Alias_Knagg Startet 16.Mai.2021 Del på Facebook Startet 16.Mai.2021 Funnet på innsiden av olje lokket på min Volvo Penta 2002 (1989). Jeg la dessverre ikke merke til om dette var tilstede når jeg skiftet olje og filter nylig. Jeg målte nøye ut volumet jeg fylte på, men jeg glemte å sjekke peilepinnen etter at det hadde satt seg, så i går oppdaget jeg at jeg hadde fylt litt for mye. Kanskje 1 cm over max merket på peilepinnen. Oljen jeg pumpet ut for å nå rett nivå så helt fin ut, men når jeg skulle finjustere med en ekstra slant ny olje, så la jeg merke til dette "smøret" på innsiden av lokket. Min første tanke er at dette må være olje emulgert med vann eller evt. diesel. Diesel matepumpen sitter rett til høyre for bildet her. Båten er kjørt to korte turer med mye start og stopp etter oljeskiftet, ettersom jeg har litt "falsk luft" i dieselen som jeg ikke har fått fikset enda. Forhåpentlig vis kan dette smøret sammenheng med denne kløningen, men jeg klarer ikke helt å se en konkret forklaring. Alternativet er vel skumlere? Lekkasje på innvending pakninger etc.? Noen som kan belyse saken? Sitér dette innlegget Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold Link to post
bjornas Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Andre kan vel dette bedre enn meg, men det der er vel et sikkert tegn på at det er kjølevann i motorolja. Gjør du ikke noe med det, skjærer motoren seg. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Alias_Knagg Svart 16.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 bjornas skrev 3 minutter siden: det der er vel et sikkert tegn på at det er kjølevann i motorolja. Gjør du ikke noe med det, skjærer motoren seg. Men det er påfallende at jeg ikke la merke til det før. Selv om jeg ikke så etter det spesifikt, så hadde jeg sikkert lagt merke til om innsiden av lokket var dekket av denne gørra når jeg skiftet olje. Jeg har gjort et par ting som berører kjølevannet, slik som å skifte termostat, inspisere impeller, og bytte bunnventil, slanger og sjøvannsfilter, men ikke noe av det er i nærheten av olje systemet.. Impeller pumpen på denne motoren har visst doble pakninger og en åpen seksjon, slik at både olje og vann-lekkasjer der, skal dryppe ut i kjølen, men der er det tørt. Så kan jeg vel forestille meg at for mye olje kan føre til at den blir "vispet" av bevegelige deler, som normalt ikke "rekker ned"... Så om dette er fra en engangs-hendelse, hva kan jeg forvente meg? Hvordan holder jeg øye med dette, for å se om det utvikler seg videre? Vil det "skylles bort" av frisk varm olje og fanges av filteret? Vil jeg finne denne gørra om jeg pumper fra bunnen av bunnpanna? Sitér dette innlegget Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold Link to post
Erik Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Ser ut som du har vann i oljen. Ikke bra. Du bør finne årsaken, feks sprukket toppakning, utbedre, samt skifte olje, gjerne 2 ganger, hverfall hvis det er saltvann. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Så ikke ditt nye innlegg. Hvis du selv har sølt med vann wr det sikkert nok å bytte olje og så observere at det ikke kommer mer. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Alias_Knagg Svart 16.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Erik skrev 1 minutt siden: Du bør finne årsaken Hm.. jeg hadde ventildeksel av for å sjekke klaringen på vippearmene, men det er jo ikke noen vann kanaler eller kritiske pakninger involvert der heller. Sitér dette innlegget Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold Link to post
Alias_Knagg Svart 16.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Erik skrev 1 minutt siden: Hvis du selv har sølt med vann Nja, jeg er vel en ganske nøyaktig og metodisk fyr når det kommer til denslags, så jeg har vanskelig for å skjønne hvordan det skulle ha skjedd. Jeg skal sjekke filteret i dag. Sitér dette innlegget Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Hvis olja du tappet ut da du skiftet olje nettopp er svart eller klar, tipper jeg dette kun er litt kondens oppunder lokket. Det er ikke farlig med litt majones under påfyllingslokket dersom olja er helt fin. Jeg ville bare dratt opp peilepinnen i ny og ne og holdt litt øye med olja. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Må si meg enig med Komodo over her. En kompis hadde en "boble" i ungdommen. Han fikk et helt akutt behov for store mengder toalettpapir da han en dag opdaget det samme som deg. Men la alle rullene i toalettskapet igjen da vi fortalte han at motoren var da vitterlig luftkjølt. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 (redigert) Har sett dette på bilmotorer. Fant dette under lokket for oljepåfylling, ingen tegn på peilepinne på vann i olje. Var resultat av mye småkjøring vinterstid, motor fikk aldri gå så den ble gjennomvarm. Dette var resultat av kondens under ventildeksel. Var ikke noe galt med motorene, trengte kun en skikkelig langkjøring for å få det bort. Har du samme bruksmønster på båt kan det være årsak. Såørsmålet er hvordan resten av oljen ser ut. Edit: @Komodo var den raskeste - igjen. Redigert 16.Mai.2021 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
X10an Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Støtter @Komodo fullt ut. Dette er uproblematisk kondens som kommer av småkjøring uten at motoren har gått lenge under belastning. Vann i oljen ser du lett på peilepinnen og dersom den er ok kan du ta det med ro inntil videre. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Jens_P skrev 3 minutter siden: Edit: @Komodo var den raskeste - igjen. Men nå kan du ta over, nå drar jeg ut og trekker krepseteiner. Satser på en stor bolle med fersk sjøkreps på verandaen i morgen mens flagget vaier i hagen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Har du fylt på olje slik at det er 1 cm over max-merket, må du ha fylt på sikkert 1 liter for mye. Sug ut til nivået er midt mellom max og min på peilepinnen. Før i tiden hadde Opel med Shell motorolje nesten uten unntak majones. Ta det med ro og hold øye med oljenivået. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Høres ut som god plan! Komodo skrev 5 minutter siden: Men nå kan du ta over, Takk for tilliten! Er store sko å fylle! Sitat nå drar jeg ut og trekker krepseteiner. Satser på en stor bolle med fersk sjøkreps på verandaen i morgen mens flagget vaier i hagen Høres ut som en god plan! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Alias_Knagg Svart 16.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Komodo skrev 1 time siden: Det er ikke farlig med litt majones Det er vel den korrekte emulsjonen ja :-D Hm.. været har vært varmt og fuktig, dvs. høy luftfuktighet, og sjøvannet er stadig kaldt, og jeg har bare såvidt kjørt motor varm. Det virker plausibelt. Når jeg kjørte den på land var det langt fra sjøen, og blå himmel, og kjølevann ble resirkulert og ble fort lunkent. X10an skrev 58 minutter siden: Vann i oljen ser du lett på peilepinnen Det er veldig beroligende å høre. Sa går den an å følge med. Lurte litt på å sjekke under ventildeksel også, men da venter jeg med det :-) Hulda skrev 52 minutter siden: Har du fylt på olje slik at det er 1 cm over max-merket, må du ha fylt på sikkert 1 liter for mye Nja, det kan jo være at volumet på motoren minsker i høyden. Tror ikke jeg tok ut mer en en halvliter før jeg kom nesten ned på min. merket. Jeg fylte 2,75 L som er det håndboka spesifiserer ved filterbytte, fra en nøye kalibrert flaske. Jeg vil tro avviket der neppe var mer en 10ml. Det var sikkert tilliten til presisjonen her som fikke meg til å glemme å sjekke pinnen :-J Mer sannsynlig er vel at jeg ikke fikk opp all den gamle oljen. Båten sto jo også på henger og dermed ikke helt rett slik den ligger i sjøen. Volumet i håndboka, forutsetter kanskje at man bruker bunnpluggen for alt jeg vet. Komodo skrev 1 time siden: stor bolle med fersk sjøkreps Og hvis du da mangler majones, kan du sjekke under påfyllingslokket :-D Sitér dette innlegget Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 På de motorene jeg kjenner til, er oljevolumet spesifisert etter fylling fra tørr bunnpanne. Så vil en del produsenter justere anvendt oljevolum etter hvor mye motoren tilter. På Hulda justerer jeg ned oljevolumet i bunnpannen med ca. 30 %. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Er du i tvil, så kost på deg en liten oljeprøve til Norsk Oljelab i ny og ned. Koster noen hundringser, og gir ro i sjelen. Og greit svar på om du har noe uønsket i olja Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Komodo skrev for 2 timer siden: Men nå kan du ta over, nå drar jeg ut og trekker krepseteiner. Satser på en stor bolle med fersk sjøkreps på verandaen i morgen mens flagget vaier i hagen Avventer rapport . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
X10an Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Alias_Knagg skrev for 3 timer siden: Lurte litt på å sjekke under ventildeksel også Det må du ihvertfall ikke finne på å gjøre. Da kan du gå i sjokk, med den følge at du ikke tør å starte motoren for å kjøre den skikkelig varm... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 NilsPils skrev for 5 timer siden: Avventer rapport . . Det blir muligens litt off topic, men la gå Det ble 2,7kg, så det er jeg fornøyd med. Soknet litt også, og fant to fine hummerteiner. Litt grodd, men ellers som nye 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
X10an Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Komodo skrev 19 minutter siden: Det blir muligens litt off topic, Off topic.. Hva er det du mener med det? Temaet i tråden her er tross alt smør og majones! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Ja, da var det kanskje ikke helt på jordet allikevel Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 TS sponser sikkert med en dæsh når han har plukket av ventildekselet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Tror jeg går for Mills i dag (også) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Komodo skrev 1 time siden: Det blir muligens litt off topic, men la gå Det ble 2,7kg, så det er jeg fornøyd med. Det der var ikke verst. Jeg skjønner jeg må få ræva i gear og få ut teinene. De fisker veldig dårlig på garasjeveggen. Det er bare så mye annet som også venter på å bli gjort . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.