Jump to content

Heve motorhøyde påhengsmotor.


stenhaug78

Recommended Posts

Lurer litt på hva som er den mest praktiske måten å heve transom på ? Båten jeg skal kjøpe er tilpasset "L" stamme, men flere av motorene jeg egentlig har mest lyst på har "XL"
Har lest litt om hydraulisk motorheis. Ser veldig praktisk ut, men koster også en del. Så kom jeg over "riser brackets" på 5" som ser ut til å bygge mindre bakover, og de er også langt rimeligere.

Er det noen som har erfarning med begge deler ?

transom.jpg.84b72682c113f786f83a274e8eff6336.jpg

Link to post
Share on other sites

Manuell Motorheis hadde eg og gått for.

Finnes i mange varianter, får litt setback men slipper å lage nye og fleire hull i akterspeilet. 

Eg har selv ein sånn (bilde) i bestilling fra Ebay. 
Denne er opp til 225hk. 
(Er og ein på Finn som selger disse)

Denne kom på 2300,- inkl. Mva og frakt.

D58700D9-13F7-41EB-B385-53FF6E0C5F27.jpeg.817a03d0f2e657ecf19c523412d6f9e8.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Og der hadde jeg litt flaks. :) Jeg fikk en brukt, men i god stand TH Marine 65002 CMC ned fra 775 til 600 dollar på eBay, og med frakt via Jet Carrier og moms kommer den vel på rundt 7500 hit. Det vil jeg ikke klage på, dette er en hydraulisk greie som funker opp til og med V6-motorer, tror det er rundt 250-300 hester. Jeg går aldri over 200 (vel, 225 hvis jeg får et godt tilbud), så det passer ypperlig. Og siden båten alt står på verksted fordi jeg må få et nytt undervannshus, får jeg dem til å montere det i samme slengen. Dermed kan jeg endelig få hevet motoren høyt nok opp til at den ikke er i vannet i det hele tatt og det ikke gror noe på den.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noe jeg aldri har angret på så er det kjøpet av min hydrauliske   Bob`s Machine Jack Plate med 4" setback fra Ravns Garage. Ja, det er en liten investering, men etter min mening vel vert pengene, Jeg bruker den veldig aktivt, både på grunne/ukjente steder og for å optimalisere motorhøyden i forhold til fart.

Jeg har nå min fjerde båt med en sånn og ville aldri valgt ny installasjon uten!

Link to post
Share on other sites

@Mort1 Jo takk, jeg er godt forhøyd. Jeg mente jo at selve motoren var verd å spandere opptil 20 på, og nå kom jeg innenfor det. :thumbsup:

 

@Smiley Det høres bra ut. Det er 5.5" setback på denne, men jeg tror ikke det har så mye å si med noen centimeter ekstra. Det interessante blir å se om den drar bedre når den løftes, sånn at jeg bør få gjort noe med vanninntaket. Har du en sånn "low water pickup" på din? Jeg har hørt at Suzuki har ganske lavt vanntrykk i kjølingen, men skal ha mye vannmengde. Jeg tror jeg legger ut en ny tråd om det.

Link to post
Share on other sites

Setbacket er vel ikke noe problem, og vil vel gjerne virke positivt på toppfart. Med et såpas moderat setback får man vel neppe noen negative virkninger. Jeg hadde en gang en Smuggler 21 med 60cm brakett i tillegg til 4" lift, da ble det litt utfordring med saktekjøring i bølger...., hendte at motoren kom rimelig dypt, men på flatt vann fungerte det perfekt.


Aldri vært noe problem med kjølingen / vanninntaket. Propellen spinner lenge før jeg får problemer med kjølevann. Nå har ikke jeg noen "racer", men en 18 fots kinesisk skjærgårdsjeep med en 135hk Evinrude DI motor. Med "perfekt" høyde/trimming så når denne ca. 41 knop. Men viktigere er i marsjfart; med fintrimming av motorhøyden så hører man godt hvor motoren går lettest, noe som betyr både høyere marsjfart og lavere forbruk. Bruker da selvfølgelig høydejusteringen sammen med motortrimmen.

Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut! Jeg har en ganske tung aluminiumsbåt med overbygg og teinerenne, og som regel lastet med fiskeutstyr, så den er heller ikke noen racer.  Jeg husker smuggleren! Den var en drømmebåt på 80-tallet. :giggle: Nok et bevis på at behov og ønsker forandrer seg med årene, selv om man fremdeles føler seg som en 16-åring...

 

Toppfarten på min er rett under 30 (jeg har vel sett 31 med litt medvind og flatt hav), men kanskje jeg kan få enda et par hakk mer ut av den. Vi får se. Det blir nok mye fikling til å begynne med, før jeg finner et passe sted å ha den. Har du høydeindikator på din heis?

Link to post
Share on other sites

Nei, ingen høydeindikator hos meg. Men jeg ser toppen av akterspeilet fra førerposisjon. Under kjøring er det hørselen og turtelleren som er indikatoren. Og så tar jeg et blikk på "sladrestrålen" nå og da de gangene jeg tøffer meg og kjører med høy vannsprut fra propellen..... :-)

Link to post
Share on other sites

Ja, tissingen følger jeg også godt med på, men det er etter en "liten" panikk i fjor, da jeg klarte å treffe en plastpose som dekket vanninntaket på begge sidene, så motoren begynte å pipe og stoppet. Og så hadde jeg en gjennomkjøring med sitronsyre som ga meg helt ren motor innvendig og monterte den riktige dysa på tissehullet (det manglet en plastdyse som gjorde at strålen var umulig å vurdere). Jeg kan også se motoren godt fra bakre styreplass, men ikke når jeg står framme. Men det går nok å høre hvordan den går.

 

Jeg lurer også på om jeg skal automatisere det med en ESP-32 med releer, da kan jeg måle tiden fra topp til bunn og så bare kjøre den til topps hver gang jeg parkerer båten. Dermed er det mulig å justere i prosent og se på mobilen hvor høyt den står. Men det får komme når jeg har testet litt manuelt først.

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev On 17.1.2022 at 20.46:

Ja, det er fordelen med dem mot Aliexpress, der kan man bare gi opp å få igjen noe som helst. Jeg har prøvd for moro skyld, men det var total murvegg. :headbang:

Aliexpress har leveringsgaranti, du får alltid pengene igjen om leveringen uteblir, MEN du må vente til levrandørens "tidsfrist" har utløpt, det kan være opp til 90 dager, når den har utløpt og du trykker "open dispute" og velger vare ikke levert, får du alltid pengene tilbake, om ikke levrandør svarer innen en uke er det vel, får du pengene refundert direkte fra Aliexpress!   Det har jeg fått sikkert 10 ganger! Irriterende å ikke få produktet, men taper hvertfall ikke pengene i tillegg ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...