Jump to content

Hvordan se forskjell på Akryl (plexi) og PC (Lexan)

Dr Nelson

Recommended Posts

Plexiglass sprekker lettere lettere enn Lexan og tåler ikke like mye slag. Lexan blir mye fortere ripet og ripene kan ikke poleres bort på samme måte som på Plexiglass. Så det letteste ville nok være å prøve å polere bort noen riper, om du ikke har en liten bit du kan prøve ved å slå på den. (Destruktiv test).  Plexiglass er også mer uv resistent enn Lexan, så er nok mer vanlig brukt på båt. Selv så valgte jeg å skifte ruter til Lexan på ene båten min etter å ha fått slått i stykker en Plexiglass rute. Prisen for Lexan er dessverre noe høyere enn på Plexiglass.

Jeg tror heller ikke det er mulig å se forskjell bare ved å se på produktet. Hulda har hatt Lexan (polycarbonat) med ripesikker overflate i 20 år. Nå begynner det å nærme seg grensen for utskifting. Ikke problem når det er overskyet, men krakelering vises veldig god i sollys. Tror det blir polycarbonat en gang til. Hvert 20. år er noe jeg kan leve med. Det gjelder fem frontvinduer i dekksalongen. Resten er OK.

Har vannslipt/polert opp kabinluken og den ble som ny, så regner med at takluken og er i akryl da, siden kabinluken kunne poleres speilblank. 
vil bare unngå at det blir gult om noen år, siden Lexan ikke er UV bestandig helt gjennom. Bare en del riper fra forrige eier som skal bort. 
Taes etter 17Mai:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...