Jump to content

Smør i motoroljen - hvor skummelt er det?

Alias_Knagg

Recommended Posts

Funnet på innsiden av olje lokket på min Volvo Penta 2002 (1989).

1192496680_Screenshotfrom2021-05-1610-27-49.png.be0d50f57f2f87580cbd92af4d7bce67.png

Jeg la dessverre ikke merke til om dette var tilstede når jeg skiftet olje og filter nylig.

Jeg målte nøye ut volumet jeg fylte på, men jeg glemte å sjekke peilepinnen etter at det hadde satt seg, så i går oppdaget jeg at jeg hadde fylt litt for mye.

Kanskje 1 cm over max merket på peilepinnen. Oljen jeg pumpet ut for å nå rett nivå så helt fin ut, men når jeg skulle finjustere med en ekstra slant ny olje, så la jeg merke til dette "smøret" på innsiden av lokket.

Min første tanke er at dette må være olje emulgert med vann eller evt. diesel. Diesel matepumpen sitter rett til høyre for bildet her.

Båten er kjørt to korte turer med mye start og stopp etter oljeskiftet, ettersom jeg har litt "falsk luft" i dieselen som jeg ikke har fått fikset enda.

Forhåpentlig vis kan dette smøret sammenheng med denne kløningen, men jeg klarer ikke helt å se en konkret forklaring.

Alternativet er vel skumlere? Lekkasje på innvending pakninger etc.?

Noen som kan belyse saken?

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

bjornas skrev 3 minutter siden:

det der er vel et sikkert tegn på at det er kjølevann i motorolja. Gjør du ikke noe med det, skjærer motoren seg.

Men det er påfallende at jeg ikke la merke til det før. Selv om jeg ikke så etter det spesifikt, så hadde jeg sikkert lagt merke til om innsiden av lokket var dekket av denne gørra når jeg skiftet olje.

Jeg har gjort et par ting som berører kjølevannet, slik som å skifte termostat, inspisere impeller, og bytte bunnventil, slanger og sjøvannsfilter, men ikke noe av det er i nærheten av olje systemet..

Impeller pumpen på denne motoren har visst doble pakninger og en åpen seksjon, slik at både olje og vann-lekkasjer der, skal dryppe ut i kjølen, men der er det tørt.

Så kan jeg vel forestille meg at for mye olje kan føre til at den blir "vispet" av bevegelige deler, som normalt ikke "rekker ned"...

Så om dette er fra en engangs-hendelse, hva kan jeg forvente meg? Hvordan holder jeg øye med dette, for å se om det utvikler seg videre? Vil det "skylles bort" av frisk varm olje og fanges av filteret? Vil jeg finne denne gørra om jeg pumper fra bunnen av bunnpanna?

Erik skrev 1 minutt siden:

Hvis du selv har sølt med vann

Nja, jeg er vel en ganske nøyaktig og metodisk fyr når det kommer til denslags, så jeg har vanskelig for å skjønne hvordan det skulle ha skjedd. Jeg skal sjekke filteret i dag.

Har sett dette på bilmotorer. Fant dette under lokket for oljepåfylling, ingen tegn på peilepinne på vann i olje.

Var resultat av mye småkjøring vinterstid, motor fikk aldri gå så den ble gjennomvarm. Dette var resultat av kondens under ventildeksel.

Var ikke noe galt med motorene, trengte kun en skikkelig langkjøring for å få det bort.

Har du samme bruksmønster på båt kan det være årsak. Såørsmålet er hvordan resten av oljen ser ut.

Edit: @Komodo var den raskeste - igjen. :giggle:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Høres ut som god plan!

Komodo skrev 5 minutter siden:

Men nå kan du ta over,

Takk for tilliten! Er store sko å fylle! :giggle:

Sitat

nå drar jeg ut og trekker krepseteiner. Satser på en stor bolle med fersk sjøkreps på verandaen i morgen mens flagget vaier i hagen :flag:

Høres ut som en god plan!

:flag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Komodo skrev 1 time siden:

Det er ikke farlig med litt majones

Det er vel den korrekte emulsjonen ja :-D

Hm.. været har vært varmt og fuktig, dvs. høy luftfuktighet, og sjøvannet er stadig kaldt, og jeg har bare såvidt kjørt motor varm. Det virker plausibelt. Når jeg kjørte den på land var det langt fra sjøen, og blå himmel, og kjølevann ble resirkulert og ble fort lunkent.

X10an skrev 58 minutter siden:

Vann i oljen ser du lett på peilepinnen

Det er veldig beroligende å høre. Sa går den an å følge med. Lurte litt på å sjekke under ventildeksel også, men da venter jeg med det :-)

Hulda skrev 52 minutter siden:

Har du fylt på olje slik at det er 1 cm over max-merket, må du ha fylt på sikkert 1 liter for mye

Nja, det kan jo være at volumet på motoren minsker i høyden. Tror ikke jeg tok ut mer en en halvliter før jeg kom nesten ned på min. merket. Jeg fylte 2,75 L som er det håndboka spesifiserer ved filterbytte, fra en nøye kalibrert flaske. Jeg vil tro avviket der neppe var mer en 10ml. Det var sikkert tilliten til presisjonen her som fikke meg til å glemme å sjekke pinnen :-J

Mer sannsynlig er vel at jeg ikke fikk opp all den gamle oljen. Båten sto jo også på henger og dermed ikke helt rett slik den ligger i sjøen. Volumet i håndboka, forutsetter kanskje at man bruker bunnpluggen for alt jeg vet.

stor bolle med fersk sjøkreps

Og hvis du da mangler majones, kan du sjekke under påfyllingslokket :-D

Det blir muligens litt off topic, men la gå :giggle: Det ble 2,7kg, så det er jeg fornøyd med. 

:thumbsup:

Det der var ikke verst.

Jeg skjønner jeg må få ræva i gear og få ut teinene. De fisker veldig dårlig på garasjeveggen. Det er bare så mye annet som også venter på å bli gjort . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...