer var en høyere presisjon under produksjonsprosessen. Motorene går med relativt høyt turtall og har fått enda høyere turtall etter siste oppgradering. Vibrasjoner, balansering osv. Det var derfor ikke nødvendig å gjøre designet "overhalbart" om man tenker tradisjonell metode. De store uhellene løses ved å bytte longblock eller kjøre motoren helt til den regnes som utslitt, noe som er svært usannsynlig i en fritidsbåt mht. gangtimer. Fortsatt vil nok sylinderveggene kunne hones med godt resultat om ovalitet og slitasje er innefor kravene. Men også dette blir ikke enklere med tiden mht. nye legeringer etc. Enkelte motorer frarådes honing i dag selv om det også kommer nyere utstyr på markedet. Det leveres derfor ikke som originalt overdimmensjonerte stempler etc. Det fins muligheter til å få tak i i uoriginalmarkedet men ikke fra Volvo og til ukjent kvalitet. De havariene som har oppstått har gjerne ført til store skader på motorblokk der deler har kommet ut og reparasjonsmetoden med ny longblock til 16 672 EUR (Har steget betydelig i pris i det siste) har derfor vært dekkende for motortypen. Ingen typer maskinering av gammel blokk etc. utføres av autoriserte VP forhandlere med originale deler, man skal derfor tenke seg om mht. garanti på reparasjon av havarert D4/D6 med blokkskade da dette utelukkende utføres av utenforstående firma utenfor VP-systemet. Dette betyr selvsagt ikke at ei blokk med skade i sylinderveggene ikke kan maskineres teknisk sett men man får utfordringer med å kvalitetssikre deletilgangen mot original spesifikasjon. Men slike skader er uhyre skjelden på D4/D6, de fleste ender med ingen havari men et lite antall, mest i starten med totalhavari = ny longblock. Redigert 17.Mai.2021 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Det over stemmer veldig godt med hva jeg har fått forklart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.