Jump to content

Mercury Verado 225 når ikke maks turtall...

gtkvammen

Recommended Posts

Hei! Jeg har en 2011 Nordic Ocean Craft 22 DCO med 2011 Mercury Verado 225, jeg får den ikke opp i maks turtall som skal være mellom 5800-6400rpm. Da jeg kjøpte båten hadde motoren en Mirage plus propell 14 3/4 x 21, greidde da 4800rpm på maks, har nå byttet til Solas 14 3/4 x 17, og har nå greidd en gang og komme opp i 5500rpm. Etter den ene gangen greier jeg ikke mer enn 5250rpm. Venter nå på enda en propell, en Mercury Enertia 15 x 15. Men jeg er ikke så sikker på om jeg greier topp turtall med denne heller. Noen som har erfaringer med verado 225? Kan det være missvisende turtall på min vessel view eller er det andre ting som kan sjekkes?

60147FBA-086A-4227-9405-A1D84A638D09.jpeg

Stemmer det at du på det turtallet har 47 knop? Hvis så hva ligger drivstoff forbruk på? Vil tippe den drar ca 80 liter/time på fullt. 

Jeg har en Verado 300hk, med 1.85:1 girkasse. På den har jeg Enertia 15x15. Det gir meg 39-40 knop på 6400rpm. Basert på det virker det underlig at du skal ha samme propell hvis din fart er 47 knop.

En annen ting er om motoren din sviver rett. Noen feilmeldinger? Går på alle sylindre oa? Eller som du nevner kanskje feil indikasjon av turtall. 

Sørlandet2 skrev for 5 timer siden:

Stemmer det at du på det turtallet har 47 knop? Hvis så hva ligger drivstoff forbruk på? Vil tippe den drar ca 80 liter/time på fullt. 

Jeg har en Verado 300hk, med 1.85:1 girkasse. På den har jeg Enertia 15x15. Det gir meg 39-40 knop på 6400rpm. Basert på det virker det underlig at du skal ha samme propell hvis din fart er 47 knop.

En annen ting er om motoren din sviver rett. Noen feilmeldinger? Går på alle sylindre oa? Eller som du nevner kanskje feil indikasjon av turtall. 

Tjah, om farten stemmer 100% er jeg ikke sikker på. Men båten er oppgitt til å gjøre 48 knop med den aktuelle motoren, så det kan kanskje ikke være langt unna realiteten? Hva den bruker av drivstoff har jeg ikke fulgt med på, så vet ikke.

Hvilken båt har du?

Motoren virker til å svive fint, hvertfall hørest å kjennest det greitt ut.. ingen feilmeldinger. 

Redigert av gtkvammen (see edit history)
Verado skrev for 3 timer siden:

Du bør kanskje undersøke om alle coilene fungerer som dei skal, hvis en coil er delvis defekt så dropper turtallet som en konsekvens og det er ikke alltid så enkelt å merke dette på en rekkesekser, tennplugger bør også undersøkes..

Er det noe måte å sjekke coilene på uten å måtte koble på noe instrumenter? Eller må jeg innom et båtverksted for å undersøke det? 

gtkvammen skrev 54 minutter siden:

Tjah, om farten stemmer 100% er jeg ikke sikker på. Men båten er oppgitt til å gjøre 48 knop med den aktuelle motoren, så det kan kanskje ikke være langt unna realiteten? Hva den bruker av drivstoff har jeg ikke fulgt med på, så vet ikke.

Hvilken båt har du?

Motoren virker til å svive fint, hvertfall hørest å kjennest det greitt ut.. ingen feilmeldinger. 

Jeg har en Uttern D77. 25 fot. 

Med 15x15 propell så når jeg lett 6400 rpm. 

Basert på det så tror jeg ikke du får mer fart en det jeg får, ca 39 knop på 15 propell. 

Så det er noe som ikke stemmer hos deg hvis du nå får 47 knop på 17 stigning. Bruk gps for å få god avlesning av fart. 

Jeg vil anta du har mulig å lese av forbruk, liter/time. Det for å få en indikasjon at den får nok bensin. 

Sørlandet2 skrev for 2 timer siden:

Jeg har en Uttern D77. 25 fot. 

Med 15x15 propell så når jeg lett 6400 rpm. 

Basert på det så tror jeg ikke du får mer fart en det jeg får, ca 39 knop på 15 propell. 

Så det er noe som ikke stemmer hos deg hvis du nå får 47 knop på 17 stigning. Bruk gps for å få god avlesning av fart. 

Jeg vil anta du har mulig å lese av forbruk, liter/time. Det for å få en indikasjon at den får nok bensin. 

Det er godt mulig det du forteller. Ikke vet jeg ? synest bare ting ikke helt stemmer her i det heletatt..Begynner å lure på om motoren trenger en ordentlig sjekk ?‍♂️

ja jeg kan lese av alt av verdier på vesselview skjermen, så forbruk kan jeg finne ut av. 

Når det gjelder bensin så er den jeg har kjørt på nå etter jeg skiftet propell fra 21 til 17 pitch ny. 

Èn ting er iallefall steika sikkert og det er at data som kommer fram her ikkje henger på greip. Det er rett og slett umulig. 

Med det turtallet der og den propellen så er hastigheten rundt 35 knop på 10% slip. Det er mykje som ikkje stemmer her. Den motoren på den båten skulle sjølsagt lett ha dradd turtallet til maks med den propellen. Og da toppet rundt 40knop.  Om du ikkje kan verifisere noe data som vises på det displayet ditt så anbefales det er autorisert verksted neste stopp. 

Ja den 21 du har rekker fint til 48 knop. Sikkert noe tung men hastigheten skal være innafor om turtallet noe lavt. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Cerberus skrev 11 minutter siden:

Èn ting er iallefall steika sikkert og det er at data som kommer fram her ikkje henger på greip. Det er rett og slett umulig. 

Med det turtallet der og den propellen så er hastigheten rundt 35 knop på 10% slip. Det er mykje som ikkje stemmer her. Den motoren på den båten skulle sjølsagt lett ha dradd turtallet til maks med den propellen. Og da toppet rundt 40knop.  Om du ikkje kan verifisere noe data som vises på det displayet ditt så anbefales det er autorisert verksted neste stopp. 

Ja slik jeg har forstått det så er jeg enig med deg. Er litt forvirret av hele greia? har pratet med 3 forskjellige båt og motor forhandlere/verksteder, og alle har gitt meg samme svar, som er ned i pitch ?‍♂️ Men føler ingenting stemmer allikevel!!

Her er en veldig grei video om feilsøk på dette temaet, det er riktignok en Opti V6 men prinsippet er det samme, du ser han tar av pluggen til injectoren sylinder for sylinder, dette er sikrere en å ta på pluggledninger (risikere en karamell uten sidestykke). Hvis en sylinder er ute da lokaliserer du den, da er det coil, tennplugg eller injector som er synderen.

Verado skrev 18 minutter siden:

Her er en veldig grei video om feilsøk på dette temaet, det er riktignok en Opti V6 men prinsippet er det samme, du ser han tar av pluggen til injectoren sylinder for sylinder, dette er sikrere en å ta på pluggledninger (risikere en karamell uten sidestykke). Hvis en sylinder er ute da lokaliserer du den, da er det coil, tennplugg eller injector som er synderen.

Tusen takk!! Detta ga meg en god pekepinn på hva jeg kan prøve selv ?

Cerberus skrev for 13 timer siden:

Ja den 21 du har rekker fint til 48 knop. Sikkert noe tung men hastigheten skal være innafor om turtallet noe lavt. 

Godt mulig at den 21 propellen er rett i utgangspunktet da. Bare få en sjekk på maskineriet ?

Siden du tilsynelatende kun er interessert i turtallet på motor, og ikke noen andre parametre ville jeg tatt av propellen og gitt full gass. Så finner du om motoren klarer å oppnå maks turtall. Det er ikke bra for motoren å gå på maks turtall uten motstand, men…

Jeg ville trodd at om båten går fort nok ift båtens vekt og motorens effekt så ville turtallet ikke være viktig?

Jeg tror du har feil måte å feilsøke på!

Finn hastigheten du får på maks gass. Så er det mulig å sjekke med det tallet som utgangspunkt. Dersom du oppnår en viss hastighet og du vet hvilken propell du har, da kan man regne litt. For girutveksling er harde fakta.

instrumenter ofte feil. Fart målt på mobil eller annet kan du teste om er sånn cirka nøyaktig med bil og andres mobiler.

En kartplotter er også ganske god til å finne hastighet.

Ikke bruk en masse penger på å skru på motor når det er åpent om båten faktisk går så fort som den kan med båt/motor du har…

alfaalfa skrev for 2 timer siden:

Siden du tilsynelatende kun er interessert i turtallet på motor, og ikke noen andre parametre ville jeg tatt av propellen og gitt full gass. Så finner du om motoren klarer å oppnå maks turtall. Det er ikke bra for motoren å gå på maks turtall uten motstand, men…

Jeg ville trodd at om båten går fort nok ift båtens vekt og motorens effekt så ville turtallet ikke være viktig?

Jeg tror du har feil måte å feilsøke på!

Finn hastigheten du får på maks gass. Så er det mulig å sjekke med det tallet som utgangspunkt. Dersom du oppnår en viss hastighet og du vet hvilken propell du har, da kan man regne litt. For girutveksling er harde fakta.

instrumenter ofte feil. Fart målt på mobil eller annet kan du teste om er sånn cirka nøyaktig med bil og andres mobiler.

En kartplotter er også ganske god til å finne hastighet.

Ikke bruk en masse penger på å skru på motor når det er åpent om båten faktisk går så fort som den kan med båt/motor du har…

Hvilken andre parametere sakner du i feilsøkingen da? Kan nevne at jeg nå har prøvd med telefonen hvertfal, den viser 37 knop med 14 3/4 x 17 propell, noe jeg heller tror på enn instrumentet i båten viser, tror den måler knop fra skovelhjul i hekken. Med 21P propellen var den enda tregere og lavere turtall. Kan også tilføye at det da var kun en pers ombord, og minimalt med drivstoff på tanken. Vanntank og septiktank tom. Men turtallet er jo fortsatt 5250rpm. Fart er en ting, men turtallet derimot føler jeg bør stemme overens med det den skal yte ihht manualen. Ganske enkelt fordi jeg vil at motoren skal jobbe under riktige forhold. Oppnår den ikke WOT turtall som beskrevet i instruksjonsboka er det jo noe som ikke stemmer, ikke sant? Nå har jeg jo prøvd forskjellige propeller, så hvorfor ikke sjekke coiler, plugger og evt injektorer videre som nevnt over her?

Har du vært i kontakt med tidligere eier? Hva fikk han av fart og turtall på 21tommeren? Og hvor mye fart fikk du på full gass og 4800rpm?

Er jo litt rart at turtallet har falt fra 5500 rpm til 5250 rpm som du har nå.

Har du kontroll på drivstoff-filtere? 

I tillegg til filter under motor-deksel, så vil jeg tro det er et filter/vannutskiller en eller annen plass. 

Hvordan står det til med service-historikk? Plugger skall byttes på 300 timer. Som nevnt så kan det være lurt å sjekke. Hvis du sjekker de etter testtur, så kan pluggene gi en indikasjon på tilstand i respektive sylinder. 

Lykke til. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Sørlandet2 skrev 23 minutter siden:

Har du vært i kontakt med tidligere eier? Hva fikk han av fart og turtall på 21tommeren? Og hvor mye fart fikk du på full gass og 4800rpm?

Er jo litt rart at turtallet har falt fra 5500 rpm til 5250 rpm som du har nå.

Har du kontroll på drivstoff-filtere? 

I tillegg til filter under motor-deksel, så vil jeg tro det er et filter/vannutskiller en eller annen plass. 

Hvordan står det til med service-historikk? Plugger skall byttes på 300 timer. Som nevnt så kan det være lurt å sjekke. Hvis du sjekker de etter testtur, så kan pluggene gi en indikasjon på tilstand i respektive sylinder. 

Lykke til. 

Ja, han bekrefter 4800rpm med 21P propell, og når det kommer til fart så greidde han 45 knop utifra vessel view skjermen i båten. Så altså minder fart og minder turtall enn 17P probellen. Motoren har gått nøyaktig 300 timer, og full 300t service utført i fjor høst.

5250 17p 1.85 37 knop gir 8% slip. Så alle tall er akkurat som de skal. Bortsett fra det heile virker gå litt tregt. Og med så lavt slipp kan man utelukke både groe og dårlig trim. Om motoren skulle gå ureint så skulle det høres lett for enhver. Hmm. Har du sjekket at du faktisk får fullt pådrag fra kontrollboksen og det heile ikkje bunner i feiljustert gasswire 

Cerberus skrev for 1 time siden:

5250 17p 1.85 37 knop gir 8% slip. Så alle tall er akkurat som de skal. Bortsett fra det heile virker gå litt tregt. Og med så lavt slipp kan man utelukke både groe og dårlig trim. Om motoren skulle gå ureint så skulle det høres lett for enhver. Hmm. Har du sjekket at du faktisk får fullt pådrag fra kontrollboksen og det heile ikkje bunner i feiljustert gasswire 

Det høres jo greitt ut da! Bare at jeg mangler omtrent 1000rpm ? ja om man kunne høre at motoren harket eller noe var det enklere. Men jeg forstår på andre forum også at en defekt coil feks, vil gjerne ikke være så lett å oppdage annet enn et lavere turtall ??‍♂️ Jeg har tenkt pp feiljustering av fjernkontrollen, men denne er elektronisk, ikke wire. Evt noe man kan gjøre eller sjekke med en datamaskin kanskje?

Hei.

Eg har lik motor som trådstarter (bare at min er gen1 200hk), på ein

Nor-Dan 610. Skroget er vel ikke ulikt Nordic Oceancraft 22DCO, men noe kortere (min ser tilnærmet heilt lik ut innvendig foran)

Eg lurer selv på om eg har ein coil eller 2 som halter litt, har og lest at dette er ein litt kjent sak på disse, og at det ikke merkes på annet en toppturtall. Og at disse ikke gir feilkoder?

Eg har som nevnt 25hk mindre, og har 2 forskjellige propeller til min.

1. Enertia 17p, med denne oppnår eg 5800omd og 41knop.

Denne føles lett i lave turtall for motoren, båten spretter i plan selv med 7 mann ombord.

2. Enertia ECO 19p, med denne oppnår eg 5500omd og 41knop.

ECO er ein propell som er mer laget for midregisteret og skal egentlig ikke gi særligt meir toppfart, men den har 3-4 knop høyere marsj på 4000omd en Enertia 17p.

Denne føles heller ikke tung på vei opp i plan og båten går lett i plan med 7 personer.

Men eg syns som at motoren mangler litt krefter i toppregisteret, så vurderer å teste nye coiler.

Har kjørt ein del timer med 2012 Verado 300 montert på ein Nor-dan Sea-rider 820W, min følelse var at den hadde meir krefter i toppregisteret. På denne var der montert ein Enertia 17p, men den hadde 1,75:1 girkasse.

Over til trådstarter, så virker det som du og mangler noe krefter på topp.

Motoren burde ikke ha problem med å 17p høyere turtall en 5250..

Båten din er vel rundt 1200kg tør, etter hva eg fant  av info.

Mulig eg tar veldigt feil altså..

Eg vurderer å teste ut disse: (Bilde)

Kommer på 2400,- inkl. Frakt og mva (med litt pruting)29079054-0EED-4F6E-AD28-95E974AB9751.jpeg.c126ce1681180da864162aabbe62714e.jpeg

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Bergsholmen skrev for 7 timer siden:

Hei.

Eg har lik motor som trådstarter (bare at min er gen1 200hk), på ein

Nor-Dan 610. Skroget er vel ikke ulikt Nordic Oceancraft 22DCO, men noe kortere (min ser tilnærmet heilt lik ut innvendig foran)

Eg lurer selv på om eg har ein coil eller 2 som halter litt, har og lest at dette er ein litt kjent sak på disse, og at det ikke merkes på annet en toppturtall. Og at disse ikke gir feilkoder?

Eg har som nevnt 25hk mindre, og har 2 forskjellige propeller til min.

1. Enertia 17p, med denne oppnår eg 5800omd og 41knop.

Denne føles lett i lave turtall for motoren, båten spretter i plan selv med 7 mann ombord.

2. Enertia ECO 19p, med denne oppnår eg 5500omd og 41knop.

ECO er ein propell som er mer laget for midregisteret og skal egentlig ikke gi særligt meir toppfart, men den har 3-4 knop høyere marsj på 4000omd en Enertia 17p.

Denne føles heller ikke tung på vei opp i plan og båten går lett i plan med 7 personer.

Men eg syns som at motoren mangler litt krefter i toppregisteret, så vurderer å teste nye coiler.

Har kjørt ein del timer med 2012 Verado 300 montert på ein Nor-dan Sea-rider 820W, min følelse var at den hadde meir krefter i toppregisteret. På denne var der montert ein Enertia 17p, men den hadde 1,75:1 girkasse.

Over til trådstarter, så virker det som du og mangler noe krefter på topp.

Motoren burde ikke ha problem med å 17p høyere turtall en 5250..

Båten din er vel rundt 1200kg tør, etter hva eg fant  av info.

Mulig eg tar veldigt feil altså..

Eg vurderer å teste ut disse: (Bilde)

Kommer på 2400,- inkl. Frakt og mva (med litt pruting)29079054-0EED-4F6E-AD28-95E974AB9751.jpeg.c126ce1681180da864162aabbe62714e.jpeg

Hei!

ja jeg har faktisk lest at de to båtene er ganske like, den jeg har skal være bygget på samme skrog. Jeg vet ikke om det er fakta, men har lest det ? slik jeg har forstått de så skulle det ikke være noe sak for denne motoren å komme opp i topp turtall. Så noe er det jo som er årsaken til at det er som det er! 

Se der ja! Var ikke noe å si på prisen der, for alle seks ? jeg har lurt på å bare bestille en, for så å flytte på den, litt dumt kanskje men.... hvis de der funker så hvorfor ikke bytte alle! Frister litt det der da!

Jeg skal innom et kjent motorverksted nå en av dagene å høre med de ang turtallet på motoren min. Har pratet med de på telefon, men da var svaret jeg fikk ned i pitch ?‍♂️ Jeg er igrunn brenn sikker på at det er et eller annet som bremser effekten min. Da fabrikant av båten også oppgir 48 knop som topphastighet med 225 hk på denne båten. Og da må jeg jo opp igjen i pitch evt (slik jeg har forstått det hvertfal) ?

Fant forøvrig tilsvarende originale og (ikke høyeffekt som disse røde skal være) på EBay. 
Dei kostet rett under 2000,- for alle 6.

Det er samme coilene som står i noen biler (husker ikke hvilke i farten), så ein trenger ikke betale Mercury pris for dei? 

Leste og en gang at det har vert ein sak/servicemelding på disse fra Mercury. Og at dei kom med ein bedre versjon. Men det er bare lest, ikke bekreftet?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Bergsholmen skrev for 3 timer siden:

Fant forøvrig tilsvarende originale og (ikke høyeffekt som disse røde skal være) på EBay. 
Dei kostet rett under 2000,- for alle 6.

Det er samme coilene som står i noen biler (husker ikke hvilke i farten), så ein trenger ikke betale Mercury pris for dei? 

Leste og en gang at det har vert ein sak/servicemelding på disse fra Mercury. Og at dei kom med ein bedre versjon. Men det er bare lest, ikke bekreftet?

Såpass ja! Du har ikke en link til de du sendte første gangen? De røde ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...