Jump to content

Mercury Verado 225 når ikke maks turtall...

gtkvammen

Recommended Posts

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Tidligere eier klarte 45 knop og hadde en 21 toms Mercury Mirage - den er rett på pitch. Om man da regner omvendt - med 10-15% slip som er vanlig på dette noe ineffektive skroget (bredt og stor vår flate) blir det 530- 5700rpm.

Du klarer 37 knop med 17" stigning med en Solas. Solar ligger vanligvis ett hakk over i reell stigning som er en 19" - det gir deg 4860-5200 som antatt turtall. om den er true pitch ville dette blitt 5450-5750 turtall.

Jeg ville begynt med den originale propellen igjen - og målt farten. Da har du tall du kan stole på mhp farten og pitch - så kan vi regne ut turtall ut fra det. OM propellen ikke er skadet eller på andre måter defekt.

Mirage er en skikkelig elefantøre propell som flytter mye vann, ikke så god på baugløft. Men har vist seg effektiv på litt tungdrevne skrog.

Så å regne på ca 10% slip på denne når den går litt fort rundt: over 5' og 1.85 utveksling.

Det skal gi turtall på 5590. Som er innafor.

Så det kan ihvertfall se ut som om turtallsmåleren ikke var frisk. Mens forrige eier eide den. Og at dete fremdeles ikke er i orden.

Så ut igjen for å bli sikker på fart! Med en GPS måler som er bedre enn skovlhjul.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
alfaalfa skrev 50 minutter siden:

Tidligere eier klarte 45 knop og hadde en 21 toms Mercury Mirage - den er rett på pitch. Om man da regner omvendt - med 10-15% slip som er vanlig på dette noe ineffektive skroget (bredt og stor vår flate) blir det 530- 5700rpm.

Du klarer 37 knop med 17" stigning med en Solas. Solar ligger vanligvis ett hakk over i reell stigning som er en 19" - det gir deg 4860-5200 som antatt turtall. om den er true pitch ville dette blitt 5450-5750 turtall.

Jeg ville begynt med den originale propellen igjen - og målt farten. Da har du tall du kan stole på mhp farten og pitch - så kan vi regne ut turtall ut fra det. OM propellen ikke er skadet eller på andre måter defekt.

Mirage er en skikkelig elefantøre propell som flytter mye vann, ikke så god på baugløft. Men har vist seg effektiv på litt tungdrevne skrog.

Så å regne på ca 10% slip på denne når den går litt fort rundt: over 5' og 1.85 utveksling.

Så det kan ihvertfall se ut som om turtallsmåleren ikke var frisk. Mens forrige eier eide den. Og at dete fremdeles ikke er i orden.

Så ut igjen for å bli sikker på fart! Med en GPS måler som er bedre enn skovlhjul.

Tusen takk for gode innspill ? Om tidligere eier brukte gps eller skovelhjulet til å måle de 45 knopa med aner jeg ikke?‍♂️ Men det finner jeg jo ut av. Tror nok dette må testes ja! Har jo lurt på om turtallsmåleren er feil som sagt ?‍♂️ Jeg har også funnet ut at jeg kan bytte over til GPS måling av fart i instrumentet, så kommer til å bruke det ? så får vi se! Får ikke tid til å sjekke dette før til helgen.

Redigert av gtkvammen (see edit history)
alfaalfa skrev On 18.5.2021 at 20.19:

Med mirage propellen på 21 p greier båten rundt 32 knop (gps), og da 4800 rpm. Tutallsmåleren henter data fra hjernen til motoren, akkurat som en diagnose maskin. Så denne skal etter info fra mekaniker/forhandler stemme ?‍♂️ 

Åssen synes du den er å dra i plan?

‘Tung’ /‘treg’ med 21’ propellen?

Eller føles den lett og kjapp?

Liten oppdatering. Har sporet opp tidligere eiere av båten (de som hadde båten før han som solgte meg den), og der fikk jeg informasjon om at båten greidde faktisk 50 knop med den opprinnelige propellen, 14 3/4 x 21P. Så her blir det nok verksted neste stopp, er nok noe som holder igjen ytelsen her. 

Ser frem til å høre hva som er galt, for noe er vertfall ikke heilt på topp?

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...