Dr Nelson Startet 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2021 (redigert) Er det mulig å skille disse fra hverandre bare ved utseende eller en test? Vil våtslipe taklukene, men usikker på om det er laget av Akryl. Akryl er UV beskyttet, mens PC kun har ert belegg utpå Redigert 16.Mai.2021 av Dr Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 (redigert) Vel, den ene kan du knuse og slå skår av mens den andre er seig og bøyelig. Det er ihvertfall veldig lett å skille på disse dersom du har en prøve av begge to foran deg. Ikke mitt fag, andre her har trolig bedre innspill... Redigert 16.Mai.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Plexiglass sprekker lettere lettere enn Lexan og tåler ikke like mye slag. Lexan blir mye fortere ripet og ripene kan ikke poleres bort på samme måte som på Plexiglass. Så det letteste ville nok være å prøve å polere bort noen riper, om du ikke har en liten bit du kan prøve ved å slå på den. (Destruktiv test). Plexiglass er også mer uv resistent enn Lexan, så er nok mer vanlig brukt på båt. Selv så valgte jeg å skifte ruter til Lexan på ene båten min etter å ha fått slått i stykker en Plexiglass rute. Prisen for Lexan er dessverre noe høyere enn på Plexiglass. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Som nevnt over, Akryl sprekker og granulerer, og er også det som er mest brukt i båt. PC er mykere, seigere og blir mye fortere matt. Men tåler alt av slag og spark... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Jeg tror heller ikke det er mulig å se forskjell bare ved å se på produktet. Hulda har hatt Lexan (polycarbonat) med ripesikker overflate i 20 år. Nå begynner det å nærme seg grensen for utskifting. Ikke problem når det er overskyet, men krakelering vises veldig god i sollys. Tror det blir polycarbonat en gang til. Hvert 20. år er noe jeg kan leve med. Det gjelder fem frontvinduer i dekksalongen. Resten er OK. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 16.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Har vannslipt/polert opp kabinluken og den ble som ny, så regner med at takluken og er i akryl da, siden kabinluken kunne poleres speilblank. vil bare unngå at det blir gult om noen år, siden Lexan ikke er UV bestandig helt gjennom. Bare en del riper fra forrige eier som skal bort. Taes etter 17Mai:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.