Swingswong Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Lodding er ikke så vanskelig. Pass på at kablene ikke beveger seg når tinnet stivner. Det samme gjelder loddehylser. Ved bruk av loddehylser bruker jeg lighter oh drar denne frem og tilbake langs med ledning slik at kabelen også varmes noe opp. Har aldri hatt problemer med hylser eller lodding, men se etter at rinne trekker godt inn i begge kabler og hold kablene stille til det har stivnet. Link to post
Mr_Stian Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Jeg har brukt mange av disse hylsene å bruker alltid varmluftpistol. Ved bruk av lighter så risikerer du alt for mye varme som gjør at plasten rundt tinnet smelter. Så lenge du ikke smelter plasten så blir disse hylsene helt vanntette. De ringene som viser størrelse (rød, blå og gul ring) smelter og lager en vanntett gjennomføring rundt kabel. Link to post
Kjellg Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Har prøvd sånne skjøter med tinn inni, og jeg synes det er forferdelig vanskelig å treffe med riktig mengde varme. Enten blir det for mye og isolasjonen smelter, eller det blir for lite og tinnet trenger ikke inn i kordellene. Da lodder jeg heller og bruker krympestrømpe på «vanlig» måte. Link to post
Roger jo Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Komodo skrev On 15.5.2021 at 11.17: Jeg ville garantert valgt den metoden. Det kan ikke være mange minuttene å spare på å bruke hylser istede Enig og så slipper en og lurt på om tinnet smeltet i hylsa. ja til loddebolt og krympestrømpe. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Swingswong skrev for 10 timer siden: Lodding er ikke så vanskelig. Pass på at kablene ikke beveger seg når tinnet stivner. Det samme gjelder loddehylser. Ved bruk av loddehylser bruker jeg lighter oh drar denne frem og tilbake langs med ledning slik at kabelen også varmes noe opp. Har aldri hatt problemer med hylser eller lodding, men se etter at rinne trekker godt inn i begge kabler og hold kablene stille til det har stivnet. Ta ikke dette personlig, men dette er et godt eksempel, på mangel av kunnskap. Ved å dra leighteren frem og tilbake til kabelen varmes opp, skjer 3 mulige feil. - Om tinnet trekker ut i kobberledningen og den blir stiv kan den knekke ved vibrasjoner (Isolasjon vil ikke virke som strekkavlaster) - Om tinnet trekker for langt ut i ledningen, kan det også bli for lite tinn i loddepunktet - Om oppvarmingstiden blir for lang kan det bli en kaldlodding der tinnet har oksydert Som jeg prøvde å si i mitt forrige innlegg. Det mange mulige feil som kan oppstå, og den store utfordringen med disse hylsene er at hverken selve loddingen eller sluttresultatet er verifiserbart. Ser at du også er opptatt av at lederne ikke beveger seg. Ja det er viktig. Men mye enklere er det og feste de til hverandre mekanisk (Snurre dem sammen) før du lodder. Da gjør det ingen ting at loddingen beveger seg litt uder avkjølingen Link to post
NilsPils Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 JRK skrev for 1 time siden: Men mye enklere er det og feste de til hverandre mekanisk (Snurre dem sammen) før du lodder. Sånn gjør jeg det. Men lærte vi ikke lenger oppe at vi skal fortinne endene før vi lodder dem sammen . . ? Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
JRK Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 NilsPils skrev 4 minutter siden: Sånn gjør jeg det. Men lærte vi ikke lenger oppe at vi skal fortinne endene før vi lodder dem sammen . . ? Joda, helt rett. Fortinning gjøres for å fjerne oksydering før man lodder sammen ledningene, spesielt på ren kobber. Om man ser at tinnet flyter lett, er det ikke nødvendig å fortinne. Som regel slipper man også å fortinne om man har maritim kabel der hver leder allerede er fortinnet. Men det finnes faktisk standarder (både militære og sivile) for hvordan man fester to fortinnede ledninger i hverandre før man lodder, men det går en grense selv for meg hvor langt man skal strekke dette temaet Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 (redigert) Ble i alle fall tradisjonell lodding her, med loddestasjon og 1mm loddetråd. Alle ledninger klippet til "ferskt kopper" og tvunnet sammen, deretter varmet opp og tinn som smelter og suges inn overalt. Ingen kaldlodding som jeg kunne se, og av de 32 skjøtene var det én jeg ble "misfornøyd" med men allikevel var innafor. Krympestrømpe overlapper mye for å gi god støtte. Forventer at disse loddepunktene skal ha lang levetid. Fra dette: Til dette Jeg hadde ikke stor strømpekabel tilgjengelig, og ver også usikker på om jeg får en over kontaktene som er i hver ende av kabelen. Tenker derfor å bruke eltape for å forsterke skjøtene mer. Disse vil bli liggende uten strekk og i sturom der det ikke er fuktig. Redigert 18.Mai.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
NilsPils Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Grand Banks jr skrev 59 minutter siden: Fra dette: "Til dette" Jeg går ofte andre veien. Klipper ledninger og kobler til rekkeklemmer. Praktisk når du skal feilsøke eller demontere komponenter. Men jeg bruker aldri rekkeklemmer av den typen der. Det skal være marin utførelse med kabelsko og solide skruer. Har hittil ikke hatt noen problemer med det, bortsett fra at jeg nå bare finner brukbare rekkeklemmer på nettet. BestMarin fører dem ikke lenger. De har nå bare noe ubrukelig søl . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jannmar Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 (redigert) Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Jeg hadde ikke stor strømpekabel tilgjengelig Mener du kabelstrømpe? Redigert 18.Mai.2021 av Jannmar (see edit history) Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 (redigert) Jannmar skrev 27 minutter siden: Mener du kabelstrømpe? ?? Mente krympestrømpe eller krympeslange. @NilsPils, ser den. Men jeg hadde ikke noen passende rekkeklemmer liggende og jeg har bare alt for mange ganger opplevd at sukkerbiter ikke holder mål. Så ville derfor lodde ledningene hjemme etter at de har ligget til tørk, samt forsegle med krympestrømpe med lim. Da blir det forhåpentligvis aldri problemer. Det er også mulig i dette tilfellet å feilsøke gjennom kabelen, da det er samme fargekoder alle veier (oversiktlig). Skulle det være brudd så kan man kutte bort krympestrømpen og måle seg frem og evt lodde på nytt. Dette er tross alt multikabelen som går fra motor til instrumentpanel. ? Når det gjelder strøm ellers i båten så er det stort sett skrudd. Redigert 18.Mai.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
X10an Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 NilsPils skrev 1 time siden: Det skal være marin utførelse med kabelsko og solide skruer Bilde, eller så tror vi deg ikke! Neida, men jeg er faktisk nysgjerrig på hvilke typer rekkeklemmer du refererer til her? Link to post
NilsPils Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 X10an skrev 34 minutter siden: Bilde, eller så tror vi deg ikke! Neida, men jeg er faktisk nysgjerrig på hvilke typer rekkeklemmer du refererer til her? Mer om det her: Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jannmar Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Komodo skrev On 16.5.2021 at 1.09: Tror jeg har en gammel rull med blyholdig liggende, men bruker stort sett bare den som er i handelen nå, og den er vel uten bly. Ser ikke helt problemet med å få gode skjøter, men det er jo noen triks. F.eks. høy effekt, riktig temperatur, rent kobber, og så kort loddetid som mulig. Greit nok om man benytter en god loddestasjon, men ikke så greit uten blyholdig om man bare har en vanlig loddebolt uten mulighet til å stille temperaturen. Til lodding av disse "sytrådene" 0,75mm2 som ofte er påmontert div. utstyr er blyholdig loddtinn uovertruffen. Det er nå min erfaring. Link to post
JRK Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Grand Banks jr skrev for 5 timer siden: Ble i alle fall tradisjonell lodding her, med loddestasjon og 1mm loddetråd. Alle ledninger klippet til "ferskt kopper" og tvunnet sammen, deretter varmet opp og tinn som smelter og suges inn overalt. Ingen kaldlodding som jeg kunne se, og av de 32 skjøtene var det én jeg ble "misfornøyd" med men allikevel var innafor. Krympestrømpe overlapper mye for å gi god støtte. Forventer at disse loddepunktene skal ha lang levetid. Fra dette: Til dette Jeg hadde ikke stor strømpekabel tilgjengelig, og ver også usikker på om jeg får en over kontaktene som er i hver ende av kabelen. Tenker derfor å bruke eltape for å forsterke skjøtene mer. Disse vil bli liggende uten strekk og i sturom der det ikke er fuktig. Dette ser jo helprofft ut. Kabler til viktige funksjoner som motor vil også jeg ha tette, uten rekkeklemmer. Istedenfor elektrikertape på pluggene så vil jeg anbefale selvvulkanisernde tape. Denne brukes utendörs i master og er helt tett https://www.jernia.no/oppussing-og-vedlikehold/maling-og-oppussing/maleredskap/tape/3m-selvvulkaniserende-tape-25mm/p/58013747 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn